La propunerea Ministerului Justitiei, Guvernul Romaniei a aprobat, in sedinta de miercuri, 25 ianuarie 2012, Proiectul de Lege privind modificarea Legii nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale.
Reglementarea organizarii si functionarii profesiei de notar public a constituit si constituie pentru Ministerul Justitiei o prioritate, acordandu-se o atentie deosebita crearii unei reglementari care are ca finalitate aducerea notarului mai aproape de cetatean si asigurarea sigurantei raporturilor juridice civile.
Prin acest proiect de lege se elimina conditia cetateniei romane pentru accesul in profesie, putand accede in profesia de notar public persoanele care au cetatenie romana sau cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene. Modificarea legislativa operata este necesara pentru a se pune legislatia nationala in acord cu decizii ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
In acelasi timp, prin acest proiect de act normativ se urmareste si consolidarea integritatii profesiei prin modificarea dispozitiilor referitoare la incompatibilitatile stabilite pentru notarii publici si largirea sferei raspunderii disciplinare prin introducerea de noi abateri disciplinare referitoare la exercitiul functiei de notar public. Proiectul introduce, totodata, un caz de incetare a functiei de notar public – pierderea bunei reputatii – si instituie procedura de urmat in astfel de cazuri.
Totodata, a fost consolidata institutia raspunderii disciplinare in cadrul profesiei, fiind intarit rolul Ministerului Justitiei, in cazul in care titularul actiunii disciplinare este ministrul Justitiei cercetarea disciplinara urmand a se efectua prin inspectori de specialitate din cadrul ministerului.
Numarul mandatelor notarilor publici alesi in organele reprezentative ale profesiei a fost limitat, stabilindu-se un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit o singura data pentru aceeasi durata de 4 ani. In plus, a fost limitata durata de exercitiu a profesiei la varsta de 70 de ani, cu posibilitatea prelungirii exclusiv in conditiile legii.
Alte modificari operate vizeaza imbunatatirea reglementarii competentei materiale si teritoriale; imbunatatirea organizarii si functionarii organelor reprezentative ale profesiei prin instituirea de noi atributii in sarcina acestora, care sa duca la o mai buna gestionare a profesiei; imbunatatirea activitatii notarilor publici prin inlaturarea unor disfunctionalitati constatate la nivelul gestionarii activitatii acestora.
Actul normativ a fost elaborat pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici si a solutiilor legislative propuse la nivelul Ministerului Justitiei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<