Cazurile de violenta domestica s-au inmultit in Romania, in ultimii ani, insa prea putine victime suna la linia telefonica gratuita destinata acestora.
Potrivit datelor IGPR, in 2023, politistii au intervenit la 108.831 de cazuri de violenta domestica, dintre care 51.690 in mediul urban, iar 57.141 in mediul rural. Astfel, promovarea serviciilor de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice este necesara in cat mai multe medii, de la spitale si scoli si pana la statiile si mijloacele de transport in comun.
In acest sens, la Senat a fost depus un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei domestice, care
sa impuna mai multe obligatii atat pentru autoritatile publice locale, cat si pentru cele centrale, astfel:
>
Obligatia comisiei judetene in domeniul egalitatii de sanse intre femei si barbati de a efectua un raport anual, care sa contina sinteza activitatii desfasurate, studiile sau analizele efectuate si recomandarile elaborate pentru autoritatile administratiei publice locale si publicarea acestuia pe pagina web a institutiei prefectului.
>
Obligatia Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse de a colabora cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educatiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Justitiei si Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, pentru a elabora si difuza anual materiale documentare privind prevenirea, cauzele si consecintele violentei domestice.
>
Obligatia Ministerului Sanatatii de a se asigura ca in fiecare unitate sanitara din Romania sunt afisate informatii despre serviciile de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice de tip linie telefonica de urgenta - helpline.
>
Obligatia Ministerului Educatiei de a se asigura ca in fiecare unitate de invatamant din Romania sunt afisate informatii despre serviciile de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice de tip linie telefonica de urgenta - helpline.
>
Obligatia autoritatilor administratiei publice locale:
- de a afisa la sediul acestora si de a publica pe paginile web informatii cu privire modalitatile de accesare a serviciilor sociale pentru prevenirea si combaterea violentei domestice si despre programele pe care le implementeaza in acest domeniu;
- de a afisa in statiile de transport public in comun numarul liniei telefonice de urgenta - helpline si orice alte informatii despre accesarea serviciilor sociate pentru prevenirea si combaterea violentei domestice sau programele derulate;
- de a include in contractele cu furnizorii de servicii de transport public in comun obligatia acestora de a afisa in mijloacele de transport numarul liniei telefonice de urgenta - helpline.
>
Obligatia Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati de a colabora cu radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei si Consiliul National al Audiovizualului, cu respectarea prevederilor Legii 504/2002 a audiovizualului, pentru difuzarea cu regularitate a unor materiale informative cu privire la accesarea serviciilor de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice de tip linie telefonica de urgenta - helpline.
[PROIECT] LEGE pentru modificarea si completarea Legii 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei domestice
Art. I - Legea nr. 217 din 22 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 367 din 29 mai 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7 alineatul 7, dupa litera f, se introduce o noua litera, lit. g, cu urmatorul cuprins:
g) efectuarea unui raport anual, care sa contina sinteza activitatii desfasurate, studiile sau analizele efectuate si recomandarile elaborate pentru autoritatile administratiei publice locale si publicarea acestuia pe pagina web a institutiei prefectului.
2. La articolul 9, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educatiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Justitiei si Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, elaboreaza si difuzeaza anual materiale documentare privind prevenirea, cauzele si consecintele violentei domestice.
(2) Ministerul Sanatatii are obligatia de a elabora instructiuni pentru a se asigura de faptul ca medicii de familie si medicii specialisti din sistemul de sanatate public sau privat noteaza in fisa pacientului suspiciunile de violenta domestica si ca in fiecare unitate sanitara din Romania sunt afisate informatii despre serviciile de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice de tip linie telefonica de urgenta - helpline.
3. La articolul 10, dupa alineatul (3), se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
(4) Ministerul Educatiei are obligatia de a se asigura ca in fiecare unitate de invatamant din Romania sunt afisate informatii despre serviciile de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice de tip linie telefonica de urgenta - helpline.
4. La articolul 13 alineatul (1), dupa litera j), se introduc patru noi litere, lit. k), lit. I), lit. m) si lit. n), cu urmatorul cuprins:
k) sa afiseze la sediul acestora si sa publice pe paginile web informatii cu privire modalitatile de accesare a serviciilor sociale pentru prevenirea si combaterea violentei domestice si despre programele pe care le implementeaza in acest domeniu;
|) sa efectueze anual si sa publice pe pagina web un raport care sa rezume masurile dispuse si programele implementate pentru prevenirea si combaterea fenomenului violentei domestice si ce cheltuieli au fost suportate din bugetul local pentru indeplinirea obligatiilor de la lit. g), h) si i).
m) sa afiseze in statiile de transport public in comun numarul liniei telefonice de urgenta - helpline si orice alte informatii despre accesarea serviciilor sociale pentru prevenirea si combaterea violentei domestice sau programele derulate;
n) sa includa in contractele cu furnizorii de servicii de transport public in comun obligatia acestora de a afisa in mijloacele de transport numarul liniei telefonice de urgenta - helpline.
5. La articolul 25 se introduce un nou alineat, alin. (2), si va avea urmatorul cuprins:
(2) Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati colaboreaza cu radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei si Consiliul National al Audiovizualului, cu respectarea prevederilor Legii 504/2002 a audiovizualului, pentru difuzarea cu regularitate a unor materiale informative cu privire la accesarea serviciilor de informare si consiliere pentru victimele violentei domestice de tip linie telefonica de urgenta - helpline.
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei. Ulterior, va fi publicat in Monitorul Oficial, Partea I.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<