Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Metodologia privind masurile de prevenire a violentei domestice: ce rol au politistii si reprezentantii DGASPC/DAS/SPAS

Metodologia privind masurile de prevenire a violentei domestice: ce rol au politistii si reprezentantii DGASPC/DAS/SPAS
Noua metodologie privind masurile de prevenire a violentei domestice a fost publicata in Monitorul Oficial.

Potrivit actului normativ, masurile pentru prevenirea situatiilor de violenta domestica reprezinta un element esential in politicile publice, care trebuie sa se regaseasca, in mod obligatoriu, in toate actiunile institutiilor cu responsabilitati in domeniul violentei domestice de la nivel local.

Aplicarea masurilor de prevenire a violentei domestice implica colaborarea interinstitutionala si abordarea interdisciplinara de catre toate categoriile de profesionisti care interactioneaza in activitatea zilnica cu victime si agresori, cu accent, in principal, pe interventia politistilor si a specialistilor din cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului/directiilor de asistenta sociala/serviciilor publice de asistenta sociala.

Ce presupune METODOLOGIA privind masurile de prevenire a violentei domestice


Art. 1
(1)Prezenta metodologie reglementeaza o serie de masuri in vederea prevenirii violentei domestice, in scopul diminuarii acestui fenomen si al cresterii gradului de constientizare a efectelor acestuia atat de catre agresor si de catre victima, cat si de catre autoritati publice si opinia publica.

(2)Obiectivele metodologiei vizeaza:
a)utilizarea unei abordari unitare pentru prevenirea violentei domestice, inainte ca aceasta sa apara;
b)reducerea inechitatilor bazate pe discriminarea pe criteriul de sex;
c)reducerea comportamentului antisocial al agresorilor;
d)reducerea costurilor si consecintelor economice si sociale directe si indirecte asociate cu violenta domestica.

Art. 2
(1)Masurile pentru prevenirea situatiilor de violenta domestica reprezinta un element esential in politicile publice, care trebuie sa se regaseasca, in mod obligatoriu, in toate actiunile institutiilor cu responsabilitati in domeniul violentei domestice de la nivel local.

(2)Prevenirea violentei domestice presupune un set complex de masuri, aplicabile de catre institutiile cu competente in domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice; aceste masuri au drept scop principal reducerea fenomenului violentei domestice si sprijinirea, cu prioritate, a potentialelor victime si descurajarea potentialilor agresori in ceea ce priveste comiterea unor fapte de violenta domestica, urmarindu-se schimbarea comportamentului social al acestora din urma si reducerea factorilor care favorizeaza in mod direct si indirect comiterea actelor de violenta domestica.

(3)Factorii care favorizeaza comiterea actelor de violenta domestica se refera, in principal, la:
a) atitudinile si stereotipurile sociale care legitimeaza rolul dominant al barbatului;
b) perceptia asupra desfacerii casatoriei (nerecunoasterea de catre agresor a desfacerii casatoriei/teama manifestata de catre victima, din diferite motive, de a se separa de agresor);
c) nivelul ridicat de toleranta al societatii fata de violenta domestica;
d) prezentarea situatiilor de violenta domestica prin mijloacele de comunicare in masa, fara a insoti aceste informatii de sanctiuni aplicate agresorilor si de mijloace si masuri de sprijin pentru victime;
e) conceptia agresorilor despre viata si familie, care este bazata pe mentalitatea traditionala de superioritate a barbatului asupra femeii si pe un raport inegal de putere;
f) consumul excesiv de alcool (unul sau ambii parteneri consuma alcool);
g) gelozia partenerului/partenerilor;
h) infidelitatea partenerului/partenerilor;
i) problemele sexuale ale cuplului;
j) certurile cu privire la copii (existenta unor copii nedoriti/copii din alte relatii, divergentele in legatura cu modul de crestere si educatie a acestora, custodia copilului, realizarea programului de vizitare a copilului);
k) dorinta partenerei de a deveni independenta din punct de vedere financiar - consolidarea statutului femeii in familie;
l) existenta unor dificultati care vulnerabilizeaza cuplul (lipsa unei locuinte, venituri insuficiente, stare de boala a unuia sau a ambilor parteneri, lipsa locurilor de munca/somajul asociat cu sentimente de insecuritate);
m) stresul asociat cu diverse evenimente neplacute (pierderea serviciului, accident).

(4)Masurile pentru prevenirea violentei domestice sunt accesibile si adaptate inclusiv la nevoile persoanelor cu dizabilitati. 

Art. 3
(1)Aplicarea masurilor de prevenire a violentei domestice implica colaborarea interinstitutionala si abordarea interdisciplinara de catre toate categoriile de profesionisti care interactioneaza in activitatea zilnica cu victime si agresori, cu accent, in principal, pe interventia politistilor si a specialistilor din cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului/directiilor de asistenta sociala/serviciilor publice de asistenta sociala, denumite in continuare DGASPC/DAS/SPAS.

(2)In vederea realizarii actiunilor de prevenire a violentei domestice:
a)politistii care actioneaza la nivelul comunitatilor alaturi de reprezentantii DGASPC/DAS/SPAS, ai celorlalte institutii publice si organizatiilor neguvernamentale cu atributii in domeniu desfasoara actiuni de informare/educare a populatiei avand ca scop cunoasterea masurilor de protectie, schimbarea comportamentului persoanelor predispuse la comiterea actelor de violenta domestica, precum si sprijinirea si orientarea victimelor, in sensul informarii acestora cu privire la masurile de protectie si serviciile sociale de care pot beneficia in vederea iesirii din situatia de criza;

b)specialistii din cadrul DGASPC/DAS/SPAS desfasoara actiuni de informare/educare a populatiei cu privire la tipurile de servicii sociale care pot fi accesate de catre victime, masurile de protectie de care pot beneficia si alte servicii specializate si necesare pentru iesirea din situatia de criza.

(3)Actiunile de informare si educare a membrilor comunitatilor in scopul realizarii prevenirii violentei domestice se pot realiza prin sprijinirea educatiei la toate nivelurile, desfasurarea evenimentelor de informare, dezvoltarea initiativelor comunitare, facilitarea informarii prin mijloace inovative, inclusiv prin mijloace electronice, si utilizarea resurselor mass-media.

(4)Reprezentantii administratiei publice centrale si locale asigura pregatirea si instruirea persoanelor responsabile cu atributii in domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice, in scopul intaririi capacitatii institutionale si a capacitatii de interventie pentru realizarea prevenirii violentei domestice si a masurilor de sprijin si protectie pentru victimele violentei domestice.

(5)Autoritatile administratiei publice locale cu atributii in prevenirea si combaterea violentei domestice auobligatia de a include instruirea/formarea persoanelor responsabile cu atributii in domeniu in strategiile si programele de dezvoltare regionala, judeteana si locala.

Art. 4
(1)In cadrul activitatilor de prevenire a violentei domestice destinate agresorilor implicati in situatiile de violenta domestica, reprezentantii politiei desfasoara urmatoarele activitati:
a)informarea sau, dupa caz, atentionarea agresorului cu privire la masurile si pedepsele ce pot fi aplicate, in scopul evitarii actelor de violenta domestica;
b)informarea agresorului cu privire la existenta unei sesizari impotriva sa referitoare la un posibil caz de violenta domestica, precum si la masurile ce pot fi luate impotriva acestuia, cu scopul de a descuraja pe viitor comiterea altor fapte de violenta domestica;
c)informarea si orientarea, la cererea agresorului, catre serviciile rezidentiale care ofera cazare pentru persoanele fara adapost sau adaposturile de noapte, gestionate de autoritatile administratiei publice locale, in cazul emiterii unui ordin provizoriu de protectie;
d)informarea agresorului cu privire la efectele negative ale violentei domestice asupra victimelor, precum si cu privire la centrele de asistenta destinate agresorilor in cadrul carora acestia pot beneficia de programe de consiliere psihologica, psihoterapie, tratamente psihiatrice, de dezintoxicare si dezalcoolizare.

(2)In cadrul activitatilor de prevenire a violentei domestice in legatura cu victimele violentei domestice, politistii desfasoara urmatoarele activitati:
a)informarea victimelor violentei domestice cu privire la modalitatile prin care acestea pot fi sprijinite;
b)contactarea periodica a victimei, in vederea monitorizarii evolutiei starii de pericol, atunci cand situatia impune acest lucru; 

c)informarea cu privire la tipurile de servicii sociale, precum si la alte servicii specializate existente la nivelul DGASPC/DAS/SPAS de care victima/agresorul poate beneficia si oferirea de materiale/flyere care contin informatii despre numarul unic de urgenta destinat victimelor violentei domestice, numerele de telefon ale serviciilor sociale existente la nivel local, informatii despre asistenta juridica, psihologica, vocationala pe care o pot solicita.

(3)Masurile de prevenire a situatiilor de violenta domestica au drept scop influentarea schimbarii comportamentului agresorului, in sensul constientizarii de catre acesta a caracterului antisocial si autodistructiv al faptelor sale.

(4)Masurile de prevenire a violentei domestice sunt aplicate agresorilor in functie de caracteristicile individuale ale acestora si de gradul de pericol social al faptelor comise.

Art. 5
In cadrul activitatilor de prevenire a violentei domestice, la nivel local, reprezentantii autoritatilor administratiei publice locale, DGASPC/DAS/SPAS desfasoara urmatoarele activitati specifice:
a)includerea problematicii prevenirii si combaterii violentei domestice in cadrul strategiilor si programelor de dezvoltare locala, judeteana, regionala;
b)furnizarea de sprijin logistic, informational si material compartimentelor cu atributii in prevenirea si combaterea violentei domestice;
c)informarea si sprijinirea politistilor care intervin in situatiile de violenta domestica, cu privire la tipurile de servicii specializate existente la nivelul DGASPC/DAS/SPAS de care victima/agresorul poate beneficia, existenta numarului unic de urgenta destinat victimelor violentei domestice, numerele de telefon ale serviciilor sociale existente la nivel local, informatii despre asistenta juridica, psihologica, vocationala pe care o pot solicita;
d)identificarea si prevenirea situatiilor de risc pentru partile implicate in conflict si indrumarea acestora spre servicii de specialitate;
e)dezvoltarea de programe si proiecte specifice de prevenire si combatere a violentei domestice;
f)acordarea de sprijin agresorilor in vederea includerii acestora in cadrul unor programe de consiliere psihologica, psihoterapie, tratamente psihiatrice, de dezintoxicare si dezalcoolizare;
g)furnizarea informatiilor necesare catre politisti privind existenta in plan local a centrelor rezidentiale care ofera cazare pentru persoanele fara adapost sau a adaposturilor de noapte, gestionate de autoritatile administratiei publice locale, in vederea facilitarii orientarii catre acestea, la cererea agresorului, in cazul emiterii unui ordin provizoriu de protectie;
h)facilitarea cooperarii eficiente dintre echipa mobila si organele de politie;
i)alocarea in bugetul anual a unor sume pentru masurile care vizeaza prevenirea si combaterea violentei domestice.

Art. 6
In cadrul activitatilor de prevenire a violentei domestice, desfasurate la nivelul comunitatilor, reprezentantii autoritatilor administratiei publice locale de la nivelul SPAS au urmatoarele atributii:

a)deruleaza activitati menite sa asigure prevenirea primara a faptelor de violenta, precum:
1.interventii pentru constientizarea riscurilor pentru sanatate si siguranta persoanelor, in vederea reducerii consumului abuziv de alcool, substante psihotrope, droguri, prin campanii si actiuni locale: caravane de informare, prezentarea de spectacole de tip teatru-forum, prezentarea unor filme si documentare, dialog interactiv cu membrii comunitatii;
2.actiuni educative/programe realizate la nivelul scolilor, institutiilor, membrilor comunitatii in vederea eliminarii stereotipurilor si prejudecatilor si promovarii egalitatii de sanse intre femei si barbati: vizionarea de filme, documentare, reprezentatii de tip teatru-forum, seminare, intalniri; 
3.informarea membrilor comunitatii cu privire la tipurile de violenta domestica si categoriile de victime, inclusiv copii martori/victime, prin dezvoltarea initiativelor comunitare, facilitarea informarii prin mijloace inovative, inclusiv prin mijloace electronice, si utilizarea resurselor mass-media;
4.formularea unor propuneri/actiuni locale care sa fie cuprinse in strategiile locale;

b)desfasoara activitati menite sa asigure prevenirea secundara a faptelor de violenta, pentru evitarea repetarii acestora, prin:
1.actiuni de incurajare a raportarii faptelor de violenta domestica de catre victime sau de catre ceilalti membri ai comunitatii;
2.evaluarea initiala a gradului de risc din perspectiva acordarii serviciilor sociale, pe baza fisei pentru evaluarea gradului de risc, intocmita la momentul emiterii ordinului de protectie provizoriu, si stabilirea masurilor de siguranta necesare pentru victimele violentei domestice;
3.informarea membrilor comunitatii cu privire la masurile de protectie a victimelor si tipurile de sanctiuni/pedepse care pot fi aplicate agresorilor, prin dezvoltarea initiativelor comunitare, facilitarea informarii prin mijloace inovative, inclusiv prin mijloace electronice, si utilizarea resurselor mass-media;
4.consilierea victimelor si elaborarea planurilor de siguranta;
5.informarea continua cu privire la tipurile de masuri integrate, servicii si servicii sociale care pot fi accesate la nivelul furnizorilor publici si privati pentru facilitarea iesirii din situatiile de violenta domestica si prezentarea unor exemple de succes care sa creasca nivelul de incredere in interventia autoritatilor statului si a organizatiilor neguvernamentale din domeniu;

c)desfasoara activitati vizand prevenirea tertiara prin acordarea sprijinului continuu victimelor si responsabilizarea agresorilor in vederea reabilitarii, prin:
1.organizarea unor grupuri de sprijin si aplicarea altor masuri destinate victimelor violentei domestice, care trec prin situatii repetate de violenta domestica, pentru a le ajuta sa se dezvolte la nivel personal si sa evite situatiile de abuz/reintoarcerea in mediul violent;
2.programe de interventie destinate agresorilor pentru a impiedica repetarea actelor de violenta in viitor.

Art. 7
(1)Eficacitatea activitatii de prevenire a situatiilor de violenta domestica este asigurata prin cooperarea permanenta a politistilor cu reprezentantii DGASPC/DAS/SPAS, ai altor servicii publice sau specializate de la nivel local si ai organizatiilor neguvernamentale.

(2)Autoritatile administratiei publice locale realizeaza actiuni de prevenire a situatiilor de violenta domestica in comunitate, in colaborare cu institutiile de invatamant, organizatiile de cult, organizatiile neguvernamentale, precum si cu implicarea voluntarilor.

(3)Activitatile de prevenire a situatiilor de violenta domestica se realizeaza pe baza colaborarii si prin consolidarea parteneriatelor interinstitutionale in scopul abordarii integrate si formularii unui raspuns adecvat la problematica violentei domestice prin diferite mijloace, inclusiv prin elaborarea si implementarea in parteneriat a unor actiuni si/sau programe/proiecte specifice.

(4)In vederea derularii activitatilor de prevenire a situatiilor de violenta domestica, autoritatile administratiei locale pot solicita sprijinul echipei intersectoriale locale pentru prevenirea violentei asupra copilului si a violentei domestice.

Art. 8
In vederea asigurarii unei abordari coordonate la nivel interinstitutional, in plan local se aplica urmatoarele tipuri de masuri pentru prevenirea situatiilor de violenta domestica:
a)desfasurarea de campanii publice si programe educationale de prevenire a fenomenului violentei domestice, cu accent pe egalitatea de sanse intre femei si barbati si drepturi egale in relatiile de cuplu, recunoasterea din timp a semnelor unei relatii abuzive si a formelor de violenta, efectele negative ale violentei domestice si mijloace de suport disponibile;
b)organizarea in institutiile de invatamant a unor seminare in vederea diseminarii normelor civice, a reglementarilor in vigoare vizand prevenirea si combaterea violentei domestice, egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, respectul reciproc, rezolvarea nonviolenta a conflictelor in relatiile interpersonale, dreptul la integritate personala, precum si combaterea stereotipurilor care creeaza discriminare, adaptate varstei si intelegerii elevilor;
c)stimularea consolidarii spiritului civic in randul cetatenilor in vederea incurajarii acestora cu privire la sesizarea organelor abilitate in cazul existentei unor situatii de violenta domestica;
d)dezvoltarea unor programe de asistenta specializata destinate victimelor, precum si de asistenta specializata destinata agresorilor;
e)desfasurarea unor actiuni de promovare a exemplelor pozitive de interventie eficace, in scopul cresterii increderii victimelor in interventia autoritatilor si a nivelului de raportare a faptelor de violenta domestica;
f)organizarea de campanii de sensibilizare a opiniei publice in vederea cresterii gradului de constientizare asupra efectelor traumatice, in special asupra copiilor, ale fenomenului violentei domestice, cu accent asupra situatiilor concrete de victimizare/revictimizare, ca rezultat al actelor de violenta, precum si asupra masurilor intreprinse de catre autoritati. 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 21 Aprilie 2023
Votati articolul "Metodologia privind masurile de prevenire a violentei domestice: ce rol au politistii si reprezentantii DGASPC/DAS/SPAS":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016