Plangerea prealabila in administrativ este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica solicita unei autoritati/institutii publice, care a emis un act administrativ, sa-l retraga sau sa il modifice. Plangerea prealabila are ca scop asigurarea respectarii drepturilor si intereselor persoanelor afectate de actele administrative.
Concret, o persoana poate depune o plangere prealabila in contencios administrativ daca se considera vatamata de un act administrativ emis de o anumita autoritate publica. Plangerea poate fi depusa si atunci cand vrei sa reclami ca o anumita institutie sau autoritate publica nu a raspuns in termenul legal unei cereri ori a oferit un raspuns nejustificat.
Important! Plangerea prealabila este un pas obligatoriu inainte de a ataca in instanta actul administrativ sau refuzul autoritatii de a-ti raspunde la o solicitare.
Ce presupune plangerea prealabila in administrativ
Conform
Legii nr. 554 din 2 decembrie 2004 a Contenciosului administrativ,
plangerea prealabila este cererea prin care se solicita autoritatii publice emitente sau celei ierarhic superioare, dupa caz, reexaminarea unui act administrativ cu caracter individual sau normativ, in sensul revocarii sau modificarii acestuia.
La art. 2, lit.a din lege se arata ca este
persoana vatamata orice persoana titulara a unui drept ori a unui interes legitim, vatamata de o autoritate publica printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri. In sensul prezentei legi, sunt asimilate persoanei vatamate si grupul de persoane fizice, fara personalitate juridica, titular al unor drepturi subiective sau interese legitime private, precum si organismele sociale care invoca vatamarea prin actul administrativ atacat fie a unui interes legitim public, fie a drepturilor si intereselor legitime ale unor persoane fizice determinate.
Procedura prealabila este reglementata la art. 7 din Legea nr. 554 din 2 decembrie 2004 a Contenciosului administrativ, astfel:
"Art.7 - (1) Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adreseaza trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vatamata, destinatar al actului, poate introduce plangerea prealabila, in cazul actelor administrative unilaterale, si peste termenul prevazut la alin. (1), dar nu mai tarziu de 6 luni de la data emiterii actului.
(1^1) In cazul actului administrativ normativ, plangerea prealabila poate fi formulata oricand.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in ipoteza in care legea speciala prevede o procedura administrativ-jurisdictionala, iar partea nu a optat pentru aceasta.
(3) Este indreptatita sa introduca plangere prealabila si persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plangerea prealabila, in cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce in termen de 30 de zile din momentul in care persoana vatamata a luat cunostinta, pe orice cale, de continutul actului. Pentru motive temeinice, plangerea prealabila se poate formula si peste termenul de 30 de zile, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data la care a luat cunostinta, pe orice cale, de continutul acestuia. Termenul de 6 luni prevazut in prezentul alineat, precum si cel prevazut la alin. (1) sunt termene de prescriptie.
(4) Plangerea prealabila, formulata potrivit prevederilor alin. (1), se solutioneaza in termenul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. h)*).
(5) In cazul actiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, al celor care privesc cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau dispozitii din ordonante sau al actiunilor indreptate impotriva actelor administrative care nu mai pot fi revocate intrucat au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice, precum si in cazurile prevazute la art. 2 alin. (2) si la art. 4 nu este obligatorie plangerea prealabila.
(6) Plangerea prealabila in cazul actiunilor care au ca obiect contracte administrative trebuie facuta in termen de 6 luni, care va incepe sa curga:
a) de la data incheierii contractului, in cazul litigiilor legate de incheierea lui;
b) de la data cand reclamantul a cunoscut cauza anularii, dar nu mai tarziu de un an de la incheierea contractului.
c) Abrogata.
d) Abrogata.
e) Abrogata".
IMPORTANT: Plangerea prealabila trebuie depusa la registratura institutiei publice emitente sau trimisa prin posta, cu confirmare de primire.
Institutia vizata este obligata sa raspunda in termenul legal de 30 de zile. Dupa expirarea acestui termen, in cazul unui raspuns negativ sau al lipsei de raspuns, puteti sesiza instanta de contencios administrativ.
Model Plangere Prealabila
CATRE ...................
(Nume autoritatea publica emitenta a actului administrativ)
Subsemnatul, .............................., cu domiciliul in .............................................., identificat prin CI ...., Seria ....., nr. ........., CNP................................., in calitate de ............................................................. si in conformitate cu art. 7 din Legea nr. 554/2004 – Legea contenciosului administrativ, in termen legal, formulez
PLANGERE PREALABILA impotriva .................................................. (se precizeaza exact actul administrativ si data la care s-a luat cunostinta de act) si solicit revocarea in tot sau in parte /modificarea /completarea acestui act administrativ sus-mentionat, pentru cele ce se vor arata in continuare.
Actul administrativ contestat incalca prevederile legale cuprinse in .......................................................(indicati actul normativ incalcat, de exemplu: Legea nr. __/anul, Codul Administrativ, Constitutia etc.).
Astfel, ......................................................(descrieti concret ce norme juridice au fost incalcate si in ce mod actul contestat nu respecta aceste norme).
In concluzie, va solicitam sa revocati in tot sau in parte/sa modificati/sa completati actul administrativ
.......................................................................................................
Prezenta plangere prealabila este formulata in conformitate cu dispozitiile art. 7 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, care prevede obligativitatea epuizarii cailor administrative de atac inainte de sesizarea instantei de contencios administrativ.
Depun, in copie, actul administrativ a carui revocare/ modificare o solicit prin prezenta plangere prealabila.
Nume, prenume persoana vatamata ........................................
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem un angajat nascut la data de 09.08.1962., pentru care am primit de la Casa Teritoriala de Pensii o informare legata de decizia de admitere privind acordarea pensiei pentru limita de varsta, data emiterii deciziei de pensionare fiind 10.01.2025. Angajatul doreste sa lucreze in continuare. Intrebarea noastra este suntem obligati sa desfacem CIM? Daca da, cu ce data? Dupa desfacerea CIM putem sa reangajam fara ca dl. in cauza sa nu piarda pensia? Am avea nevoie urgent de un raspuns!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia urmatoare: - cim actual cu clauza de telemunca - Recent ni s-a impus lucrul de la birou 3 zile pe saptamana conditiile impuse: WFO minim 3 zile/saptamana, Luni este munca de la birou, Fara zile consecutive de lucru de acasa Care este cel mai corect mod de a implementa in contractul de munca acest nou regim hibrid? este obligatoriu sa facem act aditional sau este suficienta o decizie interna? Care este cea mai corecta formulare pentru noua clauza de regim hibrid in CIM?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<