Capitolul IV - Aparatul de taxat - Legea (taximetriei) nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
Capitolul IV - Aparatul de taxat
Articolul 38
(1) Taximetrul din compunerea aparatului de taxat trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 30 alin. (1) lit. a) pentru introducerea pe piata si punerea in functiune, iar in utilizare, cerintele prevazute de reglementarile metrologice in vigoare.
(2) Aparatul de marcat electronic fiscal din compunerea aparatului de taxat trebuie sa indeplineasca toate conditiile si functiile prevazute de normele legale in vigoare.
Articolul 39
Functiile interzise aparatelor de taxat sunt cele prevazute in normele legale in vigoare, precum si urmatoarele functii:
a) inregistrarea tarifelor doar valoric, fara identificarea felului serviciului tarifat;
b) functionarea aparatului in conditiile deconectarii dispozitivelor de imprimare si afisaj client, a memoriei electronice fiscale si a lampii taxi;
c) modificarea tarifelor sau a cotei TVA inainte de obtinerea raportului fiscal de golire zilnica;
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Articolul 40
Aparatul de taxat trebuie sa se blocheze automat in conditiile prevazute la art. 30 alin. (1) lit. a), in cazul taximetrului si in conditiile prevazute in normele legale in vigoare, iar in cazul aparatului de marcat electronic fiscal:
a) nu este conectat sistemul de imprimare sau lampa taxi;
b) capacitatea de inmagazinare a memoriei electronice fiscale s-a epuizat;
c) daca dupa 24 de ore de la emiterea ultimului raport fiscal de inchidere zilnica se incearca tiparirea primului bon client fara emiterea automata a raportului fiscal de inchidere zilnica pentru perioada respectiva;
d) daca la incarcarea memoriei dedicate bonurilor client sau inainte de inchiderea fiscala zilnica nu se emite automat rola jurnal ce va contine copiile bonurilor client din ziua respectiva.
Articolul 41
Aparatul de taxat trebuie sa indeplineasca cerintele corespunzatoare celor doua componente ale sale, prevazute la art. 38, precum si urmatoarele cerinte:
a) sa furnizeze informatii reale si autentice privind serviciile de transport in regim de taxi efectuate la nivelul unei perioade de lucru de 24 de ore si pe o perioada mai lunga, prin citirea memoriei fiscale;
b) sa asigure, prin intermediul tastaturii imprimantei sau al cheii electronice, accesul la datele privind serviciile prestate;
c) sa asigure posibilitatea de a controla suma de control a programului, buna functionare a memoriei electronice fiscale si a functiilor asociate;
d) sa asigure accesul la regimul de lucru «programare» , numai dupa indepartarea sigiliului fiscal aplicat aparatului de marcat electronic fiscal;
e) sa asigure prin programare posibilitatea de a lucra cu doua tarife, tarif de zi intre orele 6,00-22,00 si tarif de noapte intre orele 22,00-6,00, in transportul de persoane;
f) sa asigure ca viteza de comutare sa fie de 10 km /ora;
g) sa tipareasca bonul client cu datele prevazute la art. 42;
h) sa tipareasca raportul conducatorului auto, raportul fiscal de inchidere zilnica, raportul memoriei fiscale sau sa permita citirea inregistrarilor din memoria electronica fiscala prin intermediul cheii electronice;
i) sa introduca in memoria fiscala datele prevazute de normele legale in vigoare, precum si urmatoarele date:
1. numarul de inmatriculare al autovehiculului taxi;
2. setul de tarife de lucru si modificarile acestora;
3. constanta K a taximetrului;
4. numarul si data fiecarui raport de inchidere zilnica, ce va cuprinde minimum urmatoarele informatii:
– parcursul total in km;
– parcursul total cu calatori in km;
– valoarea totala incasata;
– valoarea TVA;
– numarul fiecarei curse efectuate;
5. numerele de telefon si fax ale transportatorului autorizat;
6. data, ora si minutul introducerii in exploatare;
7. componentele antetului;
8. timpul efectiv lucrat, din care timpul de noapte efectiv lucrat.
Articolul 42
Bonul client trebuie sa contina elementele precizate in normele legale in vigoare, precum si urmatoarele elemente:
a) numerele de telefon si fax ale operatorului de transport;
b) numarul bonului client, data si ora;
c) codul fiscal al transportatorului autorizat;
d) numarul cursei;
e) numele taximetristului;
f) numarul de inmatriculare al autovehiculului taxi si numarul autorizatiei taxi;
g) tariful de pornire;
h) tariful de distanta (lei/km);
i) distanta parcursa (km);
j) tariful de stationare (lei/ora);
k) durata stationarii, care include si durata de circulatie sub viteza de comutare;
l) durata cursei;
m) tariful pentru incarcare/descarcare, daca este cazul;
n) pretul total al serviciului;
o) valoarea si cota TVA aferenta.
Articolul 43
Este interzisa efectuarea unui transport in regim de taxi cu aparatul de taxat defect, cu lampa taxi scoasa din functiune sau fara a elibera bonul client la finalul cursei.
Articolul 44
(1) Producatorul sau, dupa caz, importatorul de aparate de taxat furnizeaza odata cu aparatul dotarea tehnica aferenta si procedeul tehnic sau programul dupa care se realizeaza tarifarea si se pot obtine informatiile continute in memoria electronica fiscala.
(2) Perioada de garantie este de minimum un an.
Articolul 45
(1) Aplicarea sau inlaturarea sigiliului fiscal al aparatului de marcat electronic fiscal, precum si introducerea programului privind modul de tarifare si tarifele se realizeaza numai de catre reprezentantul autorizat, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Taximetrele aflate in utilizare se supun controlului metrologic legal de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, conform reglementarilor metrologice in vigoare. Prima verificare metrologica se efectueaza imediat dupa instalarea pe taxi a aparatului de taxat, ocazie cu care se elibereaza buletinul de verificare metrologica.
(3) Unitatea service autorizata, conform prevederilor legale, instaleaza aparatele de taxat pe taxiuri, in conformitate cu instructiunile producatorului, si efectueaza reglarea taximetrului in functie de constanta generatorului semnalelor de distanta si securizarea reglarii, precum si securizarea conexiunii taximetrului cu autovehiculul in care este instalat, prin intermediul mijloacelor de securizare a taximetrului. In caz de interventie asupra aparatului de taxat, unitatea service are dreptul sa inlature si sa aplice elementele de securizare a conexiunii taximetrului cu autovehiculul, fara deteriorarea eventualelor marcaje metrologice.
Articolul 46
In situatia functionarii taxiului cu mai multi soferi alternativ, in cadrul unui program zilnic de lucru, fiecare sofer incepe activitatea prin accesarea identitatii sale in programul aparatului de taxat, prin introducerea unei chei electronice, prin intermediul careia se poate executa si controlul asupra activitatii depuse de acesta.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri