Senatorii au respins modificarile din Codul rutier care ar permite ca depasirile sa poata fi facute chiar si pe linia continua, in situatii bine argumentate.
Proiectul de lege pentru completarea art.45 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice se afla acum in Camera Deputatilor, for decizional.
Initiatorii proiectului de act normativ atrag atentia ca exista situatii in care conducatorul autovehiculului intalneste pe sensul sau de mers un obstacol oprit, stationat sau care se deplaseaza cu o viteza foarte mica, iar pentru depasirea acestui obstacol este necesara incalcarea marcajului continuu simplu sau dublu care delimiteaza sensul opus, autovehiculul circuland, chiar si partial, pe sensul opus. In prezent, legislatia rutiera il sanctioneaza pe sofer pentru incalcarea marcajului continuu, fara a fi luate in considerare motivele care au determinat actiunea.
Prin urmare, acestia propun
"permiterea si nesanctionarea manevrei de depasire care presupune trecerea peste axa care separa sensurile de circulatie pentru depasirea obstacolelor de orice natura, oprite, stationate sau care se deplaseaza cu viteza de maxim 30 km/h (de exemplu: un copac cazut pe drum, un autovehicul avariat care ocupa si o parte din carosabil, vehiculele cu tractiune animala, animale, biciclisti, etc.) in masura in care sunt respectate conditiile necesare pentru asigurarea sigurantei in trafic, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m".
De mentionat aici este ca in Regulamentul de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice din 04.10.2006, la art. 120, lit.d, sunt deja instituite
exceptii privind depasirea in anumite situatii:
- pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas, mopedele, bicicletele si trotinetele electrice, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7m.
Daca va fi adoptata, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica in mod corespunzator, prin hotarare, Regulamentul de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.876 din 26 octombrie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Atentie, acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare, proiectul trebuie adoptat de Parlament si trimis spre promulgare la Presedintele Romaniei. Dupa semnarea decretului de promulgare, proiectul va fi publicat in Monitorul Oficial.