Organizarea unei campanii de tip giveaway presupune stabilirea mai multor coordonate, inclusiv in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal.
Respectarea GDPR este cu atat mai importanta cu cat datele persoanelor care participa la astfel de campanii sunt colectate si stocate in baze de date.
Situatie:
Se doreste organizarea unei campanii de tip giveaway organizata de un influencer pe contul sau de Instagram pentru a promova produsele unui brand (asadar actiune platita, premiile sunt puse la dispozitie de titularul brandului). Titularul brandului nu are acces la datele cu caracter peraonal, altfel decat pe pagina publica a influencer-ului. Cine este operator in cazul datelor persoanelor ce participa la campanie? Influencerul? Sau vorbim despre operatori asociati?
Raspuns: Daca premiile sunt inmanate de catre influencer, adica daca titularul marcii nu interactioneaza cu persoanele vizate, nu este operator de date cu caracter personal. Accesarea datelor cu caracter personal care sunt facute publice in mod manifest nu necesita actiuni speciale, la fel ca urmarirea oricarui cont al unei persoane pe o retea de socializare.
Daca titularul marcii va interactiona cu persoanele vizate care primesc bunurile iar colectarea informatiilor se face direct de catre acesta din pagina social media a influencerului, operatorul trebuie ca, atunci cand contacteaza persoana vizata, pentru a-i expedia premiul, sa-i transmita informarea prev. de
art. 14 GDPR, inclusiv precizarea ceruta de alin. 2 lit. f) din acel articol.
"Art. 14
(1) In cazul in care datele cu caracter personal nu au fost obtinute de la persoana vizata, operatorul furnizeaza persoanei vizate urmatoarele informatii:
(a) identitatea si datele de contact ale operatorului si, dupa caz, ale reprezentantului acestuia;
(b) datele de contact ale responsabilului cu protectia datelor, dupa caz;
(c) scopurile in care sunt prelucrate datele cu caracter personal, precum si temeiul juridic al prelucrarii;
(d) categoriile de date cu caracter personal vizate;
(e) destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, dupa caz;
(f) daca este cazul, intentia operatorului de a transfera date cu caracter personal catre un destinatar dintr-o tara terta sau o organizatie internationala si existenta sau absenta unei decizii a Comisiei privind caracterul adecvat sau, in cazul transferurilor mentionate la articolul 46 sau 47 sau la articolul 49 alineatul (1) al doilea paragraf, o trimitere la garantiile adecvate sau corespunzatoare si la mijloacele de a obtine o copie a acestora, in cazul in care acestea au fost puse la dispozitie.
(2) Pe langa informatiile mentionate la alineatul (1), operatorul furnizeaza persoanei vizate urmatoarele informatii necesare pentru a asigura o prelucrare echitabila si transparenta in ceea ce priveste persoana vizata:
...................
(f) sursa din care provin datele cu caracter personal si, daca este cazul, daca acestea provin din surse disponibile public;"
Daca informatiile sunt colectate prin intermediul influencerului, atunci cei doi sunt operatori asociati, astfel incat, in afara de informarea prev. de art. 14, este nevoie si de incheierea unui acord de asociere intre operatori, precum si ca esenta acordului de asociere cu privire la prelucrarea datelor sa fie adusa la cunostinta persoanelor vizate.
Explicatii oferite in luna august 2023 de catre specialistii site-ului PortalProtectiaDatelor.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile privind GDPR + raspunsuri detaliate de la experti.