La data de 15.06.2012, Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) a sesizat, in temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, Consiliul Superior al Magistraturii, solicitand sa se aduca la cunostinta:
- de la infiintarea Consiliului Superior al Magistraturii, pentru cate persoane – si care anume - la nivel national, transferate din functia de procuror in cea de judecator, indiferent de gradul instantei, acest organism a inaintat Presedintelui Romaniei propunerea de numire prin decret prezidential a celor in cauza in functia de judecator si s-au emis decretele de numire, cu indicarea numarului Monitorului Oficial in care acestea au fost publicate;
- sa se comunice nominal la nivel national procurorii care au fost transferati in functie de judecator, indiferent de nivelul de instanta, si pentru care nu exista, pana la momentul sesizarii AMR, hotarari ale acestei institutii care sa fie transmise Presedintiei pentru emiterea decretelor de numire in functie, potrivit propunerilor inaintate.
In baza aceluiasi act normativ, AMR a solicitat Presedintiei Romaniei sa i se comunice de la intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991 si pana in prezent, pentru cate persoane si care anume, la nivel national, care au functionat initial ca procurori si apoi au devenit judecatori, indiferent de gradul instantei, Presedintele Romaniei a emis decret de numire in functia de judecator, cu indicarea numarului Monitorului Oficial in care acestea au fost publicate.
AMR a reactionat in acest mod legal ca urmare a comunicatului de presa asumat de membrii CSM din data de 7 iunie 2012, prin care nu numai ca se nesocotesc dispozitiile constitutionale (din 1991 si cele din 2003), prevederile reglementarilor organice ale justitiei (de la Legea nr. 92/1992 la Legile nr. 303/2004 si 317/2004 modif), dar chiar si propriile hotarari mai vechi si mai recente (2011), in baza carora Presedintele Romaniei a emis decrete de incetare a functiei de procuror si numirea in functia de judecator, publicate in Monitorul Oficial (cu titlu de exemplu, Hotararea CSM nr. 1841/2009, la baza Decretului 1829/30.11.2009 al Presedintelui Romaniei, publicat in M.Of. nr. 838/4.12.2009, Hotararea CSM nr. 743/2010, la baza Decretului nr. 935/30.09.2010 al Presedintelui Romaniei, publicat in M.Of nr. 672/4.10.2010, Hotararea CSM nr. 175/2011, la baza Decretului nr. 479/6.05.2011 al Presedintelui Romaniei, publicat in M. Of. Nr. 327/11.05.2011,etc).
Problema statutului constitutional al judecatorilor, inclusiv sub aspectul numirii lor in functie, constituie o tema de mare interes pentru credibilitatea actului de justitie si functionarea sistemului judiciar. Orice ambiguitate in aceasta materie, indiferent de unde ar proveni, are efecte grave asupra autoritatii justitiei.
Potrivit prevederilor constitutionale, legale si reglementarilor internationale, functia de judecator se exercita doar prin indeplinirea cumulativa a doua atribute fundamentale: inamovibilitatea si independenta (exceptand judecatorii stagiari, care se bucura de stabilitate pana la examenul de definitivat).
Lipsa oricaruia dintre acestea face ca actul de justitie sa fie lipsit de autoritate si de suport legal.
Or, dispozitiile constitutionale in vigoare din 1991 si in prezent (art. 125) sunt fara echivoc in a statua ca “ judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili in conditiile legii”.
Principiul constitutional mentionat, reluat intocmai in legile organice ale justitiei, conduce, fara putinta de tagada, la concluzia ca in lipsa actului de autoritate al Sefului Statului, judecatorul respectiv nu este in mod legal investit si nu cumuleaza cele doua atributii definitorii ale exercitarii functiei.
Aceasta problema nu este una formala, ori lipsita de consecinte practice, ci o garantie fundamentala a statutului constitutional al judecatorului.
In acelasi sens, la data de 15.06.2012, Asociatia Procurorilor din Romania, prin Presedintele sau, s-a adresat Consiliului Superior al Magistraturii, solicitandu-i sa dea publicitatii lista cu judecatorii care nu sunt numiti prin decret prezidential si sa faca cunoscute solutiile procesuale de intrare in legalitate.
Presedinte interimar A.M.R.
Jud. Conf. univ. dr. Dan Spanu