Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Vot final: Monitorul Oficial permanent online, doar cu plata

Camera Deputatilor a respins Proiectul de lege intitulat ,,Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei”

Propunerea de modificare a Legii privind Monitorul Oficial provine din propunere legislativa, initiata de un grup de senatori apartinand PSD, PNL, UDMR, Grupului parlamentar progresist

In conformitate cu prevederile art. 111 alin. (1) din Constitutie, Guvernul Romaniei formuleaza urmatorul

PUNCT DE VEDERE
 
referitor la proiectul de lege intitulat „Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei  provenit dintr-o propunere legislativa, initiata de un grup de senatori apartinand PSD, PNL, UDMR, Grupului parlamentar progresist

I. Principalele reglementari

Acest proiect de lege are ca obiect de reglementare modificarea si completarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei, republicata, in sensul ca actele care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si Partea a II-a, sa fie publicate in termen de 3 zile lucratoare de la primirea lor de catre Monitorul Oficial.

Totodata, se propune ca actele care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si Partea a II-a, sa poata fi permanent accesate gratuit pe internet, iar actele publicate in celelalte parti ale Monitorului Oficial sa poata fi accesate gratuit timp de 10 zile de la publicare.

Conform Expunerii de motive, ,,La nivel european se constata o mai mare accesibilitate a legii, respectandu-se in acelasi timp principiul securitatii juridice ” iar legislatia „este publica si gratuita

Il. Observatii

1. Referitor la legislatia europeana, recomandarile Uniunii Europene in materie precizeaza ca obligativitatea furnizarii informatiilor revine institutiilor publice emitente, care sunt finantate de stat si nu au caracter comercial, neeliminand perceperea unui pret pentru serviciu.

Regia Autonoma „Monitorul Oficial” nu este institutie publica, este intreprindere publica cu caracter comercial si, de asemenea, nu detine calitatea de emitent al actelor pe care Ie publica.

La nivel european, gratuitatea accesului la lege este finantata de la bugetele de stat, iar in tarile in care intreprinderile publice editeaza si tiparesc publicatia oficiala (Germania, Italia, Romania), suportand cheltuielile implicite, accesul se face contra cost.

Mentionam faptul ca la intalnirea reprezentantilor Gazetelor Oficiale din Uniunea Europeana de la Riga (2011) si Malta (2012) s-a ridicat problema diminuarii finantarii de la bugetele de stat, modelul Romaniei, de afisare pentru un timp limitat a actelor in format electronic fiind privit ca o solutie fezabila.

2. Legea nr. 202/1998 a fost republicata in temeiul art. IV din  Ordonanta Guvemului nr. 23/2008, dandu-se textelor o noua numerotare.

In consecinta, accesul la publicatia „Monitorul Oficial al Romaniei” este reglementat la Sectiunea a 3-a din lege, art. 18 si art. 19. Prin aceste dispozitii se prevede faptul ca Regia Autonoma „Monitorul Oficial” editeaza Monitorul Oficial al Romaniei, atat in format tiparit, cat si in format electronic, pe care il pune la dispozitia tuturor categoriilor de utilizatori contra cost, putand fi accesat gratuit pe internet  timp de 10 zile de la publicare.

Dreptul la informatie, stipulat la art. 31 din Constitutia Romaniei, prevede faptul ca „Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit”.

Din analiza textului constitutional raportat la prevederile legale in materie, in raport cu cele mentionate in Expunerea de motive la proiectul de lege, nu rezulta 0 incalcare a dreptului cetatenilor de a avea acces la
actele normative publicate in Monitorul Oficial al Romaniei. Dreptul de a consulta legislatia in format electronic pusa la dispozitie pe serviciul de internet de catre Regia Autonoma ,,Mom'torul Oficial” se mentine si dupa expirarea termenului de 10 zile, cu mentiunea ca se face contra cost.

Textele constitutionale prevad liberul acces la informatie, nu si gratuitatea acestuia, spre deosebire de alte drepturi, precum cel de petitionare, a carui exercitare este scutita de taxa, in conformitate cu dispozitiile prevazute la art. 51 alin. (3).

Semnalam, de asemenea, cele stipulate la art. 128 alin. (4) din Constitutie cu privire la desfasurarea procedurii judiciare in limba romana, dispozitii ce dau dreptul cetatenilor straini si apatrizilor care nu inteleg sau
nu vorbesc limba romana de a lua cunostinta de toate actele si lucrarile dosarului, de a vorbi in instanta si de a pune concluzii, prin interpret. Acest drept este asigurat in mod gratuit numai in procesele penale.
 
In concluzie, din analiza textelor constitutionale si a legislatiei in domeniu, rezulta ca dispozitiile art. 18 si art. 19 din Legea nr. 202/1998, nu vin in contradictie cu prevederile constitutionale.

3. Instituirea unui termen de 3 zile lucratoare de la primire in care sa  se publice actele din Partea I si Partea a II-a a Monitorului Oficial nu este recomandabila, avand in vedere ca termenul de publicare este direct
corelat cu numarul actelor primite si numarul de pagini al acestor acte,  volumul lor fluctuand.

4. Obligatia de a se crea un produs electronic continand actele publicate care sa poata fi accesat permanent si gratuit nu tine seama de regimul juridic al Regiei Autonome ,,Mom`t0rul Oficial”, persoana juridica
care desfasoara activitate de interes public national, in conditii de gestiune economica si autonomie financiara.

In consecinta, activitatea regiei are ca finalitate obtinerea profitului din venituri proprii, cata vreme Regia Autonoma ,,M0m`torul Oficial” nu este institutie publica finantata de la bugetul de stat.

Adoptarea proiectului de lege va duce la reducerea drastica a abonamentelor pe suport de hartie si desfiintarea, in fapt, a abonamentelor pe suport electronic, ceea ce va obliga statul roman sa asigure finantarea
regiei, cu afectarea bugetului de stat.

Apreciem ca nivelul subventiilor bugetare ar putea depasi cifra de 25% din cifra de afaceri.

Obligarea emitentilor la plata pentru publicare nu ar fi o solutie deoarece ar presupune modificarea legislatiei, in conditiile in care mai multe acte normative, inclusiv legi organice, prevad publicarea gratuita in
Monitorul Oficial, dar si alocarea in acest scop a unor sume de la buget.

5. Instituirea unor masuri prin care sa fie usurat accesul cetateanului la cunoasterea legii este binevenita, dar promovarea proiectului de lege ar trebui sa se faca tinand cont si de aspectele financiare.

Mentionam ca art. 138 alin. (5) din Constitutia Romaniei, republicata, dispune ca „Nicio cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare ”.

Precizam, de asemenea, ca art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, prevede ca "In cazurile in care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative a caror aplicare atrage
micsorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, trebuie sa se prevada si mijloacele necesare pentru acoperirea mínusului de venituri sau cresterea cheltuielilor".
Chiar daca aplicarea acestui proiect de lege nu implica, in mod direct, cheltuieli bugetare aferente anului in curs, pe termen lung regia isi va diminua drastic veniturile, efortul publicarii gratuite a produsului
electronic revenind, in ultima instanta, tot bugetului de stat.

6. Referitor la sustinerea din Expunerea de motive cu privire la faptul ca accesul gratuit la actul normativ in format electronic ar fi superior ca metoda accesului la publicatie intr-0 biblioteca publica (unde este gratuit),
datorita complexitatii spatiului normativ si a lipsei cunostintelor juridice necesare cautarii si intelegerii normelor, precizam ca realizarea unui produs electronic continand doar actele publicate nu presupune facilitatea pe care o ofera un program legislativ, unde actele normative sunt actualizate si conexate. Ca atare, accesul in format electronic nu difera, esential, de accesul la publicatia pe hartie.
 
III. Punctul de vedere al Guvernului
 Avand in vedere considerentele mentionate la pct. II, Guvernul nu sustine adoptarea acestui proiect de lege.
Data aparitiei: 23 Aprilie 2013
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Vot final: Monitorul Oficial permanent online, doar cu plata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016