Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2023 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Telemunca 2023: noutatile din legislatie cu privire la munca in regim de telemunca

Telemunca 2023: noutatile din legislatie cu privire la munca in regim de telemunca
Incepand din 8 martie 2022, telemunca poate continua numai pentru acei salariati cu care s-a incheiat act aditional la contractual individual de munca. 

Au devenit desuete dispozitiile Legii nr. 55/2020 in baza careia angajatorul a putut dispune unilateral desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu.
 

Ce este telemunca


Mai intai, sa stabilim ce este telemunca si de ce nu o putem confunda cu munca de acasa. Avand in vedere Legea 81/2018, putem defini telemunca drept o forma de organizare a muncii, prin intermediul careia salariatii, utilizand tehnologia informatiei si a comunicatiilor, indeplinesc atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detin in alt loc decat sediul sau domiciliul angajatorului. 

Telemunca. Ghid complet, Studii de caz. Legislatie explicata. Modele de documente ...click AICI pentru Formularul de comanda<<<

Munca, ce ar putea fi realizata si la sediul angajatorului, este realizata la distanta fata de acesta, in mod regulat si voluntar, utilizand internetul, telefonul sau alte mijloace disponibile. Salariatul care desfasoara astfel de activitati in mod regulat poarta denumirea de telesalariat, activitatea sa fiind prevazuta in contractul individual de munca.

Salariatul isi poate exprima acordul cu aceasta forma de organizare a muncii prin semnarea contractului individual de munca sau a unui act aditional, dupa caz.

Asadar, activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia, pentru personalul nou-angajat, sau prin act aditional la contractul individual de munca existent.

Munca la domiciliu vs. telemunca


Spre deosebire de telemunca, munca la domiciliu este reglementata de art. 108 alin. (1) din Codul muncii care prevede ca "sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin". 

Prin urmare, salariatii cu munca la domiciliu indeplinesc atributiile specifice functiei pe care o detin numai la domiciliul lor. Acesti salariati nu pot presta activitate in alt loc decat la domiciliul lor.
 

Legislatie Telemunca 2023


Iata cateva repere de avut in vedere privind Telemunca in anul 2023:

1. Prin Decizia nr. 50/2022, publicata in Monitorul Oficial nr. 291 din 25 martie 2022, O.U.G. nr. 192/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, in ansamblu, a fost declarata neconstitutionala.

2) Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat conditia anterioara ca activitatea sa se desafasoare in regim de telemunca ”cel putin o zi pe luna”. 

In prezent legea nu mai precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta, ceea ce poate crea anumite dificultati practice.

Esential este ca acest mod de prestare a activitatii sa nu aiba caracter accidental, intamplator, ci salariatul sa presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanta.

Nu este insa impusa conditia ca intreaga activitate sa fie desfasurata in acest sistem, si nici ca majoritatea zilelor lucratoare munca sa fie prestata la distanta.

3) Prin Legea nr. 208/2021 partile pot opta sa utilizeze la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata.

Insa angajatorul nu poate obliga persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul sa utilizeze semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca.

4) Prin Legea nr. 296/2020 s-a introdus posibilitatea ca angajatorul sa sustina cheltuielile cu utilitatile la locul in care telesalariatii isi desfasoara activitatea (electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, achizitie mobilier si echipamente de birou) in limita unui plafon lunar de 400 lei.
 
Aceasta suma de 400 lei nu se taxeaza cu impozit pe venit si contributii sociale, iar pentru angajator reprezinta cheltuiala deductibila daca:

a) Este acordata unui telesalariat
b) Este acordata proportional cu numarul de zile lucrate in regim de telemunca
c) Este prevazuta in regulamentul intern sau in contractul de munca

Telemunca. Ghid complet, Studii de caz. Legislatie explicata. Modele de documente ...click AICI pentru Formularul de comanda<<<
 

Telemunca 2023: Obligatile angajatorului si sanctiunile in caz de abatere


a) sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);
 
b) sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);
 
c) suneti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);
 
d) sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. 2) (amenda 5.000 de lei);
 
a) sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei);
 
f)  sunteti obligat sa instalati, sa verificati si sa intretineti echipamentul de munca necesar (amenda 2.000 de lei);
 
g) sunteti obligat sa asigurati conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei);
 
Important de amintit aici este ca telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.  

El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite. 

O.U.G. nr. 36/2021 a eliminat conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemunca, deci in prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurarii muncii, dupa cum il poate si modifica oricand, fara notificarea angajatorului.

Telemunca. Ghid complet, Studii de caz. Legislatie explicata. Modele de documente ...click AICI pentru Formularul de comanda<<<
 

Model contract Telemunca 2023 

Model de contract pentru telemunca, potrivit legislatiamuncii.manager.ro.

Angajator S.C. ………………………………S.R.L.
Sediul ……………… nr. ……………,
inregistrata la Registrul Comertului din Bucuresti sub nr. J../…../………
CUI …………………..
Telefon: ………………
 
CONTRACT INDIVIDUAL DE TELEMUNCA
 
incheiat si inregistrat sub nr. ……./…………………… in Registrul general de evidenta a salariatilor
 
Data incheierii contractului 04.01.2023
 
Partile contractului:
 
AngajatorS.C. ……………………S.R.L.,cu sediul social in …………………. nr. 45 ……………………., inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J ……./……………/………., CUI…………….., tel. ……………., avand contul nr. IBAN ROXX XXXX XXXX XXXX XXXXXXXX, deschis la Banca ……………….. Sucursala ……………., reprezentata legal prin ……………….,legitimat cu CI seria ….., nr. ………….., eliberata de …….. la data ……………., CNP …………….., in calitate de administrator
si
Telesalariat……………………. domiciliat in localitatea Bucuresti, str. …………………. nr. ………, bl. ………….., sc. ………….., ap. …………, sector…, Bucuresti, posesor a CI seria ……….nr. ………….. eliberata de …………. Sector ………… la data de …………….., CNP ………………………. permis de sedere in scop de munca seria ……. nr …………… din data de ……………………
Am incheiat prezentul contract individual de telemunca in urmatoarele conditii asupra carora amconvenit:
 
Obiectul contractului:prestarea muncii si plata salariului.
 
Durata contractului:
 
-  nedeterminata, salariatul urmand sa inceapa activitatea la data de 23.01.2023
Locul muncii:
Activitatea se desfasoara astfel:
-  la domiciliul salariatului din mun. Bucuresti, str. ………….. nr. …………, bl. ………………,sc. ….., ap. ………., sector ……………... in zilele de luni, marti, miercuri si vineri;
 
 
-  la sediul angajatorului din ……………………………………….. in zilele de joi.
Evidentierea orelor de munca prestate de telesalariat se face prin internet in platforma angajatorului,la deschiderea si inchiderea platformei-program a unitatii.
 
Felul muncii:
Functia/Meseria contabil conform Clasificarii Ocupatiilor din Romania -   343302.
 
Atributiile postului:
 
Atributiile postului sunt prevazute in fisa postului, anexa la contractul individual de munca*).
Criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului sunt urmatoarele:
-  cunoasterea la nivel profesionist a legislatiei in domeniul financiar-contabil;
-  abilitati de comunicare si negociere;
-  capacitate de analiza si sinteza;
-  memoria cifrelor;
-  capacitate de autoorganizare si punctualitate;
-  echilibru emotional, constanta in atitudini;
-  rezistenta la efort si stres;
-  discernamant si capacitatea de a rezolva problemele;
-  putere de decizie si asumarea responsabilitatii;
-  memorie dezvoltata, judecata rapida;
-  capacitate de deductie logica;
-  fidelitate fata de companie;
-  corectitudine in raporturile de munca.
 
Procedura de evaluare este stabilita in Regulamentul intern al societatii.
 
Conditii de munca:
 
Activitatea prestata se desfasoara in conditii normale de munca, potrivit Legii nr. 263/2010 privindsistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Durata muncii:
 
O fractiune de norma: una ora/zi, 5 ore/saptamana.
 
a) Repartizarea programului de lucru este cuprinsa intre orele 9,00 si 10,00 (zilnic, de luni pana vineri)program in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze telefonic activitatea salariatului sau.
 
b) Programul de lucru se poate modifica in conditiile regulamentului intern/contractului colectivde munca aplicabil.
 
c) Nu se vor efectua ore suplimentare, cu exceptia cazurilor de forta majora sau pentru alte lucrariurgente destinate prevenirii producerii unor accidente sau inlaturarii consecintelor acestora.
 
Concediul:
 
Durata concediului anual de odihna este de 21 de zilelucratoare, in raport cu durata muncii.
 
 
Salarizarea:
 
1. Salariul de baza lunar brut este de 7.000 lei.
2. Alte elemente constitutive ale salariului:
-  sporuri …………………………………..;
-  indemnizatii …………………………..;
-  prestatii suplimentare in bani ………;
-  modalitatea prestatiilor suplimentare in natura ………..;
-  alte adaosuri………………………….. .
 
3. orele suplimentare prestate in afara programului normal de lucru sau in zilele in care nu se lucreaza ori in zilele de sarbatori legale se compenseaza cu ore libere platite sau se platesc cu unspor la salariu, conform contractului colectiv de munca aplicabil sau Legii nr. 53/2003 -  Codulmuncii.
 
4. Data la care se plateste salariul este data de 15a lunii urmatoare pentru luna in curs.
 
5. Angajatorul nu suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
 
Drepturi si obligatii ale partilor privind securitatea si sanatatea in munca:
a) echipament individual de protectie: ……NU…………….
b) echipament individual de lucru: laptop si telefon mobil;
c) materiale igienico-sanitare: ……………NU……………….
d) alimentatie de protectie: ………………NU…………………
e) alte drepturi si obligatii privind sanatatea si securitatea in munca: conform regulamentului intern,contractului colectiv, precum si obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire ladispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatuluide a respecta aceste prevederi;
 
f) instaleaza, verifica si intretine echipamentul de munca necesar, platforma-program, precum sitoate programele necesare bunei desfasurari a activitatii;
 
g) asigura conditii pentru ca tetesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniulsecuritatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, lain troducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.
 
Telesalariatul trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala nici propria persoana, nici alte persoane care pot fi afectate deactiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
 
in mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor sale, telesalariatul are urmatoarele obligatii:
 
a) sa informeze angajatorul cu privire la echipamentele de munca utilizate si la conditiile existente
 
 
la locurile desfasurarii activitatii de telemunca si sa ii permita acestuia accesul, in masura in careeste posibil, in vederea stabilirii si realizarii masurilor de securitate si sanatate in munca, necesareconform clauzelor din contractul individual de munca, ori in vederea cercetarii evenimentelor;
b) sa nu schimbe conditiile de securitate si sanatate in munca de la locurile in care desfasoara activitatea de telemunca;
 
c) sa utilizeze numai echipamente de munca care nu prezinta pericol pentru securitatea si sanatatea sa;
 
d) sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cumsunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca;
 
e) sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de catre angajator cu privire la retele de internetfolosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie.
 
Drepturi si obligatii ale partilor privind protectia datelor cu caracter personal
 
S.C. ……………. S.R.L. cu sediul in ………………. colecteaza anumite informatii cu caracter personal in ceea ce va priveste atat pe dvs., in calitate de telesalariat, cat si restul salariatilor prin intermediul functiei pe care o detineti. Aceasta are ca scop indeplinirea obligatilor referitoare la relatia detelesalariat si salariati in raportul de munca, de calcul si de plata a drepturilor salariale si de eliberarea documentelor ce atesta calitatea fiecaruia dintre angajatii S.C. ……… S.R.L.
 
in cazuri speciale ni se poate solicita legal sa transmitem aceste informatii autoritatilor publice siputem dezvalui informatii partiale furnizorilor de servicii (exemplu: IT, contabilitate, SSM, PSI, reprezentanti legali etc.) in cadrul activitatii pe care o desfasuram. in toate aceste cazuri, S.C. …………. S.R.L. va lua toate masurile necesare asigurarii confidentialitatii datelor dvs.
 
Pentru mai multe informatii privind protectia datelor cu caracter personal puteti studia:
 
-  Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor);
-  Directiva (UE) 2016/680 referitoare la protectia datelor personale in cadrul activitatilor specificedesfasurate de autoritatile de aplicare a legii.
 
Alte clauze:
 
a. Perioada de proba este de 60 de zile lucratoare.
 
b. perioada de preaviz in cazul concedieriieste de 20 de zile lucratoare, conform Legii nr. 53/2003 -  Codul muncii sau contractului colectiv de munca.
 
c. perioada de preaviz in cazul demisiei este de 30 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii deexecutie, respectiv 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere, conformLegii nr. 53/2003 -  Codul muncii, republicate, sau contractului colectiv de munca aplicabil.
 
d)|n cazul in care salariatul urmeaza sa-si desfasoare activitatea in strainatate, informatiile prevazute laart. 18 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 -  Codul muncii se vor regasi si in contractul individual de munca.
 
e) Alte clauze.
 
Drepturi si obligatii generale ale partilor:
 
1. Salariatul are in principal urmatoarele drepturi:
- dreptul la salarizare pentru munca depusa;
-  dreptul la repaus zilnic si saptamanal;
-  dreptul la concediul de odihna anual;
-  dreptul la egalitate de sanse si de tratament;
-  dreptul la securitate si sanatate in munca;
-  dreptul la acces la formare profesionala.
 
2. Salariatului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
 
-  obligatia de a realiza norma de munca sau, dupa caz, de a indeplini atributiile ce ii revin conformfisei postului;
-  obligatia de a respecta disciplina muncii;
-  obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de serviciu;
-  obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii in unitate;
-  obligatia de a respecta secretul de serviciu.
 
3. Angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
 
-  sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor;
-  sa exercite controlul asupra modului de indeplinire a sarcinilor de serviciu;
-  sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, potrivitlegii, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern;
-  sa stabileasca obiectivele de performanta individuala ale salariatului.
 
4. Angajatorului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
 
-  sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca, anterior inceperii activitatii;
-  sa acorde salariatului toate drepturile ce decurg din contractele individuale de munca, din contractul colectiv de munca aplicabil si din lege;
-  sa asigure permanent conditiile termice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelorde munca si conditiile corespunzatoare de munca;
-  sa informeze salariatul asupra conditiilor de munca si asupra elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca;
-  sa elibereze, la cerere, un document care sa ateste calitatea de salariat a solicitantului, respectiv activi ta tea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si specialitate;
-  sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal al salariatului.
 
Dispozitii finale:
 
Prevederile prezentului contract individual de munca se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 53/2003 -   Codul muncii, republicat si ale contractului colectiv de munca aplicabil.
 
Orice modificareprivind clauzele contractuale in timpul executarii contractului individual de muncaimpune incheierea unui act aditional la contract, conform dispozitiilor legale, cu exceptia situatiilorin care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege.
 
Prezentul contract individual de munca s-a incheiat in doua exemplare, cate unul pentru fiecare parte.
Conflictele in legatura cu incheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau incetarea prezentului contract individual de munca se solutioneaza de instanta judecatoreasca competenta material si teritorial, potrivit legii.
 
ANGAJATOR, SALARIAT,
S.C. …………………………… S.R.L., …………………………
Nume/prenume
-   Administrator -  

Gasiti AICI mai multe prevederi despre Telemunca, ce obligatii aveti ca angajator si noutatile pentru anul curent.
 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 12 Ianuarie 2023
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Telemunca 2023: noutatile din legislatie cu privire la munca in regim de telemunca":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


©2023 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2023

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016