GHID din 1 iulie 2013 privind principalele riscuri identificate in domeniul achizitiilor publice si recomandarile Comisiei Europene ce trebuie urmate de autoritatile de management/organismele intermediare in procesul de verificare a procedurilor de achizitii publice
Ministerul Muncii, Familiei. Protectiei Sociale si Persoanelor Varsnice a publicat un Ghid privind eventualele riscuri identificate in domeniul achizitiilor publice. Cuprinsul Ghidului a fost elaborat tinandu-se cont de recomandarile Comisiei Europene ce trebuie urmate de autoritatile de management / organismele intermediare in procesul de verificare a procedurilor de achizitii publice
Riscuri
In aplicarea legislatiei privind achizitiile publice in procesul de verificare a procedurilor de achizitii finantate din instrumente structurale au fost identificate o serie de deficiente, care vor fi tratate dupa cum urmeaza:
1. Reducerea nejustificata a termenelor ca urmare a publicarii unui anunt de intentie:
* Reducerea termenelor-limita de depunere a ofertelor, aferente procedurilor de licitatie deschisa si restransa, ca urmare a transmiterii spre publicare a unui anunt de intentie, este operabila numai in situatia in care in continutul anuntului de intentie sunt incluse toate criteriile de calificare si selectie, precum si criteriul de atribuire, regasite si la nivelul anuntului de participare.
* In ceea ce priveste factorii de evaluare, in cuprinsul anuntului de intentie acestia vor fi detaliati doar in masura in care acestia se cunosc la momentul transmiterii anuntului de intentie.
Concluzii
- Simpla publicare a unui anunt de intentie nu poate conduce in mod automat la aplicarea reducerii termenului cuprins intre data transmiterii spre publicare a anuntului de participare si data-limita de depunere a ofertelor.
- Simpla afirmatie ca autoritatea contractanta a publicat in anuntul de intentie toate informatiile pe care le cunoaste la momentul transmiterii spre publicare a acestuia nu este suficienta.
2. Alegerea unei proceduri accelerate de atribuire a contractului
* Accelerarea procedurilor de licitatie restransa, respectiv negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare poate fi realizata daca exista o justificare a situatiei de urgenta ce a impus reducerea termenelor, situatie ce nu a fost generata de o actiune sau inactiune a autoritatii contractante.
* Reducerea de termen intr-una din etapele procedurii trebuie sa fie corelata cu durata celorlalte etape din procedura de achizitie, inclusiv cu durata alocata semnarii contractului si cu calendarul de implementare a proiectului finantat.
Concluzii
- Simpla accelerare a procedurii de atribuire, fara o justificare a situatiei care a determinat urgenta, nu poate conduce la reducerea termenelor.
- Accelerarea procedurii de atribuire nu poate fi sustinuta in masura in care, din culpa autoritatii contractante generata de inactiunea acesteia (de exemplu, neformalizarea deciziilor luate de membrii comisiei de evaluare), perioada de evaluare a candidaturilor si/sau ofertelor si/sau atribuirea/semnarea contractului s-a prelungit nejustificat.
3. Publicarea unor criterii de calificare si selectie discriminatorii, insuficient detaliate sau incomplete
* Criteriile de calificare si selectie, astfel cum sunt ele prevazute la art. 176 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ce au ca scop demonstrarea potentialului tehnic, financiar si organizatoric al fiecarui operator economic participant la procedura de atribuire, nu pot fi utilizate ca factori de evaluare in cadrul criteriului de atribuire "oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic".
* La stabilirea criteriilor de calificare se va avea in vedere ca acestea sa fie: obiective, nediscriminatorii si proportionale cu complexitatea si obiectul contractului si sa reflecte posibilitatea concreta a operatorului economic de a indeplini contractul.
* Criteriile de calificare si selectie publicate in anuntul de participare trebuie sa fie aceleasi cu cele precizate in documentatia de atribuire.
Greseli frecvente care trebuie evitate:
- publicarea partiala a criteriilor de calificare in anuntul de participare in raport cu informatiile cuprinse in documentatia de atribuire, documentatie ce cuprinde fisa de date a achizitiei si caietul de sarcini.
NOTA:
Nota de justificare privind alegerea criteriilor de calificare si selectie, anuntul de participare si documentatia de atribuire trebuie sa contina aceleasi criterii.
- Solicitarea unor criterii prin raportare la o anumita arie geografica restransa (de exemplu: o unitate de productie stabilita in Romania sau in zona de referinta a proiectului, o statie de asfalt situata in limitele judetului).
- Restrangerea artificiala a concurentei prin solicitarea de experienta similara specifica unui anumit tip de constructie (de exemplu, construirea de scoli in loc de constructii civile).
- Solicitarea de dovezi nerezonabile pentru demonstrarea indeplinirii unui anumit criteriu de calificare (de exemplu, copia facturilor pentru dovedirea indeplinirii unui anumit nivel al cifrei de afaceri in domeniul de activitate aferent obiectului contractului).
- Restrictionarea competitiei prin solicitarea unor certificate sau autorizatii care nu sunt relevante pentru indeplinirea contractului (de exemplu, ISO 9001 de la producator).
Utilizarea criteriului de atribuire "oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic" cu includerea unor factori de evaluare nerelevanti si/sau necuantificabili
Click aici pentru cuprinsul integral al reglementarii
Ghidul din 1 iulie privind principalele riscuri identificate in domeniul achizitiilor publice si recomandarile Comisiei Europene ce trebuie urmate a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 481 din 1 august 2013