Articolul 9 din Lg.554/2004 prevede ca ordonantele Guvernului pot fi atacate in contencios administrativ de catre persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim.
Pentru admisibilitatea acestei actiuni trebuie sa fie intrunite urmatoarele conditii:
- actiunea sa fie insotita de exceptia de neconstitutionalitate a ordonantei
- sa nu aiba ca obiect principal constatarea neconstitutionalitatii acesteia
- actiunea sa aiba ca obiect: acordarea de despagubiri pentru prejudiciile cauzate prin ordonante ale Guvernului, anularea actelor administrative emise in baza acestora, si dupa caz obligarea unei autoritati publice la emiterea unui act administrativ sau la realizarea unei operatiuni administrative
Legea nu distinge intre ordonante simple sau ordonante de urgenta. Ca urmare, ubi lex non distinquit, nec nos distinquere debemus. In consecinta, textul trebuie sa fie aplicat atat ordonantelor simple, cat si ordonantelor de urgenta.
In speta, actiunea avand ca obiect OUG 12/2009 privind declansarea procedurilor de expropriere pentru cauza de utilitate publicaa imobilelor proprietate privata situate pe amplasamentul lucrarii de interes local “Pasaj rutier denivelat Basarab”, avea drept capat de cerere principal anularea actelor de expropriere emise in temeiul acestei ordonante precum si a procedurii de expropriere si, de asemenea, suspendarea acesteia. Actiunea impotriva ordonantei de urgenta a Guvernului era insotita de exceptia de neconstitutionalitate a acesteia, precum si alte exceptii alea legislatiei de expropriere.
Precizam ca aceasta ordonanta pentru expropriere a fost emisa dupa ce instanta de judecata a anulat prin hotarare irevocabila Hotarararea Municipiului Bucuresti de declarare a utilitatii publice a Pasajului Basarab, in temeiul careia se declansau exproprierile conform Lg.33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica. A fost incalcat astfel si art. 115 al. 6 din Constitutia Romaniei, care dispune: “Ordonantele de urgenta (...) nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica”.
Curtea de Apel Bucuresti a respins actiunea apreciind ca: “instanta de contencios administrativ poate fi sesizata, exclusiv cu o cerere care vizeaza anularea unui act administrativ, iar nu cu anularea unui act legislativ”. Instanta apreciaza in continuare ca ordonantele de urgenta adoptate de Guvern in baza art 115 din Constitutie, precum si ordonantele simple, sunt acte legislative adoptate de Guvern. Ca urmare, Curtea de Apel Bucuresti respinge ca inadmisibil capatul de cerere avand ca obiect ordonanta 12/2009 (sent civ. 2815/2010). In mod similar, Inalta Curte de Casatie si Justitie respinge recursul formulat de reclamanti, hotararea nefiind inca redactata.
In aceste conditii, consideram ca Romania este condusa prin acte ale “Consiliului de ministri” in vreme ce legislatia emisa de Parlamentul Romaniei cade in desuetudine.
CRJ INFO
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: ADEVERINTA DE VECHIME pentru salariatii care pleaca din firma, si au lucrat de exemplu din anul 1988, se completeaza doar cu datele din Revisal incepand din 2011, sau se trec si datele din cartea de munca pentru anii anteriori?exemplu 1998-2024, se trec toate modficarile din 1998 sau doar din 2011 pana in prezent. Adeverintele acelea cu salariu brut detaliat pentru recalcuare pensii din perioada 1980 pana in aprilie 2001, doar pana in 2001 trebuie sa le completam? restul datelor sunt declaratia...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Dupa noua legea a pensiilor nr. 360 / 2023 , care este procedura de pensionare a persoanelor cu handicap accentuat varsta, stagiu de cotizare , calculul pensie raportat la 25 sau la 23.4 ani - detalii .
vezi AICI raspunsul specialistilor <<