Ca regula generala, litigiile se solutioneaza fie de catre instantele judecatoresti, fie pe cale arbitrala, fie prin mediere, renegociere/conciliere etc. Arbitrajul este asadar oferit de legislatia noastra ca o alternativa la procedura clasica, judecatoreasca.
Potrivit art. 542 noul Cod de procedura civila, persoanele care au capacitate deplina de exercitiu pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile dintre ele, in afara de acelea care privesc starea civila, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorala, relatiile de familie, precum si drepturile asupra carora partile nu pot sa dispuna.
In rest, e „liber” la arbitraj, vazut ca o jurisdictie alternativa avand caracter privat (art. 541 alin. (1) noul Cod de procedura civila).
Arbitrajul este asadar o cale conventionala de solutionare a litigiilor prin persoane particulare, care sunt investite de parti cu puterea de a solutiona un litigiu determinat si de a pronunta in acel litigiu o hotarare definitiva si obligatorie pentru parti. Locul instantei judecatoresti este luat de un tribunal compus din persoane particulare numite arbitri, tribunal constituit ocazional, de unde si denumirea de arbitraj ocazional sau ad-hoc. Pe langa acesta, mai exista si arbitrajul institutional, organizat de o institutie specializata, cu activitate permanenta – spre exemplu de catre Camerele de Comert, care pot propune anumite persoane calificate si cu experienta in vederea rezolvarii litigiilor.
Cu alte cuvinte, puteti conferi misiunea de a dispune recuperarea creantelor de la debitori unuia sau mai multor particulari care va inspira incredere dvs. si partii adverse. Si intram astfel pe taramul avantajelor, care fac din arbitraj preferatul oamenilor de afaceri.
Autor: jr. Horatiu Sasu, consultant in afaceri si management
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<