Ca regula generala, litigiile se solutioneaza fie de catre instantele judecatoresti, fie pe cale arbitrala, fie prin mediere, renegociere/conciliere etc. Arbitrajul este asadar oferit de legislatia noastra ca o alternativa la procedura clasica, judecatoreasca.
Potrivit art. 542 noul Cod de procedura civila, persoanele care au capacitate deplina de exercitiu pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile dintre ele, in afara de acelea care privesc starea civila, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorala, relatiile de familie, precum si drepturile asupra carora partile nu pot sa dispuna.
In rest, e „liber” la arbitraj, vazut ca o jurisdictie alternativa avand caracter privat (art. 541 alin. (1) noul Cod de procedura civila).
Arbitrajul este asadar o cale conventionala de solutionare a litigiilor prin persoane particulare, care sunt investite de parti cu puterea de a solutiona un litigiu determinat si de a pronunta in acel litigiu o hotarare definitiva si obligatorie pentru parti. Locul instantei judecatoresti este luat de un tribunal compus din persoane particulare numite arbitri, tribunal constituit ocazional, de unde si denumirea de arbitraj ocazional sau ad-hoc. Pe langa acesta, mai exista si arbitrajul institutional, organizat de o institutie specializata, cu activitate permanenta – spre exemplu de catre Camerele de Comert, care pot propune anumite persoane calificate si cu experienta in vederea rezolvarii litigiilor.
Cu alte cuvinte, puteti conferi misiunea de a dispune recuperarea creantelor de la debitori unuia sau mai multor particulari care va inspira incredere dvs. si partii adverse. Si intram astfel pe taramul avantajelor, care fac din arbitraj preferatul oamenilor de afaceri.
Autor: jr. Horatiu Sasu, consultant in afaceri si management
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<