Daca negocierea de dinainte de incheierea contractelor e cunoscuta si aplicata de catre cei mai multi oameni de afaceri, negocierea pentru recuperarea creantelor, care ne poate scuti de procese, este uitata, evitata, ba chiar expediata in afara alternativelor posibile. Cand de fapt, alaturi de incercarea de conciliere, ar fi prima alternativa la un proces, mai ales ca Noul Cod de procedura civila ne ofera si posibilitatea de a transforma intelegerea in titlu executoriu.
Negocierea este o realitate a vietii. Contractele sunt si ele o parte a vietii. Iar contractele a caror contravaloare nu a fost achitata sunt latura neagra a oricarui administrator, antreprenor etc.
Unii vad negocierea ca pe o confruntare de forte, in genul “hai sa vedem care e mai tare”. In climatul si asa tensionat generat de neplata datoriilor, o astfel de atitudine nu conduce la vreun rezultat asteptat de creditor.
Negocierea este un mod de a gandi, o atitudine, un comportament, o stiinta, ce consta intr-un ansamblu de tehnici utilizate de doi parteneri (de afaceri, in cazul nostru) pentru a ajunge la un consens; este nimic altceva decat un dialog intre doi sau mai multi parteneri in scopul atingerii unui punct de vedere comun asupra unei probleme aflate in discutie – in cazul nostru neplata creantelor.
Cele de mai sus arata ca singura cale de urmat in caz de neplata a creantelor este intelegerea, discutia calma. Cam greu de obtinut, dar nu imposibil.
Cu toate acestea, nu trebuie sa vedem negocierea ca pe un conflict (eventual atatat tot de noi), ci ca pe o modalitate eficienta de a gasi solutii, care sa serveasca intereselor ambelor parti.
Negocierea, de altfel ca orice alta forma de comunicare, poate fi considerata ca fiind competenta daca este eficace si eficienta si contribuie la dezvoltarea relatiei de comunicare.
Transpus in contextul negocierii, inseamna:
A. Negocierea este EFICACE daca produce un acord intelept, adica un acord care:
- satisface interesele legitime ale partilor in masura posibilului;
- rezolva interesele conf1ictuale in mod echitabil;
- este durabil si
- ia in considerare si interesele grupului, comunitatii, societatii.
B. Negocierea este EFICIENTA daca minimizeaza costurile umane (efort, timp), materiale si financiare implicate in procesul de negociere eficace.
C. Negocierea, prin modul de desfasurare si prin solutiile la care se ajunge, trebuie sa IMBUNATATEASCA (sau cel putin sa nu deterioreze) RELATIILE dintre partile care negociaza.
Autor: jr. Horatiu Sasu, consultant in afaceri si management
Sursa: 5+1 metode de recuperare a creantelor fara proces
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un salariat are 2 contracte de munca, la 2 angajatori diferiti, concediul de odihna il primeste de la fiecare conform contractului individual de munca, corect ? Concediul de odihna se acorda fractionat daca la unul din angajatori este angajat cu jumatate de norma?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a primit in luna noiembrie 2024 de la Casa de pensii decizia de pensionare partial anticipata pe Legea 263- dosarul fiind depus de salariat in august 2024 pentru un salariat. Salariatul nu doreste punerea in practica a deciziei, drept pentru care l-am trimis la Casa de pensii sa anuleze decizia, ca sa nu ii incetez contractul cf. art. 56, lit. c - Codul muncii. Cei de la Casa de pensii i-au spus ca nu este cazul atata vreme cat nu depune decizia de incetare a contractului, nu i se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<