Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii - Capitolul IV - Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii
CAPITOLUL IV - Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 30
(1) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul, respectiv obligatia corelativa de a se sesiza din oficiu pentru a apara judecatorii si procurorii impotriva oricarui act de imixtiune in activitatea profesionala sau in legatura cu aceasta, care ar putea afecta independenta sau impartialitatea judecatorilor, respectiv impartialitatea sau independenta procurorilor in dispunerea solutiilor, in conformitate cu Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si impotriva oricarui act care ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, sectiile Consiliului Superior al Magistraturii apara reputatia profesionala a judecatorilor si procurorilor. Sesizarile privind apararea independentei autoritatii judecatoresti in ansamblul sau se solutioneaza la cerere sau din oficiu de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, sectiile, presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la sesizarea judecatorului sau procurorului, sesizeaza Inspectia Judiciara pentru efectuarea de verificari, in vederea apararii independentei, impartialitatii si reputatiei profesionale a judecatorilor si procurorilor.
(3) In situatiile in care este afectata independenta, impartialitatea sau reputatia profesionala a unui judecator sau procuror, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii dispune masurile care se impun si asigura publicarea acestora pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii, poate sesiza organul competent sa decida asupra masurilor care se impun sau poate dispune orice alta masura corespunzatoare, potrivit legii.
(4) Judecatorul sau procurorul care considera ca independenta, impartialitatea sau reputatia profesionala ii este afectata in orice mod se poate adresa Consiliului Superior al Magistraturii, prevederile alin. (2) aplicandu-se in mod corespunzator.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Art. 31
(1) In exercitarea atributiilor sale Consiliul Superior al Magistraturii poate solicita Ministerului Justitiei, instantelor judecatoresti si parchetelor, Institutului National al Magistraturii, altor autoritati si institutii publice, precum si persoanelor fizice sau juridice informatiile sau actele pe care le considera necesare.
(2) In scopul informarii cu privire la activitatea instantelor si parchetelor, membrii Consiliului Superior al Magistraturii efectueaza deplasari la sediile instantelor si ale parchetelor si organizeaza intalniri cu judecatorii, procurorii si reprezentantii societatii civile.
Art. 32
(1) In cazurile in care legea prevede avizul conform, aprobarea sau acordul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta este obligatoriu. Daca legea prevede consultarea sau avizul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta nu este obligatoriu.
(2) In cazul in care legea nu prevede un termen pentru emiterea avizelor de catre Consiliul Superior al Magistraturii, acestea se emit in 30 de zile de la sesizare. Depasirea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a termenului de emitere a avizului nu afecteaza valabilitatea actului.
Art. 33
Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste si pastreaza dosarele profesionale ale judecatorilor si procurorilor.
Art. 34
Consiliul Superior al Magistraturii coordoneaza activitatea Institutului National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri.
Art. 341
(1) Consiliul Superior al Magistraturii poate desfasura actiuni de cooperare cu institutii ale sistemelor judiciare din alte state.
(2) In conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului, Consiliul Superior al Magistraturii poate suporta din bugetul propriu sau, dupa caz, din fonduri externe cheltuielile efectuate pentru participarea reprezentantilor institutiilor din alte state la actiunile de cooperare desfasurate in Romania.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 35
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor:
a) apara independenta si reputatia profesionala a judecatorilor si procurorilor in conditiile art. 30;
b) numeste si revoca inspectorul-sef, in conditiile legii;
c) adopta hotararea privind indeplinirea conditiei de buna reputatie, pe baza raportului intocmit de Inspectia Judiciara, in conditiile legii;
d) Abrogat
e) propune Presedintelui Romaniei conferirea de distinctii pentru judecatori si procurori, in conditiile legii;
f) indeplineste alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 36
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la admiterea in magistratura, evaluarea, formarea si examenele judecatorilor si procurorilor:
a) la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, stabileste numarul anual de cursanti ai Institutului National al Magistraturii, aproba anual data si locul pentru organizarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii, stabileste tematica pentru concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii si aproba programul de formare profesionala a auditorilor de justitie, emite avize si adopta regulamente, in cazurile si in conditiile prevazute de lege;
b) numeste comisia de admitere si comisia de elaborare a subiectelor pentru admiterea in Institutul National al Magistraturii, in conditiile prevazute de Regulamentul de organizare a examenului de admitere in Institutul National al Magistraturii;
c) organizeaza si valideaza, potrivit legii si regulamentului, examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor si aproba programul de formare profesionala continua a judecatorilor si procurorilor, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, precum si tematica activitatilor de formare profesionala continua, organizate de curtile de apel si parchetele de pe langa acestea;
d) Abrogat
e) Abrogat
f) Abrogat
g) numeste si revoca directorul si directorii adjuncti ai Institutului National al Magistraturii, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, si desemneaza judecatorii si procurorii care vor face parte din Consiliul stiintific al Institutului National al Magistraturii;
h) la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii, aproba structura organizatorica, statele de functii si statele de personal ale Institutului National al Magistraturii;
i) numeste directorul si directorii adjuncti ai Scolii Nationale de Grefieri si desemneaza judecatorii si procurorii membri in consiliul de conducere al scolii;
j) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
(2) Abrogat
Art. 37
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea instantelor si a parchetelor:
a) convoaca adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;
b) aproba lista localitatilor care fac parte din circumscriptiile judecatoriilor, cu avizul conform al ministrului justitiei, prin hotarare care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
c) elaboreaza propriul proiect de buget, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice, si emite avizele conforme pentru proiectele de buget ale instantelor si parchetelor;
d) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 38
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adopta Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, precum si celelalte regulamente si hotarari date in competenta plenului prin Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Legea nr. 304/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigura publicarea Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor si a regulamentelor prevazute la alin. (1) in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de acte normative ce privesc activitatea autoritatii judecatoresti.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de regulamente si ordine care se aproba de ministrul justitiei, in cazurile prevazute de lege.
(5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justitiei cu privire la necesitatea initierii sau modificarii unor acte normative in domeniul justitiei.
(6) Consiliul Superior al Magistraturii elaboreaza anual un raport privind starea justitiei si un raport privind activitatea proprie, pe care le prezinta Camerelor reunite ale Parlamentului Romaniei pana la data de 15 februarie a anului urmator si le publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(7) Plenul Consiliului nu va putea adopta Regulamente sau hotarari prin care sa adauge la dispozitiile cuprinse in legi, pe motiv ca acestea ar fi neclare sau incomplete.
Art. 39
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeste secretarul general si personalul cu functii de conducere din aparatul Consiliului Superior al Magistraturii.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 40
(1) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la cariera judecatorilor:
a) dispune delegarea si detasarea judecatorilor, in conditiile legii;
b) numeste si revoca din functie presedintele, vicepresedintii si presedintii de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
c) propune Presedintelui Romaniei numirea in functie si eliberarea din functie a judecatorilor;
d) numeste judecatorii stagiari pe baza rezultatelor obtinute la examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii;
e) elibereaza din functie judecatorii stagiari;
f) analizeaza indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de catre alti juristi care au fost admisi la concursul de intrare in magistratura, de catre judecatorii inscrisi la concursul de promovare si de catre judecatorii propusi pentru numirea in functii de conducere;
g) solutioneaza contestatiile impotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare anuala a activitatii profesionale a judecatorilor, constituite in conditiile legii;
h) dispune promovarea judecatorilor;
i) numeste in functii de conducere judecatorii, in conditiile legii si ale regulamentului;
j) aproba transferul judecatorilor;
k) dispune suspendarea din functie a judecatorilor;
l) convoaca adunarile generale ale judecatorilor, in conditiile legii;
m) Abrogat
n) ia masuri pentru solutionarea sesizarilor primite de la justitiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzatoare a judecatorilor;
o) Abrogat
p) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
(2) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la cariera procurorilor:
a) la propunerea ministrului justitiei, inainteaza Presedintelui Romaniei propunerea pentru numirea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim- adjunctului si adjunctului acestuia, procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorului sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestuia;
b) avizeaza propunerea ministrului justitiei de numire si revocare a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, a adjunctilor acestora, a procurorului sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si a adjunctilor acestuia;
c) avizeaza propunerea ministrului justitiei de numire si revocare a procurorilor sefi de sectii ai Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directiei Nationale Anticoruptie si Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism;
d) propune Presedintelui Romaniei numirea in functie si eliberarea din functie a procurorilor;
e) numeste procurorii stagiari, pe baza rezultatelor obtinute la examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii;
f) elibereaza din functie procurorii stagiari;
g) analizeaza indeplinirea conditiilor legale de catre procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de catre alti juristi care au fost admisi la concursul de intrare, de catre procurorii inscrisi la concursul de promovare si de catre procurorii propusi pentru numirea in functii de conducere;
h) solutioneaza contestatiile impotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare anuala a activitatii profesionale a procurorilor, constituite in conditiile legii;
i) dispune promovarea procurorilor;
j) numeste in functii de conducere procurorii, in conditiile legii si ale regulamentului;
k) aproba transferul procurorilor;
l) dispune suspendarea din functie a procurorilor;
m) dispune delegarea si detasarea procurorilor, in conditiile legii;
n) convoaca adunarile generale ale procurorilor, in conditiile legii;
o) aproba masurile pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi pentru parchete;
p) ia masuri pentru solutionarea sesizarilor primite de la justitiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzatoare a procurorilor;
q) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 41
(1) Sectia pentru judecatori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea instantelor:
a) aproba infiintarea si desfiintarea sectiilor curtilor de apel, ale instantelor din circumscriptiile acestora, precum si infiintarea sediilor secundare ale instantelor judecatoresti si circumscriptiilor acestora, in conditiile legii;
b) aproba masurile pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi pentru instante;
c) stabileste categoriile de procese sau de cereri care se solutioneaza in municipiul Bucuresti numai de anumite instante, cu respectarea competentei materiale prevazute de lege;
d) la propunerea presedintilor curtilor de apel, stabileste numarul vicepresedintilor curtilor de apel, ai tribunalelor si ai tribunalelor specializate, precum si judecatoriile la care functioneaza un vicepresedinte;
e) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament;
f) adopta Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti.
g) urmareste respectarea prevederilor legale si regulamentare in domeniul organizarii si functionarii instantelor si ia masurile necesare inlaturarii imediate a vulnerabilitatilor ce pot afecta buna desfasurare a activitatii acestora.
(2) Sectia pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea parchetelor:
a) aproba propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, a procurorului sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism de infiintare si desfiintare a sectiilor in cadrul parchetelor;
b) la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie aproba numarul adjunctilor procurorilor generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel si ai prim-procurorilor parchetelor de pe langa tribunale, precum si parchetele de pe langa judecatorii unde prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti;
c) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament;
d) adopta Regulamentul de ordine interioara al parchetelor.
(3) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii nu vor putea adopta Regulamente sau hotarari prin care sa adauge la dispozitiile cuprinse in legi, pe motiv ca acestea ar fi neclare sau incomplete.
Art. 42
(1) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea, arestarea preventiva sau arestul la domiciliu cu privire la judecatori si magistrati-asistenti.
(2) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea, arestarea preventiva sau arestul la domiciliu cu privire la procurori.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) privind perchezitia si retinerea nu se aplica in caz de infractiune flagranta.
(4) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta de indata dupa primirea sesizarii.
Art. 43
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii numeste si promoveaza magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 4-a
Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii in domeniul raspunderii disciplinare a magistratilor
Art. 44
(1) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste, prin sectiile sale, rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si a procurorilor, pentru faptele prevazute in Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Sectia pentru judecatori are rolul de instanta disciplinara si pentru magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si magistratilor-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de judecatori, procurori si magistrati-asistenti se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar.
(31) Ministrul justitiei poate sesiza Inspectia Judiciara pentru a se stabili daca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare de catre procurori. Cercetarea disciplinara se efectueaza de Inspectia Judiciara, prevederile prezentei sectiuni fiind aplicabile in mod corespunzator.
(4) Abrogat
(5) Abrogat
(6) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetarii disciplinare de catre Inspectia Judiciara.
Art. 45
(1) Inspectia Judiciara se poate sesiza din oficiu sau poate fi sesizata in scris si motivat de orice persoana interesata, inclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii, in legatura cu abaterile disciplinare savarsite de judecatori si procurori.
(2) In cazul in care sesizarea nu este semnata, nu contine datele de identificare ale autorului sau indicii concrete cu privire la situatia de fapt care a determinat sesizarea, aceasta se claseaza si se comunica raspuns in acest sens. Se poate face o noua sesizare, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
(3) Aspectele semnalate potrivit alin. (1) sunt supuse unei verificari prealabile efectuate de inspectorii judiciari din cadrul Inspectiei Judiciare, in cadrul careia se stabileste daca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare. Verificarile se efectueaza in termen de cel mult 45 de zile de la data sesizarii Inspectiei Judiciare, potrivit alin. (1). Inspectorul-sef poate dispune prelungirea termenului de efectuare a verificarii prealabile, cu cel mult 45 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.
(4) Daca in urma efectuarii verificarilor prealabile se constata ca nu exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, sesizarea se claseaza, iar rezultatul se comunica direct persoanei care a formulat sesizarea si persoanei vizate de sesizare. Rezolutia de clasare este supusa confirmarii inspectorului-sef. Rezolutia poate fi infirmata, o singura data, de inspectorul-sef, care poate dispune, prin rezolutie scrisa si motivata, completarea verificarilor.
(5) In cazul in care se constata ca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, inspectorul judiciar dispune, prin rezolutie, inceperea cercetarii disciplinare.
(6) In situatia in care mai multe sesizari privesc aceeasi fapta si aceeasi persoana, sesizarile se conexeaza.
(7) Termenele stabilite de prezentul articol sunt prevazute sub sanctiunea decaderii.
(8) Abrogat
Art. 451
(1) Impotriva rezolutiei de clasare prevazute la art. 45 alin. (4), persoana care a formulat sesizarea poate depune plangere adresata inspectorului-sef, in termen de 15 zile de la comunicare. Plangerea se solutioneaza in cel mult 20 de zile de la data inregistrarii la Inspectia Judiciara.
(2) Solutiile pe care inspectorul-sef le poate dispune sunt:
a) respingerea plangerii si mentinerea rezolutiei atacate;
b) admiterea plangerii si completarea verificarilor. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost dispusa de catre inspectorul-sef.
(3) Rezolutia inspectorului-sef prin care au fost respinse plangerea si rezolutia de clasare pot fi contestate de persoana care a formulat sesizarea la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare. Solutionarea cauzei se face de urgenta si cu precadere.
(4) Solutiile pe care le poate pronunta Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti sunt:
a) respingerea contestatiei;
b) admiterea contestatiei si desfiintarea rezolutiei inspectorului-sef si a rezolutiei de clasare si trimiterea dosarului pentru completarea verificarilor.
(5) Hotararea pronuntata potrivit dispozitiilor alin. (4) lit. b) trebuie sa cuprinda motivele pentru care au fost desfiintate rezolutiile atacate si sa indice faptele si imprejurarile care trebuie lamurite, precum si mijloacele de proba ce urmeaza a fi administrate pentru completarea verificarilor.
(6) Hotararea Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti poate fi atacata cu recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, in termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 46
(1) In cadrul cercetarii disciplinare se stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date concludente din care sa se poata aprecia asupra existentei sau inexistentei vinovatiei. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararilor judecatorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecatorului sau procurorului cercetat de a face declaratii ori de a se prezenta la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica incheierea cercetarii. Judecatorul sau procurorul cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa solicite probe in aparare. Procedura disciplinara se deruleaza cu respectarea garantiilor procesuale si procedurale prevazute de Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Cercetarea disciplinara se desfasoara cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la informatiile clasificate si la protectia datelor cu caracter personal.
(3) Cercetarea disciplinara se suspenda atunci cand impotriva judecatorului sau procurorului cercetat s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale pentru aceeasi fapta.
(4) Organul de urmarire penala este obligat sa comunice Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare, intr-un termen rezonabil, actul prin care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale.
(5) Suspendarea cercetarii disciplinare se dispune de inspectorul judiciar prin rezolutie si opereaza pana cand solutia pronuntata in cauza care a motivat suspendarea a devenit definitiva. Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
(6) Cercetarea disciplinara se efectueaza in termen de 60 de zile de la data dispunerii acesteia, cu exceptia situatiei in care intervine suspendarea. Cercetarea disciplinara se poate prelungi cu cel mult 30 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.
(7) Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de 30 de zile de la finalizarea cercetarii disciplinare, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data la care fapta a fost savarsita.
Art. 47
(1) Dupa efectuarea cercetarii disciplinare, inspectorul judiciar poate dispune, prin rezolutie scrisa si motivata:
a) admiterea sesizarii, prin exercitarea actiunii disciplinare si sesizarea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii;
b) respingerea sesizarii, in cazul in care constata, in urma efectuarii cercetarii disciplinare, ca nu sunt indeplinite conditiile pentru exercitarea actiunii.
c) Abrogat
(2) Abrogat
(3) Rezolutia inspectorului judiciar este supusa confirmarii inspectorului-sef. Inspectorul-sef poate dispune completarea cercetarii disciplinare de catre inspectorul judiciar. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost dispusa de catre inspectorul-sef.
(4) Rezolutia inspectorului judiciar poate fi infirmata, o singura data, de inspectorul-sef, in scris si motivat, acesta putand dispune, prin rezolutie scrisa si motivata, completarea cercetarii disciplinare. Dupa completarea cercetarii disciplinare, inspectorul-sef poate dispune, in scris si motivat, una dintre solutiile prevazute la alin. (1) lit. a) sau b).
(5) Rezolutia de respingere a sesizarii prevazute la alin. (1) lit. b) si alin. (4) poate fi contestata de persoana care a formulat sesizarea la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare, fara indeplinirea unei proceduri prealabile. Solutionarea cauzei se face de urgenta si cu precadere.
(6) Solutiile pe care le poate pronunta instanta sunt:
a) respingerea contestatiei;
b) admiterea contestatiei, desfiintarea rezolutiei inspectorului judiciar si trimiterea dosarului pentru continuarea procedurii disciplinare.
(7) Hotararea pronuntata potrivit dispozitiilor alin. (6) lit. b) trebuie sa cuprinda motivele pentru care a fost desfiintata rezolutia inspectorului judiciar si sa indice faptele si imprejurarile care trebuie lamurite, precum si mijloacele de proba ce urmeaza a fi administrate pentru completarea cercetarii disciplinare.
(8) Hotararea poate fi atacata cu recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, in termen de 15 zile de la comunicare. Solutionarea cauzei se face in termen de 6 luni.
Art. 48
Abrogat
Art. 481
(1) In cauzele urgente sau care prezinta un interes public deosebit, Sectia pentru judecatori sau Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dupa caz, poate stabili termene mai scurte decat cele prevazute la art. 45 si 46. In aceste cauze, prelungirea poate fi acordata, la cererea inspectorului judiciar, de catre Sectia pentru judecatori sau Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dupa caz.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), inspectorul-sef, din oficiu, poate dispune reducerea termenelor prevazute de lege.
Art. 49
(1) In procedura disciplinara in fata sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii, citarea judecatorului sau a procurorului impotriva caruia se exercita actiunea disciplinara si a Inspectiei Judiciare este obligatorie. Judecatorul sau procurorul poate fi reprezentat de un alt judecator ori procuror sau poate fi asistat ori reprezentat de un avocat. Neprezentarea judecatorului sau a procurorului cercetat la judecarea actiunii nu impiedica desfasurarea in continuare a judecatii.
(2) Actiunea disciplinara este sustinuta in fata sectiilor de catre unul dintre inspectorii judiciari care a exercitat-o si, numai in caz de imposibilitate a tuturor inspectorilor judiciari care au exercitat actiunea, de catre un inspector judiciar desemnat de inspectorul-sef.
(3) Abrogat
(4) Partile au dreptul sa ia cunostinta de toate actele dosarului si pot solicita administrarea de probe.
(5) Dispozitiile art. 46 alin. (3) si (4) se aplica in mod corespunzator. Suspendarea se dispune, prin incheiere, de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(6) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, in cazul in care constata ca sesizarea este intemeiata, aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute de lege, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de judecator sau procuror si cu circumstantele personale ale acestuia.
(7) Dispozitiile din prezenta lege ce reglementeaza procedura de solutionare a actiunii disciplinare se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile ulterioare, in masura in care nu sunt incompatibile cu aceasta.
Art. 491
Procedura disciplinara isi urmeaza cursul si in cazul in care judecatorul este numit in functia de procuror sau procurorul este numit in functia de judecator.
Art. 50
(1) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii solutioneaza actiunea disciplinara printr-o hotarare care cuprinde, in principal, urmatoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea juridica a acesteia;
b) temeiul de drept al aplicarii sanctiunii;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de judecator sau procuror;
d) sanctiunea aplicata si motivele care au stat la baza aplicarii acesteia;
e) calea de atac si termenul in care hotararea poate fi atacata;
f) instanta competenta sa judece calea de atac.
(2) Prevederile alin. (1) se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila privind cuprinsul hotararii.
Art. 51
(1) Hotararile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care s-a solutionat actiunea disciplinara se redacteaza, obligatoriu, in termen de cel mult 20 de zile de la pronuntare si se comunica, de indata, in scris, judecatorului sau procurorului vizat, precum si Inspectiei Judiciare. Comunicarea hotararilor este asigurata de Secretariatul general al Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii fata de care se exercita actiunea disciplinara nu participa la lucrarile sectiei in care se judeca aceasta actiune.
(3) Impotriva hotararilor prevazute la alin. (1) se poate exercita recurs in termen de 15 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul sanctionat ori, dupa caz, de Inspectia Judiciara. Competenta solutionarii recursului apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Din Completul de 5 judecatori nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii sau judecatorul sanctionat disciplinar.
(4) Recursul suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii de aplicare a sanctiunii disciplinare.
(5) Hotararea prin care se solutioneaza recursul prevazut la alin. (3) este irevocabila.
Art. 52
(1) Pe durata procedurii disciplinare, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea inspectorului judiciar, poate dispune suspendarea din functie a magistratului, pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare, daca exercitarea in continuare a functiei ar putea afecta desfasurarea cu impartialitate a procedurilor disciplinare sau daca procedura disciplinara este de natura sa aduca atingere grava prestigiului justitiei. Masura suspendarii poate fi reevaluata oricand pe durata judecarii actiunii disciplinare, pana la pronuntarea hotararii de catre sectia corespunzatoare.
(11) Hotararea prin care se dispune suspendarea din functie in conditiile alin. (1) poate fi atacata cu contestatie in termen de 5 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul suspendat din functie. Competenta solutionarii contestatiei apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, din care nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii.
(12) Contestatia se solutioneaza de urgenta si cu precadere si nu suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii. Hotararea instantei este definitiva.
(13) Pana la solutionarea contestatiei, instanta poate dispune, la cerere, suspendarea executarii hotararii.
(14) Daca hotararea prin care s-a dispus suspendarea din functie a judecatorului sau procurorului este desfiintata, suspendarea din functie inceteaza, iar acesta este repus in situatia anterioara, i se platesc drepturile salariale de care a fost lipsit pe perioada suspendarii, in conditiile Legii nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si i se recunoaste vechimea in munca si in magistratura pe aceasta perioada.
(2) Pe durata procedurii disciplinare, solutionarea cererii de acordare a pensiei de serviciu se suspenda pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare.
Art. 521
(1) Eliberarea din functie a unui judecator sau procuror, in conditiile art. 65 din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau numirea unui judecator in functia de procuror ori a unui procuror in functia de judecator nu impiedica continuarea procedurii disciplinare.
(2) Cu exceptia situatiei in care judecatorul a fost numit in functia de procuror sau procurorul a fost numit in functia de judecator, in procedura disciplinara continuata in conditiile alin. (1), daca se exercita actiunea disciplinara, sectia corespunzatoare, cand constata ca sesizarea este intemeiata, stabileste una dintre sanctiunile disciplinare prevazute de lege, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare si cu circumstantele personale ale celui care a savarsit-o. Sanctiunea disciplinara astfel stabilita nu se mai executa. In situatia in care judecatorul a fost numit in functia de procuror sau procurorul a fost numit in functia de judecator sunt aplicabile dispozitiile art. 49 alin. (6).
(3) Judecarea actiunii disciplinare exercitate impotriva judecatorului care, dupa savarsirea abaterii disciplinare, a fost numit in functia de procuror este de competenta Sectiei pentru judecatori. Judecarea actiunii disciplinare exercitate impotriva procurorului care, dupa savarsirea abaterii disciplinare, a fost numit in functia de judecator este de competenta Sectiei pentru procurori.
Art. 53
In cazul in care s-a dispus excluderea din magistratura a unui judecator sau a unui procuror, hotararea definitiva se transmite Presedintelui Romaniei, in vederea emiterii decretului de eliberare din functie.
Art. 531
(1) Pentru exercitarea atributiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin intermediul plenului si al sectiilor se organizeaza comisii de lucru, cu rol de structuri pregatitoare de specialitate, din care fac parte membrii Consiliului.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile acestora se stabilesc prin regulament elaborat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii sau, dupa caz, de sectiile corespunzatoare.
(3) Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii:
a) analizeaza si propun spre solutionare punctele inscrise pe ordinea de zi a plenului si a sectiilor, cu exceptia celor in materie disciplinara si de cariera;
b) inainteaza proiecte de hotarare ce se supun includerii pe ordinea de zi si aprobarii in plen si in sectii, cu exceptia celor in materie disciplinara si de cariera cu caracter individual;
c) in situatia in care, in cadrul comisiilor sunt puncte de vedere divergente si nu se poate adopta proiectul de hotarare prin consens, se va proceda la vot. Pe ordinea de zi vor fi inscrise proiecte alternative de hotarare de solutionare a punctelor de pe ordinea de zi a plenului sau a sectiilor, cu mentionarea opiniei majoritare si a opiniilor minoritare, dupa caz;
d) analizeaza solicitarile venite din partea membrilor, a asociatiilor profesionale, a organizatiilor societatii civile, a altor autoritati si institutii publice in domeniul de activitate al Consiliului si stabilesc prioritati de activitate tematica;
e) alte atributii stabilite prin lege si regulament.
>>REVINO LA CUPRINSUL Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii!<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri