Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii - Capitolul III - Functionarea Consiliului Superior al Magistraturii
CAPITOLUL III - Functionarea Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 22
(1) In termen de 15 zile de la publicarea hotararilor prevazute la art. 21, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie convoaca membrii Consiliului Superior al Magistraturii in sedinta de constituire.
(2) In sedinta de constituire, prezidata de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sunt alesi presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) In termen de 15 zile de la sedinta de constituire a Consiliului Superior al Magistraturii se stabilesc atributiile si responsabilitatile fiecarui membru permanent, pe domenii de activitate.
Art. 23
(1) Consiliul Superior al Magistraturii functioneaza ca organ cu activitate permanenta. Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau in plen sau in sectii, potrivit atributiilor care revin acestora.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii desfasoara activitate permanenta si nenormata si nu exercita activitatea de judecator sau procuror, cu exceptia membrilor de drept.
(3) Abrogat
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Agenda Cadrului Didactic 2024-2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Art. 24
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat de un vicepresedinte, alesi de plen, in prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, cu votul majoritatii membrilor prezenti dintre judecatorii si procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an. Mandatul presedintelui nu poate fi reinnoit.
(2) Pentru functia de presedinte si vicepresedinte vor candida un judecator si un procuror desemnati de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, din randul membrilor sai, in prezenta a cel putin 2/3 din membrii sectiilor, cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(21) Candidatii pentru functiile de presedinte, respectiv vicepresedinte isi vor depune candidaturile, insotite de un proiect privind obiectivele urmarite, in sectiile de care apartin.
(22) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza si dezbate candidaturile depuse si vor desemna candidatii pentru functiile de presedinte si vicepresedinte ale Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Consiliul Superior al Magistraturii in relatiile interne si internationale;
b) coordoneaza activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si repartizeaza lucrarile pentru plen si sectii;
c) prezideaza lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia cazului in care la lucrari participa Presedintele Romaniei;
d) propune plenului masurile necesare pentru ocuparea locurilor devenite vacante, ca urmare a revocarii unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii;
e) semneaza actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;
f) sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice;
g) desemneaza membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultati pentru elaborarea unor proiecte de acte normative, la propunerea plenului;
h) prezinta, in sedinta publica a plenului, raportul anual asupra activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instantelor si parchetelor si se da publicitatii.
(4) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii indeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare administrativa a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.
(5) In lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atributiile prevazute la alin. (3) si (4) se exercita de vicepresedinte.
(6) In caz de vacanta a functiei de presedinte sau de vicepresedinte se aplica procedura prevazuta la alin. (2).
Art. 25
Presedintele Romaniei prezideaza, fara drept de vot, lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii la care participa.
Art. 26
(1) Lucrarile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt legal constituite in prezenta majoritatii membrilor acestora si sunt prezidate de presedintele sau, dupa caz, de vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii. In lipsa acestora, membrii sectiei aleg un presedinte de sedinta, cu votul majoritatii celor prezenti.
(2) Judecatorul sau procurorul care prezideaza lucrarile sectiei semneaza hotararile si celelalte acte emise de aceasta.
Art. 27
(1) Consiliul Superior al Magistraturii se intruneste in plen si in sectii, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau a majoritatii membrilor plenului ori, dupa caz, ai sectiilor.
(2) Lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfasoara in prezenta a cel putin 15 membri, iar lucrarile sectiilor se desfasoara in prezenta majoritatii membrilor acestora.
(3) Hotararile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si hotararile sectiilor se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 28
(1) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie participa la lucrarile Sectiei pentru judecatori, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la lucrarile Sectiei pentru procurori, iar ministrul justitiei, la lucrarile ambelor sectii.
(2) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie nu au drept de vot in situatiile in care sectiile indeplinesc rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare, la solutionarea sesizarilor referitoare la buna reputatie a judecatorilor si procurorilor si a cererilor privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu cu privire la judecatori, procurori ori magistrati-asistenti.
(3) Reprezentantii societatii civile participa, cu drept de vot, la lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 29
(1) Lucrarile plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regula, publice. Membrii plenului sau ai sectiilor hotarasc, cu majoritate de voturi, situatiile in care sedintele nu sunt publice. Sedintele sectiilor in care se solutioneaza cererile privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu cu privire la judecatori, procurori ori magistrati-asistenti, precum si cele in care se solutioneaza sesizarile referitoare la buna reputatie a judecatorilor si procurorilor nu sunt publice.
(2) Asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor pot participa la lucrarile plenului si ale sectiilor, exprimand, atunci cand considera necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la initiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Ordinea de zi a lucrarilor plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii se aproba de catre acestea, la propunerea presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii, in plen si in sectii, se iau prin vot direct si secret si se motiveaza.
(5) Hotararile plenului privind cariera si drepturile judecatorilor si procurorilor se redacteaza in cel mult 20 de zile si se comunica de indata.
(6) Hotararile prevazute la alin. (5) se publica in Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii in termen de 10 zile de la redactare.
(7) Hotararile prevazute la alin. (5) pot fi atacate cu contestatie de orice persoana interesata, in termen de 15 zile de la comunicare sau de la publicare, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Contestatia se judeca in complet format din 3 judecatori.*)
(8) Contestatia formulata de judecatorul sau procurorul vizat de hotararea prevazuta la alin. (5) suspenda executarea masurii dispuse cu privire la cariera si drepturile acestuia.
(9) Hotararea prin care se solutioneaza contestatia prevazuta la alin. (7) este definitiva.
(10) Proiectul ordinii de zi si proiectele de hotarari ce se supun votului plenului sau sectiilor se publica cu 3 zile inainte pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii. In ordinea de zi publicata nu se includ cererile privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu, controlului judiciar sau pe cautiune cu privire la judecatori, procurori ori magistrati-asistenti. Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se publica in Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Pentru punctele suplimentate pe ordinea de zi, procedura de transparenta se aplica in mod corespunzator.
(11) In vederea asigurarii transparentei, sedintele Consiliului Superior al Magistraturii se desfasoara in conditii de publicitate:
a) sedintele publice de plen si de sectii se transmit in direct, audiovideo, pe pagina de internet a Consiliului, se inregistreaza si se publica pe pagina de internet a Consiliului, cu exceptia deliberarilor si a audierilor in materie disciplinara;
b) hotararile Consiliului adoptate in plen sau sectii se supun in mod corespunzator prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata, cu exceptia hotararilor in materie disciplinara si in materia carierei magistratilor, precum si cu exceptia hotararilor adoptate in aplicarea prevederilor art. 32 din prezenta lege;
c) in finalul hotararilor adoptate de plen sau sectii se vor mentiona, fara a afecta secretul votului, numarul de voturi «pentru», numarul de voturi «impotriva» si numarul de voturi «abtinere», dupa caz.
>>REVINO LA CUPRINSUL Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii!<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri