Codul Silvic 2024 - Titlul III, Capitolul VII
CAPITOLUL VII
Produsele specifice fondului forestier national
Articolul 58
(1) Produsele specifice fondului forestier national sunt bunurile ce se realizeaza din acesta, respectiv produse lemnoase si nelemnoase.
(2) Produsele lemnoase specifice fondului forestier national sunt reprezentate prin:
a) produse principale, rezultate din taieri de regenerare a padurilor;
b) produse secundare, rezultate din taieri de ingrijire si conducere a arboretelor;
c) produse accidentale, rezultate in urma actiunii factorilor biotici si abiotici destabilizatori sau din defrisari de padure legal aprobate;
d) produse de igiena, rezultate din procesul normal de eliminare naturala;
e) alte produse: arbori si arbusti ornamentali, pomi de Craciun, rachita, puieti si diferite produse din lemn.
(3) Produsele nelemnoase specifice fondului forestier national sunt reprezentate prin:
a) fauna de interes cinegetic;
b) peste din apele de munte, din crescatorii, balti si iazuri din fondul forestier;
c) fructe de padure;
d) seminte forestiere;
e) trufe si alte ciuperci comestibile din flora spontana din cuprinsul acestuia;
f) plante medicinale si aromatice din cuprinsul acestuia;
g) rasina;
h) alte produse.
(4) Produsele padurii apartin proprietarilor sau detinatorilor acesteia, dupa caz, cu exceptia faunei de interes cinegetic si a pestelui din apele de munte.
(5) Recoltarea si/sau achizitionarea produselor nelemnoase specifice fondului forestier national se fac/se face pe baza autorizatiilor emise de ocolul silvic care asigura administrarea sau serviciile silvice, conform instructiunilor aprobate prin ordin al autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, precum si pe baza autorizatiei de recoltare/achizitionare emise de autoritatea competenta pentru protectia mediului.
(6) In cazul fondului forestier care nu se afla in administrarea unui ocol silvic, autorizatiile prevazute la alin. (5) se vor emite doar in baza acordului scris al proprietarului fondului forestier.
Articolul 59
(1) Volumul maxim de lemn care se recolteaza ca produse principale intr-o unitate de gospodarire nu poate depasi posibilitatea acestora, stabilita prin amenajamentul silvic, pentru perioada de valabilitate a acestuia.
(2) Volumul maxim de lemn prevazut la alin. (1), care se recolteaza anual ca produse principale intr-o unitate de gospodarire, nu poate depasi posibilitatea anuala.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), se poate depasi posibilitatea anuala, in urmatoarele situatii:
a) daca reglementarea procesului de productie lemnoasa se realizeaza la nivel de arboret;
b) cu volumul de lemn nerecoltat, pana la nivelul posibilitatii anuale, in anii anteriori de aplicare a amenajamentului silvic in vigoare.
c) recoltarea produselor accidentale I, cu aprobarea structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(4) Suprafata arboretelor prevazuta in amenajamentul silvic a fi parcursa cu lucrari de ingrijire si de conducere este minimala.
(5) Volumul prevazut prin amenajamentul silvic pentru extragere, prin lucrarile de ingrijire si conducere, este orientativ si se recolteaza cu respectarea prevederilor normelor tehnice specifice si in functie de starea arboretelor.
(5^1) Lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor, taierile de igiena executate in fondul forestier proprietate publica a statului se realizeaza de catre administratorii prevazuti de lege, in urmatoarea ordine:
a) prin exploatare in regie proprie, cu forte proprii;
b) prin exploatare in regie proprie, prin prestari servicii cu operatori economici atestati pentru lucrari de exploatare forestiera;
c) prin valorificare ca masa lemnoasa pe picior; valorificarea ca masa lemnoasa pe picior se poate face numai pentru volumul din actele de punere in valoare care depaseste capacitatea proprie de exploatare la nivelul ocolului silvic/bazei experimentale si dupa organizarea a cel putin doua proceduri de achizitie publica, in conditiile legii. Volumul lemnului de foc rezultat din masa lemnoasa valorificata pe picior se ofera spre valorificare in ordinea de prioritati prevazuta la alin. (5^2).
(5^2) Volumul disponibil rezultat ca lemn de lucru cu diametrul la capatul gros de maximum 24 cm si ca lemn de foc din lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor, din taierile de igiena din fondul forestier proprietate publica a statului se valorifica in urmatoarea ordine de prioritati:
a) pentru necesarul de lemn al populatiei, pe baza de solicitare individuala sau in baza solicitarilor centralizate de unitatile administrativ-teritoriale pe suprafata carora este amplasat fondul forestier administrat de ocolul silvic de stat; aceasta cantitate se valorifica prin vanzare directa, iar cumparatorul acesteia nu are dreptul de comercializare;
b) pentru consumul propriu al unitatilor de interes local finantate, integral sau partial, de la bugetul de stat sau bugetul local, care nu desfasoara activitate economica in sensul reglementarilor comunitare in domeniul ajutorului de stat, in baza solicitarii unitatii de interes local sau in baza solicitarilor centralizate de unitatile administrativ-teritoriale pe suprafata carora estre amplasat fondul forestier; aceasta cantitate se valorifica prin vanzare directa, iar cumparatorul acesteia nu are dreptul de comercializare;
c) consumul propriu al administratorilor fondului forestier proprietate publica a statului.
(5^3) Volumul disponibil rezultat ca lemn de lucru cu diametrul la capatul gros de maximum 24 cm si ca lemn de foc din lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor, din taierile de igiena executate in fondul forestier proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale se valorifica in conditiile Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica in vigoare, in urmatoarea ordine de prioritati:
a) pentru necesarul de lemn populatiei din raza unitatii administrativ-teritoriale; aceasta cantitate se valorifica prin vanzare directa, iar cumparatorul acesteia nu are dreptul de comercializare;
b) pentru consumul propriu al unitatilor de interes local de pe raza unitatii administrativ-teritoriale finantate, integral sau partial, de la bugetul de stat sau bugetul local, care nu desfasoara activitate economica in sensul reglementarilor comunitare in domeniul ajutorului de stat; aceasta cantitate se valorifica prin vanzare directa, iar cumparatorul acesteia nu are dreptul de comercializare;
c) consumul propriu al administratorilor fondului forestier proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale;
d) in situatia in care nu se poate asigura necesarul de lemn de foc din resursa prevazuta mai sus, unitatile administrativ-teritoriale pot hotari sa se asigure necesarul de lemn de foc si din volumul rezultat prin aplicarea celorlalte categorii de lucrari silvotehnice.
(5^4) Abrogat.
(5^5) Volumul disponibil de lemn de lucru cu diametrul la capatul gros de maximum 24 cm si de lemn de foc, ramas dupa acoperirea necesarului de lemn in conditiile alin. (5^2) si (5^3), se valorifica in conditiile regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica, in vigoare.
(5^6) Volumul de lemn prevazut la alin. (5^1) se adauga la volumul maxim care poate fi valorificat ca materiale lemnoase fasonate de catre administratorii fondului forestier proprietate publica a statului, stabilit in conditiile regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica.
(5^7) Pentru judetele deficitare in paduri, solicitarile formulate catre unitatile administrativ-teritoriale se centralizeaza la nivelul prefecturilor si se transmit Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva in vederea comunicarii catre acestea a existentei in judetele limitrofe a eventualelor volume de lemn de lucru cu diametrul la capatul gros de maximum 24 cm si de lemn de foc, disponibile spre vanzare.
(5^8) Persoanele fizice care au in proprietate fond forestier din care isi pot acoperi cantitatea de lemn necesara incalzirii locuintelor, de minimum 10 mc/an, nu pot beneficia de lemn de foc pentru incalzirea locuintelor in conditiile alin. (5^2)-(5^4).
(5^9) Materialele lemnoase prevazute la alin. (5^2)-(5^4), comercializate de catre cumparatorii acestora, sunt fara provenienta legala si se confisca fizic sau valoric, dupa caz, in conditiile legii.
(6) Produsele accidentale se recolteaza integral din fondul forestier; in situatia in care volumul produselor accidentale I cumulat cu volumul recoltat anterior aparitiei acestora depaseste posibilitatea, ocolul silvic care asigura administrarea/serviciile silvice, dupa caz, intocmeste documentatia potrivit metodologiei prevazute la alin. (6^1) si o transmite spre aprobare structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura. In ariile naturale protejate se respecta legislatia specifica protectiei mediului.
(6^1) Depasirea posibilitatii prevazute la alin. (6) se aproba prin decizie a conducatorului structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in baza metodologiei aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(6^2) In termen de 5
zile lucratoare de la aprobare, structura teritoriala de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura transmite Comisiei tehnice de avizare pentru silvicultura decizia de aprobare a depasirii posibilitatii, care decide aprobarea/respingerea elaborarii unui nou amenajament silvic; la stabilirea posibilitatii din noul amenajament silvic se ia in considerare volumul cu care s-a depasit posibilitatea din amenajamentul anterior.
(6^3) Abrogat.
(7) Volumul produselor accidentale I inregistrate in unitati de gospodarire in care se reglementeaza procesul de productie lemnoasa, precum si volumul arborilor taiati ilegal se precompteaza din posibilitatea de produse principale.
(8) Precomptarea se realizeaza in cadrul aceleiasi proprietati.
(9) Se interzice compensarea volumului de recoltat, prevazut de amenajamentul silvic din unitati amenajistice inaccesibile, cu volume echivalente din unitati amenajistice situate in zone accesibile, cu exceptia situatiilor aparitiei produselor accidentale I.
(10) In situatia in care volumul masei lemnoase afectate de factori biotici si/sau abiotici este mai mare decat posibilitatea anuala, aceasta poate fi depasita in conditiile stabilite prin metodologia aprobata prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(11) Volumul masei lemnoase prevazut la alin. (10), care depaseste posibilitatea anuala, se precompteaza in anii urmatori de aplicare a amenajamentului silvic.
Articolul 60
(1) Produsele lemnoase ale padurii si ale vegetatiei forestiere din afara fondului forestier se recolteaza pe baza de autorizatie de exploatare eliberata de ocolul silvic.
(2) Estimarea cantitativa si calitativa a produselor lemnoase se face prin acte de evaluare intocmite de ocoalele silvice, conform normelor tehnice silvice specifice.
(3) Ocolul silvic care elibereaza autorizatia de exploatare are obligatia sa execute predarea spre exploatare, controlul exploatarii si reprimirea parchetelor.
(4) Valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica se face potrivit regulamentului aprobat prin hotarare a Guvernului.
(5) In elaborarea regulamentului prevazut la alin. (4) se au in vedere urmatoarele principii:
a) valorificarea superioara a masei lemnoase;
a^1) expedierea materialelor lemnoase obtinute din fondul forestier national si din vegetatia din afara fondului forestier national se face numai dupa masurarea materialelor lemnoase;
b) sprijinirea dezvoltarii rurale prin prelucrarea locala a masei lemnoase;
c) valorificarea masei lemnoase pe picior se face doar catre operatori economici atestati; un operator economic/grup de operatori economici poate cumpara la licitatie sau negociere, dupa caz, materiale lemnoase rezultate din produse principale sau accidentale I, sub forma de lemn rotund fasonat la drum auto, doar in cazul in care asigura prin capacitatea proprie procesarea a cel putin 40% din materialul lemnos achizitionat;
d) prioritatea alocarii resurselor de materiale lemnoase din padurile proprietate publica, necesare incalzirii locuintelor populatiei;
e) transparenta vanzarii si comercializarii masei lemnoase;
f) un operator economic/grup de operatori economici nu poate achizitiona/procesa mai mult de 30% din volumul dintr-un sortiment industrial de masa lemnoasa din fiecare specie, stabilit ca medie a ultimilor 3 ani in baza actelor de punere in valoare autorizate la exploatare si exploatate la nivel national, indiferent de forma de proprietate;
g) asigurarea cu prioritate de masa lemnoasa pentru producatorii din industria mobilei din paduri proprietate publica a statului sub forma de lemn fasonat, pe baza necesarului anual estimat; acestia au drept de preemptiune la cumpararea de masa lemnoasa, la oferta de pret si in conditii egale de vanzare.
(6) Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, masa lemnoasa recoltata din fondul forestier proprietate publica a statului si din fondul forestier proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale se valorifica preponderent ca lemn fasonat.
(7) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, cel putin 50% din masa lemnoasa recoltata din fondul forestier proprietate publica a statului si din fondul forestier proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale se valorifica ca lemn fasonat.
(8) Administratorii fondului forestier proprietate publica a statului prevazuti la art. 11 alin. (1) sau proprietarii/administratorii fondului forestier proprietate publica a unitatii administrativ-teritoriale sunt obligati sa ia masuri pentru incadrarea in prevederile alin. (6) si (7).
(9) Licitatiile publice pentru executarea prestarilor de servicii de exploatare forestiera deroga de la prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 61
Produsele nelemnoase specifice fondului forestier se recolteaza in conformitate cu normele tehnice aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
REVINO LA CUPRINS DAND CLICK AICI: CODUL SILVIC 2024.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.