Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CRJ despre ghetourile din Baia Mare


Centrul de Resurse Juridice este indignat de initiativa autoritatilor locale din Baia Mare de a construi un zid pentru a separa comunitatea de romi cat si de faptul ca primarul Catalin Chereches este inca in functie dupa o astfel de initiativa.

Initiativa este una rasista, de ghetoizare a unei comunitati pe criterii etnice. Explicatiile date de primar, relatate de media, conform carora aceasta masura ar fi luata deoarece copiii din zona ies in strada si sunt calcati de masini si deoarece au fost primite reclamatii de la automobilisti ca le sunt distruse masinile: „Ies in strada si alerga si-i calca masina. Mai mult, am primit nenumarate reclamatii de la automobilisti ca oamenii din blocuri arunca in masini, creand daune. Vom ridica zidul ca sa protejez cetatenii si traficul.”1 sunt jignitoare si lezeaza demnitatea persoanelor in cauza. În primul rand, ne-am fi asteptat, in logica explicatiilor, ca primarul sa se refere inainte de toate la protejarea copiilor. S-a referit insa la cetateni in general si la protejarea traficului. În al doilea rand, daca vorbim de protejarea copiilor, solutia tine de incluziunea sociala si locativa a familiei si a comunitatii respective exclusa si segregata, si nu de inchiderea lor in spatele unui zid. Iar reclamatiile primite, daca acestea sunt reale, ar trebui sa se soldeze cu solutii individuale, si nu cu infiintarea de ghetouri. De asemenea, se doreste instalarea unui post de politie si supraveghere video in zona, tot o masura rasista ce pleaca de la premisa ca anumite comunitati, identificate etnic, trebuie supravegheate permanent, asociindu-se astfel etnia cu infractionalitatea. Ideea de a construi un zid pentru a separa o comunitate cu grave probleme sociale legate de saracie, segregare si discriminare in general, aceasta comunitate putand fi identificata pe criteriul etnic, si de a crea un spatiu in care aceasta comunitate ar fi permanent supravegheata de organele represive ale statului, duce deja pe un cu totul alt nivel rasismul institutionalizat caruia sunt supusi majoritatea romilor din Romania.

Faptul ca primarul poate promova astfel de initiative demne de epoca nazista si continua inca in functie demonstreaza faptul ca Romania nu respecta tratatele internationale prinvind drepturile omului la care este parte, legislatia europeana in materie, in special Directiva de rasa, dar nici legislatia romaneasca in materia nediscriminarii. Mai mult, initiativa incalca in opinia CRJ Codul Penal romanesc, art 247 - Abuzul in serviciu prin ingradirea unor drepturi.2

Din pacate insa, cazul Baia Mare nu este un caz singular. Dupa cum documenteaza un raport al Amnesty International3 lansat saptamana trecuta, cat si ONG-ul Romani CRISS, autoritati locale din Romania, de varii culori politice, au creat in ultimii ani un tipar al evacuarilor fortate ale comunitatilor de romi, relocandu-le in zone segregate, la periferia oraselor, fara acces la transport, utilitati publice, servicii de sanatate, educatie sau la locuri de munca, in locuinte inadecvate locuirii si ilegale din punct de vedere al standardelor prevazute de lege (fosta ferma de pasari, module metalice in care sunt plasate familii numeroase, etc...) in zone inadecvate locuirii, uneori langa groapa de gunoi a orasului, langa statia de epurare a apei, sau langa zone industriale, aceste situatii creand conditii de risc major pentru sanatatea si viata acestor oameni.
Centrul de Resurse Juridice solicita stoparea imediata a construirii zidului si demisia primarului din Baia Mare.

Solicitam autoritatilor locale din Baia Mare, dar si in general, sa se abtina de la orice initiative discriminatorii impotriva romilor, sa initieze proiecte de dezvoltare urbana si integrare locativa a comunitatilor defavorizate in conformitate cu standardele Uniunii Europene si folosind, printre altele si fondurile UE ce au devenit, in contextul integrarii romilor, disponibile si pentru interventii in domeniul locuirii pentru comunitati marginalizate.4

Sustinem, de asemenea, solicitarile Amnesty International de schimbare a cadrului legal din Romania in domeniul locuirii pentru a face imposibile din punct de vedere legal initiative precum cele ale primariei din Baia Mare si a pune capat starii de quasi-impunitate si lipsa de raspundere in domeniul locuirii romilor a autoritatilor locale.

__________________

1 Andrei Udisteanu, Primaria Baia mare vrea sa construiasca un zid in jurul blocurilor cu romi. Primarul: Nu e rasism. E ordine si disciplina., Evenimentul Zilei, 29.06.2011, disponibil la: http://www.evz.ro/detalii/stiri/primaria-baia-mare-construieste-un-zid-in-jurul-blocurilor-cu-romi-primarul-nu-e-rasism-e-o.html
2 Art. 247 CP - Îngradirea, de catre un functionar public a folosintei sau a exercitiului drepturilor unei persoane ori crearea pentru aceasta a unei situatii de inferioritate pe temei de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, gen, orientare sexuala, opinie, apartenenta politica, convingeri, avere, origine sociala, varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa sau infectie HIV/SIDA se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. Art. 147 CP. Alin (1) Prin functionar public se intelege orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investita, o insarcinare de orice natura, retribuita sau nu, in serviciul unei unitati dintre cele la care se refera Art. 145
3 Amnesty International, Mind the legal Gap. Roma and the Right to Housing in Romania, 23 June 2011, disponibil la: http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/report/romania-legal-system-condemning-roma-poor-housing-2011-06-23 (accesat la: 30.06.2011)
4 Vezi Regulamentul (UE) 437/2010 al Parlamentului European si al Consiliului



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 04 Iulie 2011
Votati articolul "CRJ despre ghetourile din Baia Mare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016