Actele de stare civila se vor intocmi si in format electronic. In Monitorul Oficial a aparut Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, precum si pentru abrogarea Ordonantei Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice.
Potrivit noilor reglementari, actele de nastere, de casatorie si de deces se intocmesc in registre de stare civila, in doua exemplare, ambele originale, si se completeaza manual, cu cerneala speciala de culoare neagra. Noutatea consta in faptul ca
exemplarul I al actelor de stare civila intocmite la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei pot fi completate si in sistem informatic.
De asemenea,
prin exceptie si exemplarul II al actelor de stare civila se intocmeste in format electronic, daca autoritatile publice locale au emis electronic exemplarul II al actelor de stare civila.
O alta prevedere importanta este ca,
de la data asigurarii la nivel national a infrastructurii informatice necesare, exemplarul I al actelor de stare civila se completeaza informatic si se pastreaza in exemplarul I al registrelor de stare civila pe suport hartie, iar exemplarul II se intocmeste numai in format electronic, atat de catre ofiterii de stare civila din tara, cat si de catre cei de la misiunile diplomatice si oficiile consulare de cariera ale Romaniei.
In caz de forta majora care face imposibila completarea in sistem informatic, actele de stare civila exemplarul I se completeaza olograf, urmand ca dupa incetarea fortei majore acestea sa fie completate informatic.
Mentiunile ulterioare se inscriu in exemplarul II in format electronic de catre ofiterul de stare civila emitent si se transmit informatic la primaria care are in pastrare registrele de stare civila exemplarul I, pentru a fi operate pe actele de stare civila.
Actul de stare civila, intocmit in baza declaratiei, se semneaza de catre ofiterul de stare civila si, dupa caz, de catre declarant sau de catre soti si martori. Exemplarul I al actelor de stare civila se semneaza de catre ofiterul de stare civila si, dupa caz, de catre declarant sau de catre soti si martori, iar exemplarul II se semneaza electronic.
Legea nu se aplica retroactiv, astfel ca cererile in domeniul starii civile aflate pe rolul instantelor se solutioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare la data depunerii acestora.
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica si/sau completa conform prevederilor prezentei legi Hotararea Guvernului nr. 64/2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitara a dispozitiilor in materie de stare civila, cu modificarile si completarile ulterioare.