Datele cu caracter personal ale salariatilor pot avea multe aspecte: sanatate, pregatire profesionala, sanctiuni primite etc. De aceea ne intrebam ce trebuie sa faca fostul angajator atunci cand i se cer date, sub forma de recomandare, cu referire la un fost salariat al sau.
Din ce in ce mai multe organizatii solicita referinte penntru completarea dosarului de candidatura – iar aceste date nu pot fi obtinute decat aproape in exclusivitate de la fosti angajatori, care sunt supusi obligatii de pastrare a secretului asupra datelor salariatului.
Un drept care se „izbeste” de alt drept
Potrivit art. 29 alin. (4) C. muncii republicat, angajatorul poate cere informatii in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai cu privire la activitatile indeplinite si la durata angajarii si numai cu incunostintarea prealabila a celui in cauza.
„Activitatile” nu inseamna „activitatea”! Cu alte cuvinte se pot cere informatii privind activitatile – conform celor aratate mai sus –, dar nu si privind activitatea: vechimea la angajatorul respectiv, disciplina, performantele, initiativa, puncte bune si puncte slabe din activitatea salariatului...
Strict in litera legii, aceste informatii nu se pot solicita si nu se pot transmite intre angajatori. Insa tocmai aceste aspecte sunt de interes pentru angajatorul interesat de candidatul respectiv si tocmai aceste informatii sunt cerute de angajatori – o practica evident contrara legii, dar care porneste de la faptul ca, de fapt, paradoxal, legea ignora total dreptul angajatorului la informare.
Pe de alta parte, este vorba de “incunostiintare” si nu despre acordul salariatului , ceea ce nu rezolva problema confidentialitatii datelor.
In fine, au caracter confidential si informatiile privitoare la salariu, angajatorul avand obligatia de a lua masurile necesare pentru asigurarea confidentialitatii .
Jr. Horatiu Sasu
Consultant in afaceri
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<