Folosirea parcarilor subterane de vehiculele cu instalatie GPL este interzisa, iar detinatorii acestor spatii merg pe incredere si considera ca doar prinzand aceasta interdictie in Regulamentele de parcare nu au nicio raspundere in cazul unui accident nefericit, afirma presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), Laurentiu Alexandru Pastinaru.
"Este interzisa folosirea parcarilor subterane de vehiculele cu instalatie GPL, dar detinatorii acestor spatii merg pe incredere si considera ca, doar prinzand aceasta interdictie in Regulamentele de parcare, nu au nicio raspundere in cazul unui accident nefericit. E plin de masini GPL in parcarile subterane, desi accesul lor e interzis. Nu sunt controale. Sigur, poate unora li se va parea o munca, o cheltuiala sau o responsabilitate in plus, dar consider ca ar fi un gest de normalitate sa le aminteasca mai mult utilizatorilor parcarii de aceasta interdictie, prin anunturi cat mai vizibile si chiar prin verificari aleatorii. Fac un apel catre administratorii parcarilor: luati masuri pentru respectarea interzicerii accesului masinilor GPL in subteran, pentru a preveni eventualele accidente!", a declarat Pastinaru, intr-un
comunicat de presa.
Oficialul este de parere ca niciun conducator auto nu cauta regulamentul de parcare al unui mall, inainte de a merge la cumparaturi, iar multi dintre cei care detin masini cu GPL nu sunt constienti de ce ar insemna o explozie in subteran.
"In cazul masinilor echipate cu astfel de instalatii, unul din cele mai importante pericole este degajarea accidentala de gaz din sistemul masinii. Daca in aer liber gazul s-ar dispersa mult mai usor datorita curentilor, in parcarile subterane lucrurile nu stau la fel. Gazul petrolier lichefiat este mai greu decat aerul si, prin urmare, ramane ca un nor invizibil si inflamabil, in garaj, in cazul unei scurgeri in sistemul de combustibil, spre deosebire de metan, de exemplu, care este mai usor decat aerul, iar daca iese din rezervor se ridica si este evacuat prin sistemul de ventilatie. Nu are nimeni nimic cu masinile GPL, sunt bune pentru mediu, dar trebuie sa ne obisnuim ca atunci cand regula interzice intrarea masinilor care functioneaza cu gaz, sa respectam acest lucru", a spus seful ANPM.
In acelasi timp, Pastinaru sustine ca masinile GPL reprezinta o solutie salvatoare pentru reducerea poluarii si a cheltuielilor pentru combustibil.
Conform ANPM, o serie de studii realizate la nivel european au aratat ca gazul petrolier lichefiat polueaza mai putin decat benzina si motorina, avand un proces de ardere mult mai curat decat al altor carburanti din combustibili fosili.
De asemenea, GPL nu contine substante periculoase, precum benzen, sulf sau plumb si are o ardere completa, fiind considerat cea mai buna varianta de alimentare, cu 15% mai putin poluanta decat benzina.