Asociatia Magistratilor din Romania a sesizat grupurile parlamentare cu un Proiect de Lege vizand Unificarea practicii judiciare.
Directiile Proiectului de Lege sunt
-vizeaza promovarea unei practici unitare care duce la imbunatatirea calitatii actului de justitie;
- prevede mecanisme procedurale, astfel incat aplicarea lor sa se finalizeze cu o practica unitara, atat pe plan orizontal, la Inalta Curte de Casatie si Justitie, cat si pe plan vertical de la Inalta Curte de Casatie si Justitie pana la Judecatorie, si care permite Inaltei Curti de Casatie si Justitie de Casatie si Justitie sa isi indeplineasca obligatia constitutionala de a „asigura interpretarea si aplicarea unitara a legii”;
- spre deosebire de Recursul in interesul legii, care are un efect numai reactiv, dupa ce daunele cauzate de o practica neunitara s-au manifestat deja, contine un sistem pro-activ, complet si coerent, inerent promovarii stabilitatii practicii judiciare, prin introducerea unor mecanisme procedurale care impiedica formarea unei jurisprudente neunitare si permite revizuirea deciziilor de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie;
- stabileste specializarea judecatorilor si a completelor de judecata, ca o masura usoara si eficienta pentru a promova stabilitatea practicii judiciare, fara a impiedica o rotatie potrivita a judecatorilor si fara a impiedica o gestiune eficienta a resurselor umane.
Caracteristicile Proiectului de Lege
a) Specializarea judecatorilor si a completelor de judecata
- Specializarea – constituie o metoda simpla si eficienta pentru promovarea unei jurisprudente necontradictorie si de calitate. Aplicata vertical in intregul sistem de instante de la Inalta Curte de Casatie si Justitie in jos, dosarele referitoare la domeniul specializat vor fi solutionate de un numar limitat de judecatori. Jurisprudenta contradictorie intre diferitele complete ale aceleiasi instante – ar fi practic exclusa.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
b) Introducerea unor mecanisme procedurale la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, prin care sa se evite, pro-activ, aparitia unei jurisprudente contradictorii si divergente intre Completele Sectiilor Inaltei Curti, pe de o parte, si intre Sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie pe de alta parte si, prin care sa se armonizeze jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie acolo unde exista neconcordante.
- Crearea unor complete de unificare la nivelul sectiilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Completul de unificare va fi sesizat in vederea unei decizii atunci cand un complet al sectiei respective doreste sa devieze intr-o problema de drept de la o decizie a unui alt complet al aceleiasi sectii sau de la o decizie anterioara a completului de unificare al sectiei.
- Ca o masura pro-activa suplimentara se prevede posibilitatea sesizarii completului de unificare al sectiei respective de catre un complet al unei Sectii in vederea pronuntarii unei decizii intr-o problema de drept atunci cand considera acest lucru necesar in interesul dezvoltarii dreptului si/sau al asigurarii jurisprudentei unitare.
- Infiintarea unui complet comun de unificare, care va solutiona divergentele de opinii in probleme de drept atunci cand acestea apar intre sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Completul comun de unificare va fi sesizat prin completele de unificare la nivel de sectie, pe baza regulilor de sesizare a completelor de unificare.
c) Introducerea unor mecanisme procedurale care sa asigure indeplinirea rolului de orientare si unificare al Inaltei Curti, in domeniul in care Curtile de Apel sau Tribunalele judeca in ultima instanta.
- Cand in solutionarea unui dosar in ultima instanta, un complet al unei Curti de Apel sau al unui Tribunal intentioneaza sa devieze de la jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie acesta este obligat sa solicite mai intai o decizie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie in problema de drept dedusa.
- Ca masura pro-activa suplimentara, atunci cand un complet al Curtii de Apel sau al Tribunalului judeca in ultima instanta, va putea solicita o hotarare preliminara a Inaltei Curti de Casatie si Justitie cand o problema de drept dezbatuta intr-o cauza aflata pe rolul sau are o valoare de principiu si nu a fost solutionata printr-o decizie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau daca, respectiva problema de drept, nu a fost dezlegata in mod unitar in practica Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
- Posibilitatea ca partile sa sesizeze Inalta Curte de Casatie si Justitie cu o cerere de revizuire, pe motiv ca, in judecarea cauzei lor, Curtea de Apel sau Tribunalul a deviat in solutionarea unei probleme de drept, de la o anumita jurisprudenta a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, hotararea pronuntata fiind in detrimentul revizuentului.
d) Procedura reactiva a „Recursului in interesul legii”, diferit fata de procedura prevazuta in actualul Cod de procedura civila, forma propusa necesitand mult mai putin timp si mai putine resurse. Recursul in interesul legii va fi solutionat prin completul de unificare al Inaltei Curtii de Casatie si Justitie si poate fi solicitat si de Colegiile de conducere ale instantelor. In plus, aplicarea acestui recurs va fi mult limitata din cauza celorlalte mecanisme procedurale, mai eficiente, prevazute in proiect.
Impactul asteptat in cazul in care proiectul ar fi implementat:
a) Unificarea practicii
Proiectul prezentat contine un sistem integral si strict de aplicat pentru a unifica in modul cel mai eficient jurisprudenta la nivel orizontal la Inalta Curte, precum si in directie verticala a intregului sistem judiciar.
Sistemul propus permite ca si in domenii in care Curtile de Apel si Tribunalele judeca in ultima instanta, Inalta Curte de Casatie si Justitie sa asigure interpretarea si aplicarea unitara a legii de catre aceste instante judecatoresti.
In acelasi timp, sistemul propus permite flexibilitatea indispensabila pentru a corecta jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie acolo unde aceasta este gresita sau unde se impune dezvoltarea jurisprudentei in concordanta cu dezvoltarea societatii.
In plus, proiectul permite repararea nedreptatii atunci cand o instanta a neglijat jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie, prin introducerea unui nou motiv de revizuire.
b) Imbunatatirea calitatii actului justitiei
Receptivitatea activitatii unei Curti de Casatie in sistemul judiciar depinde in mare masura si de calitatea jurisprudentei sale, adica de pertinenta si puterea de convingere a rationamentului juridic in interpretarea legilor. Odata pusa in situatia de a indeplini aceasta sarcina - adica, transformata dintr-o instanta, mai degraba de drept comun si ca atare supraincarcata, intr-o instanta veritabila de casatie – Inalta Curte de Casatie si Justitie poate usor genera aceasta calitate.
c) Specializarea are efecte pozitive si sub aspectul volumului de munca. Numarul total al dosarelor in materiile „specializate” nu se va schimba prin stabilirea completelor specializate. Dosarele vor fi doar distribuite in mod diferit. Pe de alta parte, prin specializare judecatoriilor in domenii relevante, va creste repede nu numai capacitatea lor de a rezolva dosarele cu buna calitate, dar si capacitatea lor de a rezolva dosarele intr-un timp mai scurt.
CLICK AICI PENTRU A DESCARCA INTREG PROIECTUL DE LEGE
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri