Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul a aprobat proiectul pentru actualizarea legislatiei privind cooperarea judiciara internationala in materie penala

Guvernul a aprobat, in sedinta de astazi, un proiect de lege care pune in acord actuala legislatie privind cooperarea judiciara internationala in materie penala cu doua noi directive europene, prima referitoare la dreptul de acces la avocat in cadrul procedurilor penale si celor ale mandatului european de arestare, iar a doua  - la ordinul european de ancheta in materie penala.

Este vorba despre preluarea art. 10 alin. (4), (5), (6) din Directiva 2013/48/UE a Parlamentului European si a Consiliului, din 22 octombrie 2013, privind dreptul de a avea acces la un avocat in cadrul procedurilor penale si al procedurilor privind mandatul european de arestare, precum si dreptul ca o persoana terta sa fie informata in urma privarii de libertate si dreptul de a comunica cu persoane terte si cu autoritati consulare in timpul privarii de libertate. Celalalt normativ european transpus in legislatia nationala este Directiva 2104/41/UE a Parlamentului European si a Consiliului, din 3 aprilie 2014, privind ordinul european de ancheta in materie penala.

Proiectul de lege aduce modificari sistemului actual de extradare si celui privind mandatul european de extradare, pentru securizarea suplimentara a teritoriului national prin instrumente de cooperare judiciara, mai ales pe fondul atentatelor din Europa in 2016 si a fenomenului migrationist al refugiatilor. De asemenea, s-a avut in vedere si obligatia Romaniei de a contribui la consolidarea spatiului de securitate la nivel european.

Cadrul legislativ propus va permite autoritatilor romane sa dea curs unor cereri de arestare provizorie, atunci cand executarea unor astfel de cereri se dovedeste necesara datorita nevoii de a lupta impotriva unor forme grave ale criminalitatii, inclusiv a terorismului. Autoritatile romane competente vor putea, astfel, coopera si lua decizii pentru contracararea unui potential risc la adresa securitatii nationale inclusiv in situatia lipsei reciprocitatii ori a lipsei de reactie a partenerului strain. Arestarea provizorie este o masura care se dispune in asteptarea unei cereri de extradare. in privinta extradarii propriu-zise a cetatenilor romani, a fost mentinuta conditia imperativa a reciprocitatii.

Din perspectiva mandatului european de arestare, persoanei solicitate in baza unui astfel de document i se acorda posibilitatea de a-si desemna un avocat in statul emitent al mandatului european de arestare, care sa asiste avocatul din statul membru de executare. Modificarile vizeaza situatia in care Romania este atat stat emitent al mandatului european de arestare, cat si stat de executare. Rolul avocatului din statul membru emitent este de a oferi asistenta avocatului din statul membru de executare, furnizandu-i informatii si consultanta pentru a permite persoanei cautate sa isi formuleze apararile, iar costurile acordarii acestei asistente juridice urmeaza sa fie suportate de persoana solicitata. Avocatii persoanei solicitate ar trebui sa fie in masura sa asigure, fara restrictie, aspectele fundamentale ale apararii persoanei respective, avand in vedere importanta deosebita acordata, la nivelul UE, respectarii drepturilor celor suspectati sau acuzati in cadrul procedurilor penale. Completarea legislatiei nationale sub acest aspect se impune ca o necesitate si din perspectiva evitarii, pe viitor, a unor eventuale decizii de refuz sau de amanare a executarii mandatelor europene de arestare emise de autoritatile romane.

In ceea ce priveste cooperarea intre statele membre ale UE sub aspectul recunoasterii reciproce in cazul hotararilor judecatoresti in materie penala care impun pedepse sau masuri privative de libertate, au fost modificate texte ale unor articole, astfel incat sa fie instituite mecanisme procedurale care sa garanteze ca persoanele condamnate, in procedura de transferare, vor beneficia de toate deducerile de pedeapsa acordate in statul emitent, pana la momentul transferarii efective in Romania. Tot aici, se introduce un articol care da autoritatilor romane posibilitatea de a examina conditiile in care statul de executare a recunoscut hotararea judecatoreasca de condamnare pronuntata in Romania.

Legat de echipele comune de ancheta in statele parti la Conventia din 19 iunie 1990 de punere in aplicare a Acordului Schengen privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune, a fost introdus un alineat care permite ca, pentru constituirea acestor echipe in cazul infractiunilor date in competenta DIICOT sau a DNA, acordul sa se incheie de catre procurorii sefi ai acestora sau de catre procurorul desemnat de acestia.

Fata de ordinul european de ancheta care stabileste un regim nefragmentat, unic pentru obtinerea probelor, stabilit de Directiva 2104/41/UE, au fost introduse dispozitii speciale pentru unele tipuri de investigare care trebuie indicate in acest ordin, precum transferul temporar al persoanelor private de libertate, audierile prin videoconferinta, obtinerea de informatii referitoare la conturile sau tranzactiile bancare, livrarile supravegheate sau investigatiile sub acoperire, masurile de investigare care implica strangerea de probe in timp real, in mod continuu si intr-o anumita perioada de timp, investigatiile sub acoperire, interceptarea comunicatiilor. in acest caz, s-a urmarit punerea in acord a masurilor de ancheta cu dispozitiile Codului de procedura penala.

Nu in ultimul rand, se reglementeaza conduita autoritatilor romane in situatia in care o hotarare din statul emitent, in temeiul careia a fost impusa o sanctiune pecuniara, inceteaza sa mai fie executorie sau este retrasa.

Proiectul de lege adoptat astazi de guvern urmeaza sa fie trimis parlamentului spre dezbatere si aprobare.


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 09 Iunie 2017
Votati articolul "Guvernul a aprobat proiectul pentru actualizarea legislatiei privind cooperarea judiciara internationala in materie penala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016