Evolutia permanenta a legislatiei adoptate la nivelul Uniunii Europene in domeniul cooperarii judiciare in materie penala, precum si constatarea de catre judecatori, procurori, politisti si reprezentantii directiei de specialitate a Ministerului Justitiei, a existentei, la nivelul Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, a unor reglementari perfectibile au condus la elaborarea prezentului proiect de lege.
Din perspectiva legislatiei Uniunii Europene proiectul de lege asigura transpunerea, in dreptul intern, a patru Decizii - cadru. Este vorba despre:
1. Decizia - cadru 2009/948/JAI a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind prevenirea si solutionarea conflictelor referitoare la exercitarea competentei in cadrul procedurilor penale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 328/42 din 15.12.2009
2. Decizia-cadru 2008/909/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008 privind aplicarea principiului recunoasterii reciproce in cazul hotararilor judecatoresti in materie penala care impun pedepse sau masuri privative de libertate in scopul executarii lor in Uniunea Europeana, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 327/27 din 5 decembrie 2008;
3. Decizia-cadru 2008/947/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008 privind aplicarea principiului recunoasterii reciproce in cazul hotararilor judecatoresti si al deciziilor de probatiune in vederea supravegherii masurilor de probatiune si a sanctiunilor alternative, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 337/102 din 16 decembrie 2008;
4. Decizia-cadru 2009/299/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009 de modificare a Deciziilor-cadru 2002/584/JAI, 2005/214/JAI, 2006/783/JAI, 2008/909/JAI si 2008/947/JAI, de consolidare a drepturilor procedurale ale persoanelor si de incurajare a aplicarii principiului recunoasterii reciproce cu privire la deciziile pronuntate in absenta persoanei in cauza de la proces, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 81/24 din 27 martie 2009 (denumita in continuare Decizia-cadru 2009/299/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009).
Termenele de implementare au expirat pentru toate din Deciziile - cadru, dupa cum urmeaza:
- 28 martie 2011 pentru Decizia-cadru 2009/299/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009;
- 5 decembrie 2011 pentru Decizia-cadru 2008/909/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008;
- 6 decembrie 2011 pentru Decizia-cadru 2008/947/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008;
- 15 iunie 2012 pentru Decizia - cadru 2009/948/JAI a Consiliului din 30 noiembrie 2009.
Sub acest aspect, este importat de aratat ca depasirea termenului de transpunere nu atrage, la momentul de fata, initierea de catre Comisia Europeana a primei etape a procedurii de infringement, deoarece este vorba despre decizii adoptate anterior Tratatului de la Lisabona.
Cu toate acestea, potrivit art. 10 din Titlul VI „Dispozitii tranzitorii privind actele adoptate in baza Titlurilor V si VI din Tratatul privind Uniunea Europeana anterior intrarii in vigoare a Tratatului de la Lisabona” din Protocolul 36 la Tratatul de la Lisabona, aceasta este doar chestiune tranzitorie al carui efect va inceta in termen de 5 ani de la data intrarii in vigoare a Tratatului, respectiv la data de 1 decembrie 2014. Dupa aceasta data, netranspunerea in dreptul intern a dispozitiilor Deciziilor -cadru adoptate anterior intrarii in vigoare a Tratatului de la Lisabona, va conduce la incidenta, in raport de statul in culpa, a dispozitiilor art. 258 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene - atributiile Comisiei Europene, precum si a celor prevazute de Titlul VI din Tratatul privind Uniunea Europeana – competenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
Proiectul de lege aduce modificari sistemului actual de extradare si al celui privind mandatul european de arestare
Din perspectiva extradarii, au fost aduse modificari si/sau completari unor articole din legea in vigoare, respectiv articolelor 10 „Autoritati centrale romane”, 14 „Limbile utilizate”, 19 „Persoane exceptate de la extradare”, 42 „Procedura judiciara si reguli speciale de competenta” , 43 „Arestarea provizorie si sesizarea instantei”, 44 „Arestarea provizorie in caz de urgenta”, 46 „Procedura la curtea de apel”, 65 „Urmarirea internationala in vederea extradarii”si 66 „Procedura extradarii active”, art. 82 „Semnalarea in Sistemul Informatic Schengen”, precum si completari prin introducerea unui nou articol 661 „Extradarea simplificata”.
Din perspectiva mandatului european de arestare, au fost aduse modificari si/sau completari unor articole din legea in vigoare, unele dintre acestea pentru a pune in acord legea cu o serie de hotarari pronuntate - in recurs in interesul legii - de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie in 2008 (Decizia 19/10.03.2008 - art. 90 alin. (1) - dupa republicarea legii, art. 103, Decizia 30/2.06.2008 - art. 661 alin. (1) - dupa republicarea legii, art.65, Decizia 39/22.09.2008 - art. 81 alin. (1) - dupa republicarea legii, art. 88), precum si pentru solutionarea unor probleme de practica judiciara semnalate in perioada 2009-2011 de catre instantele judecatoresti si Ministerul Public ori constatate la nivelul directiei de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei.
Modificarile si/sau completarile au vizat urmatoarele articole din legea in vigoare: 88 „Procedura de emitere a mandatului european de arestare”, 89 „Transmiterea mandatului european de arestare (redenumit prin proiectul de lege „Transmiterea spre executare si traducerea mandatului european de arestare”), 90 „Procedura de transmitere” (redenumit prin proiectul de lege „Informatii suplimentare si garantii”), 91 „ Transferul temporar si audierea persoanei solicitate in timpul executarii mandatului european de arestare” (redenumit prin proiectul de lege „Transferarea temporara sau audierea persoanei solicitate in cursul procedurii de predare in baza mandatului european de arestare”, 92 „Rejudecarea persoanei predate” (redenumit prin proiectul de lege „Mandatul european de arestare emis in baza unei hotarari de condamnare
data in lipsa inculpatului”), 93 „Garantia transferarii persoanei predate” (redenumit in proiectul de lege „Predarea temporara”), 95 „Preluarea persoanei solicitate” (redenumit in proiectul de lege „Aducerea in tara a persoanei solicitate”, 98 „Motive de refuz al executarii”, 99 „Proceduri prealabile”, 100 „Retinerea persoanei solicitate”, 103 „Procedura de executare a mandatului european de arestare” si 113 „Remiterea de obiecte” (redenumit prin proiectul de lege „Predarea de bunuri”).
Totodata, o parte din modificari au vizat transpunerea, in dreptul intern, a dispozitiilor Deciziei-cadru 2009/299/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009 de modificare a mai multor Decizii - cadru, inclusiv a Deciziei-cadru 2002/584/JAI din 13 iunie 2002 privind mandatul european de arestare si procedurile de predare intre statele membre.
Decizia-cadru 2009/299/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009 vine si elimina diferentele existente privind executarea hotararilor in absentia (in lipsa) in vederea instituirii unui regim omogen si care sa respecte cerintele CEDO.
In prezent, din perspectiva mandatului european de arestare, potrivit art. 5 pct. 1, autoritatea judiciara de executare trebuie sa execute un mandat european de arestare emis in baza unei hotarari in absentia, insa numai daca obtine din partea autoritatii emitente garantia ca persoana solicitata va beneficia de o noua procedura de judecata cu respectarea drepturilor la aparare. Astfel, autoritatea de executare este cea care examineaza garantia acordata si decide in consecinta: daca este suficienta (in sensul ca permite persoanei solicitate accesul neconditionat la rejudecare) executa mandatul, iar daca nu – refuza executarea mandatului. Modificarile aduse sunt urmatoarele: reglementarea lipsei persoanei in cauza de la judecata ca motiv facultativ de nerecunoastere si neexecutare; se prevad anumite exceptii de la nerecunoastere si neexecutare: persoana a fost citata personal sau informata conform legii statului emitent cu privire la data si locul audierii care a dus la hotararea data in lipsa si cu privire la faptul ca o astfel de hotarare poate fi pronuntata chiar daca persoana in cauza nu se prezinta sau, dupa ce i-a fost comunicata hotararea si a fost informata asupra dreptului de a cere rejudecarea cauzei si de a fi prezenta la aceasta noua judecata, persoana in cauza a declarat in mod expres ca nu doreste sa atace hotararea data in lipsa ori a lasat sa curga termenul legal de atac sau, persoanei in cauza nu i-a fost comunicata hotararea, insa ii va fi comunicata in maxim 5 zile de la predare si va fi in mod expres informata cu privire la dreptul sau de a cere rejudecarea cauzei si de a fi prezenta la aceasta noua judecata si va beneficia de un numar de zile pentru a cere rejudecarea.
Proiectul de lege aduce modificari si completari dispozitiilor Titlului IV din legea in vigoare intitulat „Transferul de proceduri in materie penala”
Sub acest aspect, au fost modificate trei articole din legea in vigoare, art. 123 „Dispozitii generale” (redenumit in proiectul de lege „Schimbul de informatii si consultarile cu autoritatile straine”, art. 124 „ Conditii” si art. 128 „Cererea de preluare a procedurii penale”, respectiv au fost aduse completari prin introducerea unor noi articole art. 1281 „Initierea procedurilor penale la cererea unui stat strain”, art. 1282 „Respingerea cererii de preluare sau de initierea a procedurii penale”, art. 1283 „Restituirea cauzei autoritatilor straine solicitate”.
Modificarile si completarile aratate asigura inclusiv transpunerea, in dreptul intern, a Deciziei - cadru 2009/948/JAI a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind prevenirea si solutionarea conflictelor referitoare la exercitarea competentei in cadrul procedurilor penale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 328/42 din 15.12.2009.
Transpunerea este insa asigurata exclusiv din perspectiva instituirii procedurii prin care se stabileste contactul intre autoritatile competente ale statelor membre, in vederea confirmarii existentei unor proceduri penale paralele cu privire la aceleasi fapte care implica aceeasi persoana si a obligativitatii realizarii schimbul de informatii, prin consultari directe, intre autoritatile competente a doua sau mai multor state membre care desfasoara proceduri penale in paralel cu privire la aceleasi fapte si care implica aceeasi persoana, in situatia in care au deja cunostinta de existenta unor proceduri penale paralele, in vederea ajungerii la un consens cu privire la orice solutie eficienta menita sa evite consecintele negative care ar putea sa apara.
Celelalte dispozitii se regasesc in legislatia in vigoare, respectiv in solutiile legislative reglementate in Legea nr. 302/2004, in materia transferului de proceduri in materie penala si a asistentei judiciare in materie penala, precum si in Ordonanta de Urgenta nr. 123/2007 privind unele masuri pentru consolidarea cooperarii judiciare cu statele membre ale Uniunii Europene, aprobata cu modificari prin Legea nr. 85/2008, respectiv modificata si completata prin Legea nr. 35/2012.
2.3. Proiectul de lege regandeste sistemul de recunoastere si executare a hotararilor judecatoresti in relatia cu statele terte prin instituirea unor reguli noi, unitare necesare asigurarii unei cat mai mari stabilitati a practicii judiciare in domeniul recunoasterii si executarii hotararilor judecatoresti date de instantele romane si straine
Aceasta a impus, tinand cont inclusiv de aspectele de tehnica legislativa legislative, modificarea Titlului V din legea in vigoare. Solutiile legislative pe care proiectul de lege le ofera, abordeaza problematica din ambele perspective, Romania - stat de condamnare si Romania-stat de executare. Au fost aduse modificari, unele dintre acestea pentru a pune in acord legea cu o serie de hotarari pronuntate - in recurs in interesul legii - de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie in 2009-2012 (Decizia 23/12.10.2009 - art. 146 - dupa republicarea legii, art. 159, Decizia nr. 34/14.12.2009 – 146 alin. (3), Art. 149 alin. (4), Art. 150 - dupa republicarea legii, art. 159 alin. (3), art. 162 alin. (4), Art. 163, Decizia nr. 9/15.11.2010 – Art. 119, dupa republicarea legii, Art. 134, Decizia nr. 3/12.06.2012 - art. 137, precum si pentru solutionarea unor probleme de practica judiciara semnalate in perioada 2009-2011 de catre Curtea de Apel Bucuresti si Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti ori constatate la nivelul directiei de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei.
Potrivit modificarilor propuse, Titlul V „Recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti si a actelor judiciare in relatia cu statele terte” si este structurat dupa cum urmeaza:
- Capitolul I „Dispozitii generale - art. 130 „Domeniu de aplicare si intelesul unor termeni sau expresii”, art. 131 „Autoritati administrative competente”, art. 132 „Inscrisuri si informatii”, art. 133 „Legea care guverneaza executarea si efectele transmiterii executarii pedepsei”.
- Capitolul II „Recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti straine”
Sectiunea 1„Transferarea persoanelor condamnate, detinute in state terte, in vederea executarii pedepsei sau a masurii privative de libertate intr-un penitenciar sau unitate sanitara din Romania” - art. 134 „Masuri premergatoare sesizarii instantei”, art. 135 „Durata si obiectul procedurii de recunoastere a hotararii judecatoresti straine”, art. 136 „Conditii pentru recunoasterea si executarea hotararii judecatoresti straine”.
Sectiunea 2 „Recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti straine, in cazul in care persoana condamnata se afla in Romania” - Art. 137 „Procedura recunoasterii hotararii judecatoresti si luarea masurii preventive”, Art. 138 „Notificarea hotararii judecatoresti straine si opozitia persoanei condamnate”.
Sectiunea 3 „Recunoasterea si executarea altor dispozitii penale din hotararea judecatoreasca straina si a actelor judiciare straine” - Art. 139 „Recunoasterea si executarea altor dispozitii penale din hotararea judecatoreasca straina”, Art. 140 „Recunoasterea actelor judiciare straine”.
- Capitolul II1 - Recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti romane”
Sectiunea 1 „Transferarea unei persoane condamnate, detinute intr-un penitenciar sau unitate medicala din Romania, pe teritoriul unui stat tert” - Art. 1401 „Conditii pentru transferarea unei persoane condamnate, detinute intr-un penitenciar sau unitate medicala din Romania, pe teritoriul unui stat tert”, Art. 1402 „Atributiile judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate”
Sectiunea 2 „Recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti si a actelor judiciare romane pe teritoriul statelor terte” – Art. 1403 „Punerea in executare a pedepsei detentiunii pe viata sau a inchisorii sau a masurii privative de libertate”, Art. 1404 Punerea in executare a altor dispozitii penale din hotararea judecatoreasca – Art. 1405 „Recunoasterea, pe teritoriul unui stat tert, a actelor judiciare romane”
Sistemul propus in Titlul V este corelat cu reglementarile Uniunii Europene - Decizia-cadru 2008/909/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008 privind aplicarea principiului recunoasterii reciproce in cazul hotararilor judecatoresti in materie penala care impun pedepse sau masuri privative de libertate in scopul executarii lor in Uniunea Europeana, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 327/27 din 5 decembrie 2008 - si cu tratatele multilaterale la care Romania este parte, adoptate la nivelul Consiliului Europei: Conventia europeana asupra transferarii persoanelor condamnate, adoptata la Strasbourg la 21 martie 1983, ratificata de Romania prin Legea nr. Lege nr. 76/1996, Protocolul aditional la Conventia europeana asupra transferarii persoanelor condamnate, adoptat la Strasbourg la 18 decembrie 1997, ratificat de Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 92/1999, Conventia europeana privind valoarea internationala a hotararilor represive, adoptata la Haga la 28 mai 1970, ratificata prin Ordonanta Guvernului nr. 90 din 30 august 1999, aprobata prin Legea nr. 35/2000. In prezent, Conventia europeana asupra transferarii persoanelor condamnate, adoptata la Strasbourg la 21 martie 1983 se aplica in relatia cu 66 de state, inclusiv cu cele care sunt membre ale Uniunii Europene. Totodata, Conventia europeana privind valoarea internationala a hotararilor represive, adoptata la Haga la 28 mai 1970 se aplica in relatia cu 21 de state membre ale Consiliului Europei, dintre care 10 sunt si membre ale Uniunii Europene.
Este important de notat ca dispozitiile celor doua Conventii ale Consiliului Europei mentionate mai sus, vor fi inlocuite, de la data intrarii in vigoare a dispozitiilor din prezentul proiect de lege care asigura transpunerea Deciziei – Cadru 20009/909/JAI, cu sistemul aferent respectivei Decizii - cadru 2008/909/JAI. Aceasta insa, exclusiv in relatia cu acele state membre ale Uniunii Europene care au transpus Decizia - cadru 2008/909/JAI.
>>> Click aici pentru cuprinsul Proiectului