Potrivit art. 17 alin. (2) lit. d1) din Codul muncii astfel cum va fi modificat si completat odata cu intrarea in vigoare a Legii 40/2011 , persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la cel putin criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului.
Aceste criterii de evaluare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, in conformitate cu alin. (3) din acelasi articol.
Modelul cadrul al contractului individual de munca a fost aprobat prin OMMSS 64/2003 si modificat ulterior prin OMMSS 74/2003.
Avand in vedere ca actul normativ care a introdus ca element al CIM criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului a fost adoptat in acest an, in mod firesc nu se regaseste in Modelul-cadru al CIM care a fost aprobat in anul 2003 si modificat tot in acel an, situatie care apreciem ca impune modificarea Modelului- cadru al CIM prin ordin al autoritatii competente in acord cu noile modificari ale Codului muncii.
Potrivit art. 69 alin. (2) din Codul muncii , cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada in care au loc consultari, potrivit alin. (1), pentru a permite sindicatului sau reprezentantilor salariatilor sa formuleze propuneri in timp util, angajatorul are obligatia sa le furnizeze toate informatiile relevante si sa le notifice, in scris, urmatoarele:
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
a) numarul total si categoriile de salariati;
b) motivele care determina concedierea preconizata;
c) numarul si categoriile de salariati care vor fi afectati de concediere;
d) criteriile avute in vedere, potrivit legii si/sau contractelor colective de munca, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere;
e) masurile avute in vedere pentru limitarea numarului concedierilor;
f) masurile pentru atenuarea consecintelor concedierii si compensatiile ce urmeaza sa fie acordate salariatilor concediati, conform dispozitiilor legale si/sau contractului colectiv de munca aplicabil;
g) data de la care sau perioada in care vor avea loc concedierile;
h) termenul inauntrul caruia sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor pot face propuneri pentru evitarea ori diminuarea numarului salariatilor concediati.
Asadar potrivit lit. d) din art. 69 alin. (2) din cod, criteriile avute in vedere pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere sunt prevazute in lege si/sau contractul colectiv de munca.
Art. I pct. 35 din Legea 40/2011 , prevede ca la articolul 69, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) Criteriile prevazute la alin. (2) lit. d) se aplica pentru departajarea salariatilor dupa evaluarea realizarii obiectivelor de performanta."
Conform acestor dispozitii legale coroborate, criteriile avute in vedere, potrivit legii si/sau contractelor colective de munca pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere se vor aplica pentru departajarea salariatilor dupa evaluarea realizarii obiectivelor de performanta.
Totodata, conform art. I pct. 34 din Legea 40/2011 , articolul 63, alineatul (2) din cod se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Concedierea salariatului pentru motivul prevazut la art. 61 lit. d) poate fi dispusa numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin regulamentul intern."
Asadar, procedura de evaluare a salariatului in caz de concediere pentru motivul prevazut la art. 61 lit. d) este stabilita prin contractul colectiv de munca aplicabil daca un asemenea contract exista, iar numai in lipsa unui astfel de contract colectiv aplicabil prin regulamentul intern intocmit la nivelul angajatorului.
In concluzie, Legea 40/2010 nu stabileste in mod expres obligatia includerii in contractul colectiv de munca a criteriilor de evaluare a activitatii salariatilor, evident insa aceasta neimpiedicand negocierea de catre reprezentantii partilor la negocierea colectiva a unor astfel de criterii si includerea lor in contractul colectiv.
In ceea ce priveste regulamentul intern, situatia este alta. Astfel, in conformitate cu art. I pct. 93 din Legea 40/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii , articolul 258 din Codul muncii se modifica si va avea urmatorul cuprins: “Regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor."
Asadar, Legea 40/2011 completeaza gama prevederilor minime obligatorii ce trebuie sa se regaseasca in regulamentul intern in sensul ca in cuprinsul regulamentului se vor regasi si dispozitii privind criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri