Care sunt consecintele legale daca o companie hotaraste ca unele dintre bonusurile oferite anual angajatilor sa nu se mai acorde in viitor?
Cum se procedeaza in acest caz? Angajatii trebuie compensati pentru pierderea acestui tip de bonus ?
Care este cadrul legal in acest caz?
Raspuns: Bonusurile reprezinta adaosuri la salariu de baza. Astfel, potrivit art. 160 din Codul muncii , republicat, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Conform art. 17 alin. (3) lit. k) din Codul muncii salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul constituie elemente ale contractului individual de munca. Prin urmare, bonusurile fac parte din salariu si constituie elemente ale contractului individual de munca.
De asemenea, bonsurile pot fi prevazute in contractul colectiv de munca.
In practica exista insa si situatii in care bonusurile nu sunt stabilite prin CIM sau CCM iar acordarea lor este lasata la latitudinea angajatorului. In acest din urma caz, angajatorul dispune in mod unilateral asupra modificarilor in acordarea bonusurilor putand chiar sa decida incetarea acordarii acestora.
In situatia in care bonusul este stabilit prin contractul individual de munca, modificarile in ceea ce priveste acordarea sa pot interveni nu mai prin acordul partilor astfel cum se prevede la art. 41 alin. (1) din Codul muncii potrivit caruia, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
Bonusurile prevazute in CCM pot fi modificate prin acordul angajatorului cu reprezentantii salariatilor.
Salariatul nemultumit de neacordarea unui bonus poate formula o actiune in pretentii in fata instantei de judecata, singura in masura de a stabili, in raport de imprejurarile spetei, daca angajatul are dreptul sau nu la primirea respectivului bonus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In urma primirii informarii de la Casa de Pensii, precum ca s-a emis decizia privind acordarea pensiei pentru limita de varsta pentru un angajat, este obligatorie incetarea contractului individual de munca intr-un termen de 5 zile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un salariat cu contract de munca in timp partial 2 ore/zi si salariu sub nivelul salariului de baza minim brut pe economie 3000 lei la ce nivel plateste angajatorul contributii daca aceiasi persoana are si contract de mandat la a carei indemnizatie angajatorul calculeaza si achita contributiile sociale CAS 25% si CASS 10% ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Este posibil ca intr-o companie sa existe mai multe proceduri evaluare, in functie de specificul activitatii salariatilor? Ma refer aici la situatia multinationalelor, in care angajatii entitatii din Romania au raportare si in cadrul celorlalte entitati din grup, iar acestea vor sa ii evalueze dupa propriile criterii si proceduri. Cum ar putea un angajator din Romania sa gestioneze o astfel de situatie? Poate avea incluse in Regulamentul Intern 5 proceduri de evaluare? Nu ar crea discriminari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<