Care sunt consecintele legale daca o companie hotaraste ca unele dintre bonusurile oferite anual angajatilor sa nu se mai acorde in viitor?
Cum se procedeaza in acest caz? Angajatii trebuie compensati pentru pierderea acestui tip de bonus ?
Care este cadrul legal in acest caz?
Raspuns: Bonusurile reprezinta adaosuri la salariu de baza. Astfel, potrivit art. 160 din Codul muncii , republicat, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Conform art. 17 alin. (3) lit. k) din Codul muncii salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul constituie elemente ale contractului individual de munca. Prin urmare, bonusurile fac parte din salariu si constituie elemente ale contractului individual de munca.
De asemenea, bonsurile pot fi prevazute in contractul colectiv de munca.
In practica exista insa si situatii in care bonusurile nu sunt stabilite prin CIM sau CCM iar acordarea lor este lasata la latitudinea angajatorului. In acest din urma caz, angajatorul dispune in mod unilateral asupra modificarilor in acordarea bonusurilor putand chiar sa decida incetarea acordarii acestora.
In situatia in care bonusul este stabilit prin contractul individual de munca, modificarile in ceea ce priveste acordarea sa pot interveni nu mai prin acordul partilor astfel cum se prevede la art. 41 alin. (1) din Codul muncii potrivit caruia, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
Bonusurile prevazute in CCM pot fi modificate prin acordul angajatorului cu reprezentantii salariatilor.
Salariatul nemultumit de neacordarea unui bonus poate formula o actiune in pretentii in fata instantei de judecata, singura in masura de a stabili, in raport de imprejurarile spetei, daca angajatul are dreptul sau nu la primirea respectivului bonus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O persoana angajata a iesit la pensie de limita de varsta la 63 ani. A facut 2 cereri, fiecare de cate un an, de prelungire contract individual de munca, a doua cerere fiind pana la varsta de 65 ani. Mai are dreptul la a 3-a cerere de prelungire a contractului inidividual de munca pana la varsta de 66 ani sau pana la ce varsta se mai poate prelungi contractul individual de munca?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: A. Sa presupunem ca angajatul lipseste nemotivat incepand cu data de 15. Pe data de 18 inregistrez suspendarea, pana la data de 31 stiindu-l neserios. Se intampla ca vine la serviciu pe data de 27. Inregistrez in Revisal: 1. data inceput suspendare 15 2. data sfarsit suspendare 31 Aici este intrebarea, cand el vine la munca pe 27, modific aceasta inregistrare din 31 in 26? 3. data incetare suspendare 27. B. Daca avem CIM pe perioada determinata 01.05 - 31.05, se doreste prelungire, data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat angajat cu CIM din anul 2006 cu 21 zile concediu odihna conform CIM, solicita mai multe zile de concediu. Cate zile de concediu de odihna suplimentar anual trebuie sa-i acorde societatea? Ce documente suplimentare in afara de CIM sunt necesare? Care e articolul normativ aplicabil?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<