Care sunt consecintele legale daca o companie hotaraste ca unele dintre bonusurile oferite anual angajatilor sa nu se mai acorde in viitor?
Cum se procedeaza in acest caz? Angajatii trebuie compensati pentru pierderea acestui tip de bonus ?
Care este cadrul legal in acest caz?
Raspuns: Bonusurile reprezinta adaosuri la salariu de baza. Astfel, potrivit art. 160 din Codul muncii , republicat, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Conform art. 17 alin. (3) lit. k) din Codul muncii salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul constituie elemente ale contractului individual de munca. Prin urmare, bonusurile fac parte din salariu si constituie elemente ale contractului individual de munca.
De asemenea, bonsurile pot fi prevazute in contractul colectiv de munca.
In practica exista insa si situatii in care bonusurile nu sunt stabilite prin CIM sau CCM iar acordarea lor este lasata la latitudinea angajatorului. In acest din urma caz, angajatorul dispune in mod unilateral asupra modificarilor in acordarea bonusurilor putand chiar sa decida incetarea acordarii acestora.
In situatia in care bonusul este stabilit prin contractul individual de munca, modificarile in ceea ce priveste acordarea sa pot interveni nu mai prin acordul partilor astfel cum se prevede la art. 41 alin. (1) din Codul muncii potrivit caruia, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
Bonusurile prevazute in CCM pot fi modificate prin acordul angajatorului cu reprezentantii salariatilor.
Salariatul nemultumit de neacordarea unui bonus poate formula o actiune in pretentii in fata instantei de judecata, singura in masura de a stabili, in raport de imprejurarile spetei, daca angajatul are dreptul sau nu la primirea respectivului bonus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<