Care sunt consecintele legale daca o companie hotaraste ca unele dintre bonusurile oferite anual angajatilor sa nu se mai acorde in viitor?
Cum se procedeaza in acest caz? Angajatii trebuie compensati pentru pierderea acestui tip de bonus ?
Care este cadrul legal in acest caz?
Raspuns: Bonusurile reprezinta adaosuri la salariu de baza. Astfel, potrivit art. 160 din Codul muncii , republicat, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Conform art. 17 alin. (3) lit. k) din Codul muncii salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul constituie elemente ale contractului individual de munca. Prin urmare, bonusurile fac parte din salariu si constituie elemente ale contractului individual de munca.
De asemenea, bonsurile pot fi prevazute in contractul colectiv de munca.
In practica exista insa si situatii in care bonusurile nu sunt stabilite prin CIM sau CCM iar acordarea lor este lasata la latitudinea angajatorului. In acest din urma caz, angajatorul dispune in mod unilateral asupra modificarilor in acordarea bonusurilor putand chiar sa decida incetarea acordarii acestora.
In situatia in care bonusul este stabilit prin contractul individual de munca, modificarile in ceea ce priveste acordarea sa pot interveni nu mai prin acordul partilor astfel cum se prevede la art. 41 alin. (1) din Codul muncii potrivit caruia, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
Bonusurile prevazute in CCM pot fi modificate prin acordul angajatorului cu reprezentantii salariatilor.
Salariatul nemultumit de neacordarea unui bonus poate formula o actiune in pretentii in fata instantei de judecata, singura in masura de a stabili, in raport de imprejurarile spetei, daca angajatul are dreptul sau nu la primirea respectivului bonus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este posibil ca un angajat sa aiba 2 CIM-uri la acelasi angajator? De exemplu, un angajat cu 8 ore, mai poate avea un alt contract pe timp partial ca formator/lector? Care sunt conditiile legale? Cum se poate inregistra in Revisal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne transmiteti reglementarile legislative conform carora angajatul poate beneficia la cerere de concediu fara plata pana la varsta de 3 pentru copil fara handicap, in continuarea concediului de crestere copil pana la 2 ani, astfel incat sa nu revina la serviciu pana la implinirea varstei de 3 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem o salariata in urmatoarea situatie: angajata de la data de 06.10.2010 pana la data de 01.01.2023 incetat la data de 01.01.2023 cf art. 56 lit. c din Codul muncii in baza deciziei de pensionare pentru limita de varsta emisa de Casa Judeteana de Pensii si angajata incepand cu data de 04.01.2023 pe perioada determinata cu ultim act aditional de prelungire pana la data de 30.06.2025. In al doilea contract de munca, pe perioada determinata, sunt l 3 acte aditionale de prelungire. Sa imi spuneti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<