Care sunt consecintele legale daca o companie hotaraste ca unele dintre bonusurile oferite anual angajatilor sa nu se mai acorde in viitor?
Cum se procedeaza in acest caz? Angajatii trebuie compensati pentru pierderea acestui tip de bonus ?
Care este cadrul legal in acest caz?
Raspuns: Bonusurile reprezinta adaosuri la salariu de baza. Astfel, potrivit art. 160 din Codul muncii , republicat, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Conform art. 17 alin. (3) lit. k) din Codul muncii salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul constituie elemente ale contractului individual de munca. Prin urmare, bonusurile fac parte din salariu si constituie elemente ale contractului individual de munca.
De asemenea, bonsurile pot fi prevazute in contractul colectiv de munca.
In practica exista insa si situatii in care bonusurile nu sunt stabilite prin CIM sau CCM iar acordarea lor este lasata la latitudinea angajatorului. In acest din urma caz, angajatorul dispune in mod unilateral asupra modificarilor in acordarea bonusurilor putand chiar sa decida incetarea acordarii acestora.
In situatia in care bonusul este stabilit prin contractul individual de munca, modificarile in ceea ce priveste acordarea sa pot interveni nu mai prin acordul partilor astfel cum se prevede la art. 41 alin. (1) din Codul muncii potrivit caruia, contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
Bonusurile prevazute in CCM pot fi modificate prin acordul angajatorului cu reprezentantii salariatilor.
Salariatul nemultumit de neacordarea unui bonus poate formula o actiune in pretentii in fata instantei de judecata, singura in masura de a stabili, in raport de imprejurarile spetei, daca angajatul are dreptul sau nu la primirea respectivului bonus.