Persoanele care si-au stabilit resedinta cu mai putin de 6 luni inaintea datei scrutinului vor putea vota DOAR in localitatea de domiciliu. Noua lege, care isi propune sa previna turismul electoral, a fost promulgata recent de presedintele Klaus Iohannis si publicata in Monitorul Oficial.
Actul normativ modifica si completeaza Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani.
Noua lege stabileste ca, pana cel mai tarziu cu 45 de zile inaintea datei scrutinului, cetatenii cu drept de vot care si-au stabilit resedinta de mai mult de 6 luni inaintea datei scrutinului in circumscriptia electorala in care au loc alegeri vor putea solicita primarului, pe baza actului de identitate, inscrierea in Registrul electoral cu adresa de resedinta pentru scrutinul respectiv.
In schimb, cetatenii care si-au stabilit resedinta in circumscriptia electorala de mai putin de 6 luni de zile inaintea datei scrutinului isi vor putea exercita dreptul de vot doar in comuna, orasul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritoriala a municipiului in care isi au domiciliul.
Pentru inscrierea resedintei, solicitantul va completa cererea pentru stabilirea resedintei, pe care o va depune impreuna cu actul sau de identitate, cu unul dintre documentele prevazute si cu o declaratie pe proprie raspundere prin care declara ca locuieste in respectiva locatie mai mult de 15 zile pe luna. Totodata, si gazduitorul va completa o declaratie pe proprie raspundere din care sa reiasa daca la respectiva adresa are/au resedinta persoane care nu apartin aceleiasi familii.
Daca la adresa respectiva au inscrisa resedinta cel putin doua persoane, autoritatile vor face verificari pentru a vedea daca solicitantii locuiesc efectiv la adresa declarata.
LEGE pentru modificarea si completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani
Art. I. — Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349 din 20 mai 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 18. — (1) Pana cel mai tarziu cu 45 de zile inaintea datei scrutinului, cetatenii cu drept de vot care si-au stabilit resedinta de mai mult de 6 luni inaintea datei scrutinului in circumscriptia electorala in care au loc alegeri pot solicita primarului, pe baza actului de identitate, inscrierea in Registrul electoral cu adresa de resedinta pentru scrutinul respectiv.”
2. La articolul 18, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
„(41) Cetatenii care si-au stabilit resedinta in circumscriptia electorala de mai putin de 6 luni inaintea datei scrutinului isi vor putea exercita dreptul de vot doar in comuna, orasul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritoriala a municipiului in care isi au domiciliul.”
Art. II. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetatenilor romani, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 719 din 12 octombrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 32, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 32. — (1) Pentru inscrierea resedintei solicitantul va completa cererea pentru stabilirea resedintei, pe care o va depune impreuna cu actul sau de identitate, cu unul dintre documentele prevazute la art. 28 si cu o declaratie pe propria raspundere prin care declara ca locuieste in respectiva locatie mai mult de 15 zile pe luna.”
2. La articolul 32, dupa alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu urmatorul cuprins:
„(13) La inscrierea resedintei gazduitorul, persoana fizica sau persoana juridica, completeaza o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa daca la respectiva adresa au resedinta persoane care nu apartin aceleiasi familii. Daca la adresa respectiva au inscrisa resedinta cel putin doua persoane, autoritatile prevazute la art. 19 alin. (1) procedeaza la informarea structurii locale a politiei nationale, in vederea efectuarii verificarilor in teren, din care sa rezulte daca solicitantii locuiesc efectiv la adresa declarata.”
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<