Ministerul Justitiei a eloborat un proiect de Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind stabilirea raspunderii patrimoniale a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare
In temeiul art. 76 alin. (2) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici cu statut special din Administratia Nationala a Penitenciarelor, republicata,
In conformitate cu prevederile art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
Emite urmatorul
ORDIN
ART. 1
Se aproba Metodologia privind stabilirea raspunderii patrimoniale a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, prevazuta in Anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Bucuresti
Ministrul interimar al Justitiei
Victor Viorel PONTA
ANEXA
METODOLOGIE privind stabilirea raspunderii patrimoniale a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare sunt obligati sa gestioneze, sa pastreze si sa foloseasca patrimoniul sistemului administratiei penitenciare in conditiile prevazute de actele normative in vigoare.
ART. 2
(1) Raspunderea patrimoniala a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se angajeaza in situatiile prevazute de Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici cu statut special din Administratia Nationala a Penitenciarelor, republicata.
(2) Raspunderea patrimoniala nu exclude raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala a celor vinovati de producerea pagubei.
ART. 3
In sensul prezentei metodologii, urmatoarele expresii se definesc sau au urmatorul inteles:
a) paguba - orice lipsuri de bunuri materiale, mijloace banesti sau alte valori, ale caror miscari in calitate sau cantitate nu se justifica in evidenta contabila prin operatiuni care au la baza acte legale;
b) cercetare administrativa - activitatea desfasurata de comisii, stabilite in conditiile prezentei metodologii, pentru determinarea valorii pagubei si stabilirea, dupa caz, a raspunderii patrimoniale in sarcina persoanelor vinovate;
c) dispozitie de imputare - act administrativ unilateral emis de directorul institutiei, prin care se angajeaza raspunderea patrimoniala in sarcina persoanelor vinovate de producerea unei pagube;
d) angajament de plata – act juridic prin care o persoana recunoaste ca datoreaza institutiei suma de plata inscrisa in continutul acestuia si se obliga a o plati;
e) pierderi inerente produse in executarea atributiilor de serviciu sau pregatirii de specialitate - perisabilitati, scazaminte, tolerante la bunurile perisabile sau friabile (sfaramicioase), pierderi normale in procesul manipularii, prelucrarii, transformarii, depozitarii sau transportului bunurilor, precum si pierderile pentru care nu s-au stabilit ori nu s-au putut stabili, prin acte normative, limitele lor.
f) gestionar - functionar public cu statut special care prin natura atributiilor gestioneaza efectiv bunuri.
CAP. 2
Raspunderea patrimoniala
ART. 4
(1) Raspunderea patrimoniala a functionarilor publici cu statut special se angajeaza daca sunt intrunite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) exista o paguba reala si certa, determinata cantitativ si valoric;
b) paguba s-a produs printr-o fapta cu caracter ilicit savarsita de catre un functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare constand in incalcarea ori neindeplinirea obligatiilor de serviciu ce-i reveneau prin actele normative in vigoare, regulamente sau fisa postului;
c) incalcarea ori neindeplinirea obligatiilor de serviciu stabilite prin actele normative in vigoare, regulamente sau fisa postului s-au produs cu vinovatie;
d) intre fapta cu caracter ilicit si paguba materiala produsa exista un raport de cauzalitate;
e) cel vinovat avea calitatea de functionar public cu statut special in sistemului administratiei penitenciare la data producerii pagubei.
(2) In situatia in care au primit sume ori bunuri necuvenite sau le-au fost prestate servicii nedatorate, persoanelor respective trebuie sa li se dovedeasca acest fapt, fara a mai fi necesara indeplinirea cumulativa a conditiilor de la alin. (1) lit. a) - d).
ART. 5
(1) Raspunderea patrimoniala a functionarilor publici cu statut special care au produs pagube tertelor persoane fizice sau juridice, din vina lor, in exercitarea sau in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu, se angajeaza atunci cand institutiile sistemului administratiei penitenciare au fost obligate, prin hotarari judecatoresti definitive, sa repare aceste pagube. In acest caz, data producerii pagubei este data ramanerii definitive a hotararilor judecatoresti prin care institutiile sistemului administratiei penitenciare au fost obligate sa repare aceste pagube.
(2) Institutiile sistemului administratiei penitenciare recupereaza sumele platite cu titlu de despagubiri pentru pagubele prevazute la alin. (1) de la functionarii publici cu statut special vinovati de producerea lor.
ART. 6
(1) Functionarii publici cu statut special nu raspund patrimonial:
a) pentru pierderile inerente, generate de riscul normal al serviciului, produse in executarea atributiilor de serviciu, instruirii sau pregatirii de specialitate, care se incadreaza in limitele prevazute de dispozitiile legale in vigoare;
b) pentru pagubele produse din cauze de forta majora, caz fortuit ori in stare de necesitate;
c) pentru pagubele produse ca urmare a executarii dispozitiilor superiorilor ierarhici;
d) pentru pagubele produse in situatii de legitima aparare.
(2) Se excepteaza de la prevederile lit. c) functionarii publici cu statut special care au executat dispozitii vadit ilegale si care avand posibilitatea de a inlatura partial sau total urmarile pagubitoare ale dispozitiei primite, nu au informat in scris si nu au luat, din neglijenta sau rea-credinta, masuri pentru evitarea pagubei, cazuri in care raspund impreuna cu cel care a dat dispozitia.
ART. 7
In situatia prevazuta la art. 6 alin. (1) lit. a), cel in cauza trebuie sa faca dovada imprejurarilor in care s-au provocat pierderile, iar institutia are obligatia sa asigure sau sa solicite, dupa caz, efectuarea de analize, probe de laborator, expertize.
ART. 8
(1) Functionarul public cu statut special raspunde patrimonial integral pentru paguba produsa institutiei.
(2) Suma stabilita pentru acoperirea prejudiciului se retine de catre institutia la care functionarul public cu statut special este incadrat in munca din drepturile salariale care se cuvin acestuia, integral sau in rate lunare, in functie de valoarea sumei.
(3) Ratele nu pot fi mai mari de o treime din salariul lunar net, fara a putea depasi impreuna cu celelalte retineri pe care le-ar avea cel in cauza, jumatate din salariul lunar net al persoanei respective.
(4) In cazul in care raporturile de serviciu inceteaza inainte ca salariatul sa fi despagubit unitatea si cel in cauza se incadreaza la un alt angajator retinerile din salariu se fac de catre noul angajator sau noua institutie ori autoritate publica, dupa caz, pe baza titlului transmis in acest scop de catre unitatea pagubita.
(5) Daca persoana in cauza nu s-a incadrat in munca la un alt angajator, acoperirea pagubei se va face prin urmarirea bunurilor sale, in conditiile Codului de procedura civila.
ART. 9
(1) Cand paguba a fost produsa de mai multe persoane, cuantumul raspunderii fiecaruia se stabileste in raport cu masura in care fiecare a contribuit la producerea ei.
(2) Daca masura in care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinata cu certitudine, raspunderea se stabileste proportional cu salariul lunar net la data constatarii pagubei al fiecarei persoane pentru care s-a stabilit raspunderea si, atunci cand este cazul, in functie de timpul efectiv lucrat de la ultimul inventar.
ART. 10
(1) Functionarul public cu statut special care a incasat sume nedatorate este obligata sa le restituie.
(2) Functionarul public cu statut special care a primit bunuri ce nu i se datorau si care nu mai pot fi restituite in natura sau i-au fost prestate servicii la care nu erau indreptatit este obligat sa plateasca contravaloarea lor.
(3) Contravaloarea bunurilor distribuite peste drepturile legale salariatilor, cursantilor din institutiile de invatamant ale sistemului administratiei penitenciare, minorilor din centrele de reeducare si persoanelor private de libertate se recupereaza de la cei din vina carora s-a produs paguba, numai daca bunurile, respectiv contravaloarea acestora nu pot fi recuperate de la cei care au beneficiat de bunurile respective.
CAP. 3
Cercetarea administrativa
ART. 11
(1) Conducatorii institutiilor din sistemul administratiei penitenciare pot lua cunostinta despre existenta pagubei nemijlocit sau pe baza rapoartelor, sesizarilor, proceselor verbale sau a oricaror alte documente echivalente.
(2) Existenta faptei, a pagubei produse, a vinovatiei persoanei, legaturii de cauzalitate si a celorlalte elemente care angajeaza raspunderea patrimoniala se stabileste in urma cercetarii administrative.
ART. 12
Sesizarea conducatorului institutiei cu privire la producerea unei pagube se poate face de catre orice persoane care au cunostinta de faptul ca s-au produs pagube unitatilor din sistemul administratiei penitenciare.
>>> click aici pentru cuprinsul integral al Metodologiei