Guvernul a aprobat
procedura de acces online a angajatilor si a fostilor angajati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, aceasta posibilitate fiind creata prin modificarile aduse Codului Muncii de Legea nr. 144/2022.
Atentie! Desi aprobata procedura de acces, ea va intra in vigoare abia de la 31 decembrie 2024, cand va intra in exploatare si sistemul informatic aferent REGES, conform Planului National de Redresare si Rezilienta. Pana atunci, extrasul se poate elibera de catre inspectoratele teritoriale de munca doar in baza unei cereri scrise.
Ministerul Muncii anunta, intr-un
comunicat, ca prin procedura introdusa de actul normativ adoptat, salariatii sau fostii salariati isi vor putea accesa online datele din REVISAL, referitoare la activitatea prestata la diferiti angajatori, in baza unui contract individual de munca. Dreptul de acces al acestora este limitat la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si generarea si descarcarea unui extras din registru, cu care sa poata dovedi perioadele lucrate, respectiv vechimea in munca si specialitate, impreuna cu alte documente existente in dosarul personal al fiecaruia.
Hotararea de Guvern referitoare la accesul online la Revisal pentru salariati si/sau fosti angajati cuprinde si:
- stabilirea conditiilor in care pot fi accesate datele din registru, prin obtinerea numelui de utilizator si parolei, fie personal, la sediul inspectoratului teritorial de munca, fie prin e-mail, in situatia in care acestia detin semnatura electronica calificata;
- completarea registrului general de evidenta a salariatilor cu elemente noi referitoare la nivelul si specialitatea studiilor absolvite;
- reglementarea conditiilor in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, respectiv prin asumare de catre angajator si certificare prin semnatura, pe baza documentelor justificative din dosarul de personal al salariatului, a documentelor contabile si altor documente aflate in arhiva societatii.
Aceste reglementari vor intra in vigoare la 31 decembrie 2024, cand va intra in exploatare si sistemul informatic aferent REGES, conform Planului National de Redresare si Rezilienta.
Citeste si:
Lege promulgata: Acces liber la REVISAL pentru salariati si fosti angajati; vechimea in munca, dovedita cu un extras din Registru
Pana la data la care sistemul informatic va fi functional si pentru a facilita accesul salariatilor si al fostilor salariati la datele lor din registru, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia sa elibereze acestora, la solicitarea scrisa, un extras care sa reflecte activitatea prestata in baza unui contract individual de munca.
Noul sistemul informatic REGES-ONLINE va asigura accesul autoritatilor si institutiilor publice la inregistrarea datelor in interfata de programare a aplicatiilor (API). Totodata, sistemul centralizat, complet on-line, va putea fi accesat de angajatori si salariati, acestia din urma putand sa obtina informatii despre propriul contract de munca, sa verifice informatiile incarcate de angajator si sa semnaleze eventualele erori.
In prezent se lucreaza la crearea unei arhitecturi a sistemului informatic, net superioare celei existente, care sa raspunda nevoilor tuturor celor interesati in valorificarea informatiilor cuprinse in aceasta baza de date: salariati, fosti salariati si angajatori – autoritati sau institutii publice, anunta Ministerul Muncii.
Noul sistem informatic REGES este prevazut in Planul National de Redresare si Rezilienta, Inspectia Muncii fiind beneficiar al finantarii Investitiei 6 - Digitalizarea in domeniul muncii si protectiei sociale, aferente componentei C7 – Transformare digitala.