Mai multi profesori au reusit sa obtina in instanta mariri salariale de 10%, respectiv 25%. La aceste adaugiri se vor plati si sume compensatorii.
Iata Hotararea nr. 803 din 2020 a Tribunalului Galati care permite mariri salariale de 10% si 25% impreuna cu acordarea de sume compensatorii pentru profesorii care au mers in instanta.
TRIBUNALUL Asupra cauzei de fata, constata urmatoarele:
Prin actiunea formulalta si inregistrata sub nr. 4825/19.11.2019 pe rolul Tribunalului G_____, S_________ Invatamantului P_____________ Judetul G_____, in numele si pentru membrii de sindicat, reclamanti M______ V______, B_____ M______, M_____ C_________, B_____ V______, G________ C___, C_________ S_____, P_____ D______, S______ A______, V________ P_________, C____ A____ M________, B______ N_______, L____ G______, A_____ N_______, C_____ T____, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea la:
- calculul si plata drepturilor salariale neacordate, respectiv a diferentelor salariale rezultate din neaplicarea la salariul de baza aflat in plata a majorarilor/cresterilor salariale, acordate diferentiat in raport de functia detinuta/dreptul obtinut - incepand cu data de 01.07.2017, sume ce urmeaza a fi actualizate in functie de rata inflatiei la data platii;
- plata pe viitor a drepturilor salariale cuvenite reprezentand majorari/cresteri ale salariului de baza, respectiv pe perioada cat indeplinesc conditiile pentru acordarea drepturilor in cauza si a mentinerii prevederilor legale care instituie acordarea majorarilor salariale solicitate;
- plata dobanzii legale penalizatoare pentru sumele mentionate la pct. I, ce reprezinta pretul lipsei de folosinta a sumei cuvenite, incepand cu data nasterii dreptului si pana la plata sumei datorate.
Motivandu-si in fapt actiunea au aratat ca, incepand cu data de 1 iulie 2017, a intrat in vigoare Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (modificata si completata ulterior prin numeroase acte normative), care prevede in Anexa nr. I (FAMILIA OCUPATIONALA DE FUNCTII BUGETARE "INVATAMANT1'), Capitolului I - Subcapitolul II (Reglementari specifice personalului didactic din invatamant):
Art. 8: „Personalul didactic care indeplineste functia de diriginte, invatatorii, educatoarele, institutorii, profesorii pentru invatamantul primar, profesorii pentru invatamantul prescolar beneficiaza de o majorare de 10% a salariului de baza ”
Astfel, dupa cum rezulta din adeverintele emise de parata unitate de invatamant, membrii de sindicat reprezentati sunt personal didactic si in aceasta calitate, in raport de specificul activitatii desfasurate (diriginte, invatator, educatoare, institutor, profesor pentru invatamantul primar, profesor pentru invatamantul prescolar) si de prevederile legale in vigoare, sunt indreptatiti sa beneficieze de majorarea cu 10% a salariului de baza.
Au sustinut ca, desi textele de lege mai sus invocate prevad expres faptul ca drepturile respective sunt majorari ale salariului de baza, in mod nelegal, unitatea parata nu a procedat la calculul si plata corecte ale acestor drepturi (aspect care rezulta explicit din adeverintele emise de unitatea de invatamant si anexate prezentei cereri de chemare in judecata); practic, ele nu au fost operate ca majorari ale salariului de baza, astfel cum sunt prevazute expres de Legea nr. 153/2017, ci au urmat regimul sporurilor si indemnizatiilor, fiind calculate de parata prin raportare la salariul de baza istoric (in plata la data de 31.12.2016), majorat, iar nu la salariul de baza in plata.
Or, o asemenea interpretare este vadit nelegala, deoarece drepturile mai sus mentionate sunt expres definite de lege ca majorari sau cresteri ale salariului de baza, iar nu ca sporuri sau indemnizatii.
Daca legiuitorul ar fi dorit sa le reglementeze ca sporuri sau indemnizatii, ar fi facut-o, asa cum s-a intamplat in legislatia anterioara in materia salarizarii personalului din invatamant.
In acest sens, au invederat ca, Legea nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar (aplicabila in perioada 2011-2016) reglementa: indemnizatie de 15% pentru personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control si didactic auxiliar din invatamantul special (Anexa nr. 5, art. 3 lit. C din Capitolul I si art. 3 din Capitolul II); indemnizatie de 10% pentru personalul didactic care indeplineste activitatea de diriginte, invatatorii, educatoarele, institutorii si profesorii pentru invatamantul prescolar (Anexa nr 5, art. 3 lit. E din Capitolul I), spor de 7%, 10% si 15% pentru personalul care asigura predarea simultana la 2-4 clase (Anexa nr. 5, art 6 din Capitolul I), iar, in actuala reglementare, niciunul dintre drepturile de mai sus nu mai este definit ca indemnizatie sau spor-toate sunt majorari/cresteri ale salariului de baza.
De asemenea, au mai aratat ca, sintagma „salariu de baza" are in vedere, in acceptiunea Legii-cadru nr. 153/2017, salariul de baza in plata, calculat conform dispozitiilor actului normativ in cauza, tinand cont atat de salariile de baza din anexele la Legea-cadru de textele speciale privind aplicarea Legii [respectiv art. 38 alin. (1), (2) lit. d) si alin. (41) - texte derogatorii aplicabile personalului din invatamant], cat si de dispozitiile tranzitorii ale acesteia [art. 39 alin. (6) - text derogatoriu, aplicabil exclusiv personalului din invatamant], referitoare la cum se ajunge la respectivele salarii de baza, prin cresteri anuale succesive aplicate salariilor anterioare.
Mai mult, inclusiv Ministerul Muncii si Justitiei Sociale a precizat expres ca drepturile reglementate de Legea-cadru nr. 153/2017 ca majorari/cresteri ale salariului de baza trebuie calculate prin raportare la salariul de baza in plata.
Astfel, in documentul intitulat „Clarificari privind aplicarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, in anul 2019" - postat chiar pe site-ul institutiei in cauza - la pct. 2 se precizeaza „Cum se acorda in anul 2019 majorarile salariului de baza prevazute in Legea-cadru?", raspunsul fiind urmatorul: „Majorarea salariului de baza se va aplica asupra salariului de baza stabilit pentru luna ianuarie 2019, care este compus din salariul de baza aferent lunii decembrie 2018 si % din diferenta dintre salariul de baza prevazut de lege pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2018 ” in continuare, se ofera si un exemplu de calcul, care nu face decat sa confirme faptul ca drepturile salariale reglementate de Legea-cadru nr. 153/2017 ca „majorari ale salariului de baza” se calculeaza la salariul de baza in plata in prezent.
Deci, in timp ce sporurile si indemnizatiile sunt plafonate la nivelul anului anterior, drepturile instituite prin lege ca „majorari/cresteri” ale salariului de baza nu sunt supuse aceluiasi regim, astfel ca ele trebuie calculate la salariul de baza in plata.
Au mai precizat ca nu trebuie ignorat nici principiului constitutional consacrat la art. 1 alin. (5) din Legea fundamentala: „in Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie." si ca in considerarea acestui principiu, pentru eliminarea oricaror tendinte de reglementare a unor drepturi pur formale, acordarea majorarilor/cresterilor salariale solicitate se impune, prin prisma celor invocate anterior, pentru ca dreptul personalului didactic, reglementat de lege, sa nu devina doar o obligatie lipsita de continut.
Au apreciat reclamantii prin reprezentant, ca se impune si admiterea capatului II de cerere, respectiv obligarea paratei si la plata pe viitor a drepturilor salariale cuvenite reprezentand majorari/cresteri ale salariului de baza, respectiv pe perioada cat indeplinesc conditiile pentru acordarea drepturilor in cauza si a mentinerii prevederilor legale care instituie acordarea majorarilor salariale solicitate.
Cu privire la capatul III de cerere, au considerat ca, incepand cu data depunerii cererii de chemare in judecata, parata datoreaza si dobanda legala penalizatoare pentru majorarile salariului de baza, cuvenite si nechitate, reprezentand lipsa folosintei drepturilor cuvenite, avand in vedere disp. art. 278 alin. 1 din Codul muncii care prevad „Dispozitiile prezentului cod se intregesc cu celelalte dispozitii cuprinse in legislatia muncii si, in masura in care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de munca prevazute de prezentul cod, cu dispozitiile legislatiei civile." respectiv, art. 1530, Art. 1531 (1), Art. 1535 din Noul Cod Civil.
Se invoca in speta si incidenta dispozitiilor art. 2 din O.G. nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar, potrivit carora: „In cazul in care, potrivit dispozitiilor legale sau prevederilor contractuale, obligatia este purtatoare de dobanzi remuneratorii si/sau penalizatoare, dupa caz, si in absenta stipulatiei exprese a nivelului acestora de catre parti, se va plati dobanda legala aferenta fiecareia dintre acestea.”
O.G. nr. 13/2011 a abrogat O.G. nr. 9/2000 privind nivelul dobanzii legale pentru obligatii banesti, aprobata prin Legea nr. 356/2002, care stipula ca „partile sunt libere sa stabileasca, in conventii, rata dobanzii pentru intarzierea la plata unei obligatii banesti” – art. 1 – si ca „in cazul in care, potrivit dispozitiilor legale sau prevederilor contractuale, obligatia este purtatoare de dobanzi fara sa se arate rata dobanzii, se va plati dobanda legala” – art. 2.
Daunele interese constau in dobanda legala, ce curge de drept, fara punerea in intarziere, de la data scadentei drepturilor salariale prevazute in contractul individual de munca - aceasta deoarece obligatia legala de plata a salariului trebuia indeplinita la data stabilita prin contractul individual de munca. In acest sens s-au pronuntat deja Tribunalul D___, Tribunalul O__, Curtea de Apel Bucuresti etc.
In conditiile in care este vorba de o intarziere la plata unei obligatii de plata, in speta discutam despre dobanda legala penalizatoare, astfel cum este aceasta definita la art. 1 alin. (3) din O.G. nr. 13/2011: „Dobanda datorata de debitorul obligatiei banesti pentru neindeplinirea obligatiei respective la scadenta este denumita dobanda penalizatoare”.
In acelasi sens sunt si Deciziile Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 7/27.04.2015 si nr. 21/22.06.2015 (pronuntate in recursuri in interesul legii), instanta suprema statuand obligativitatea platii dobanzii penalizatoare - obligatorii, potrivit art. 517 alin. (4) din Noul cod de procedura civila.
In sensul celor de mai sus s-a pronuntat in recurs in interesul legii si ICCJ prin Decizia nr. 2/17.02.2014 (dosar nr. 21/2013), a statuat: „In aplicarea dispozitiilor art. 1082 si art. 1088 din Codul civil din anul 1864, respectiv art. 1531 alin. (1), alin. (2) teza I si art. 1535 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, pot fi acordate daune-interese moratorii, sub forma dobanzii legale pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar (...)”. Si aceasta decizie este obligatorie, potrivit art. 517 alin. (4) din Noul cod de procedura civila.
In drept s-au invocat: art. 148 si urm, art. 194 din Noul Cod de Procedura Civila; art. 268 alin. (1) , art. 278 alin. (1) din Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; art. 28 din Legea dialogului social nr. 62/2011; art. 15 din Legea-cadru nr. 153/2017, art. 4, art. 5, art. 7, art. 8 din Anexa nr. 1, Capitolul I, Subcapitolul B la Legea-cadru nr. 153/2017; art. 88 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare; art. 1 alin. (5) din Constitutia Romaniei; art. 2, art. 3 din O.G. nr. 13/2011, art. 1530, art. 1531, art. 1535 din Noul Cod civil.
In probatiune s-au depus urmatoarele inscrisuri: imputernicire, adeverinte emise de unitatea de invatamant, clarificari privand aplicarea Legii cadru nr. 153/2017 (f. 12 - 27).
Actiunea este scutita de la plata taxei judiciare de timbru, conform art. 270 Codul Muncii.
Paratul legal citat, nu a formulat intampinare in cauza.
Din examinarea actelor si lucrarilor dosarului, instanta retine urmatoarele:
In fapt, din adeverintele depuse la filele 12 - 27 dosar, rezulta ca reclamantii sunt salariatii unitatii de invatamant parate, avand calitatea de profesor-diriginte, pentru perioada in litigiu.
In adeverinte se mai mentioneaza cu privire la activitatea desfasurata de personalul care indeplineste functia de diriginte/ invatator/ educatoare/ institutor/ profesor pentru invatamantul primar/ profesor pentru invatamantul prescolar, ca salariatii-reclamanti au beneficiat/ beneficiaza de drepturi prevazute in Anexa I Capitolul I - Subcapitolul II B din Legea nr.153/2017 si ca drepturile salariale aratate nu au fost calculate ca majorari/cresteri ale salariului de baza in plata, ci prin raportare la salariul de baza din luna decembrie 2016, astfel cum a fost acesta majorat anual, efect al prevederilor legale aplicabile.
Instanta retine ca Legea nr.153/2017 reglementeaza salarizarea personalului bugetar, ca in anexele l- IX la lege sunt prevazute dispozitii de salarizare cu privire la fiecare familie ocupationala de functii bugetara, iar in Capitolul I lit. B sunt prevazute reglementari specifice personalului didactic din invatamant.
In art. 5 din Legea 153/2017 se preved urmatoarele: „(1) Personalul didactic din invatamant, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al institutiei de nivel superior si reprezinta o crestere cu 25% a salariului de baza detinut. Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 5 ani.”
In cuprinsul art.8 din actul normativ precitat se prevede beneficiul majorarii de 10% a salariului de baza pentru personalul didactic care indeplineste functia de diriginte, invatåtori, educatori, institutori, profesori din invatamantul primar si profesori din invatamantul prescolar.
Aceste dispozitii specifice familiei ocupationale invatamant se impun a fi coroborate cu dispozitiile generale si comune in materia salarizarii cuprinse in Legea nr.153/2017.
Astfel, art. 38 Legea nr.153/2017 reglementeaza aplicarea acestui act normativ, dispunand in alin.l ca prevederile legii se aplica etapizat, incepand cu 01.07.2017, iar in alin. 2 lit. a) se precizeaza faptul ca: incepand cu data de 1 iulie 2017: a) se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, pana la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul sporurl|or indemnizatiilor potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoarå a ctivitatea in aceleasi conditii."
Anterior intrarii in vigoare a Legii nr.153/2017, prin O.U.G. nr.9/2017 au fost reglementate masuri bugetare in anul 2017, prorogarea unor termene, precum si modificarea si completarea unor acte normative, iar in art.l alin.l s-a prevazut ca „in perioada 1 martie - 31 decembrie 2017, se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna februarie 2017, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare lunara, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariut brut, solda lunarå bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, in masura in care isi desfåsoara activitatea in aceleasi conditii si nu se aplicå valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare."
Incepand cu data de 1 ianuarie 2018, prin art.38 din Legea nr.153/2017 se prevede acordarea urmatoarelor cresteri salariale:
a) cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, precum si cuantumul brut al sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, solda lunara/salariul lunar de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se majoreaza cu 25% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fara a depasi limita prevazuta la art. 25, in masura in care personalul respectiv isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
b) prin exceptie de la lit.a), incepand cu 1 martie 2018, salariile de baza ale personalului care ocupa functiile de medici si de asistenti medicali din unitatile sanitare publice, prevazute in anexa nr. II cap.I, se majoreaza la nivelul salariului de baza stabilit potrivit prezentei legi pentru anul 2022;
c) prin exceptie de la lit.a), incepand cu data de 1 martie 2018, pentru personalul prevazut in anexa nr. II, cuantumul sporurilor, majorarilor, indemnizatiilor, compensatiilor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare se determina, in conditiile reglementate de prezenta lege, utilizand salariul de baza stabilit potrivit prezentului articol, fara a depas limita prevazuta la art. 25;
d) prin exceptie de la lit.a), incepand cu 1 martie 2018, cuantumul brut al salariilor de baza, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, de care beneficiaza personalul care ocupa functii didactice din unitatile de invatamant p_____________ si universitar de stat, se majoreaza cu 20% fata de nivelul acordat pentru luna februarie 2018;
e) prin exceptie de la lit.a), salariile lunare ale personalului prevazut la art. 11, se stabilesc in conformitate cu prevederile acestui articol;
f) indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica prevazute in anexa nr. IX se stabilesc pe baza coeficientilor si a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata;
g) pentru personalul incadrat in unitati sanitare publice aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, influentele financiare determinate de cresterile salariale prevazute la lit.a)-c) se asigura prin transferuri din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de la o pozitie distincta.
Cu privire la perioada 2019 - 2022, in cuprinsul art.38 Legea nr. 153/2017 se arata ca se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018. Cresterea respectiva si data de aplicare se stabilesc prin legea anuala a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art.6 lit. h).
(5) Prin legea privind plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar se pot stabili anual alte majorari salariale decat cele prevazute de prezentul articol.
(6) In situatia in care, incepand cu 1 ianuarie 2018, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie, indemnizatiile de incadrare sunt mai mari decat cele stabilite potrivit prezentei legi pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorarilor salariale reglementate, se acorda cele stabilite pentru anul 2022.
(7) Salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie si indemnizatiile de incadrare se rotunjesc din leu in leu in favoarea salariatului.
Fata de dispozitiile art.1 alin. l din O.U.G. nr.9/2017 si art. 38 alin.2 lit.a) Legea nr.153/2017, rezulta ca majorarea cu 10 % pentru functia de diriginte si cresterea cu 25% a salariului de baza ca efect al obtinerii gradatiei de merit solicitate, incepand cu luna septembrie 2017, se raporteaza la salariul de baza acordat in luna februarie 2017, respectiv cel acordat pentru perioada iunie-31 decembrie 2017, dispozitiile legale facand referire la mentinerea in plata a sporului la nivelul acordat.
Prin Decizia nr.41/2018, ICCJ - completul pentru dezlegarea unei chestiuni de drept - a stabilit ca „ in interpretarea si aplicarea prevederilor art.33 si art.34 alin.3 O.U.G.nr.57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art.1 alin.1, 2, 5 O.U.G. nr.99/2016 privind unele masuri pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, aprobata prin Legea nr. 152/2017, incepand cu 1 ianuarie 2017, cuantumul sporurilor si indemnizatiilor prevazute pentru personalul din invatamant se determina prin raportare la salariul de baza acordat in luna decembrie 2016, fara a include majorarea prevazuta de art. 34 alin. (3) O.U.G. nr. 57/2015. "
Avand in vedere caracterul obligatoriu al dezlegarilor date problemelor de drept conform art.521 alin.3 Cod proc. civ., se constata ca pentru intreg anul 2017, majorarea cu 10% pentru functia de diriginte, se raporteaza la salariul de baza din luna decembrie 2016, de care ai beneficiat reclamantii.
Fata de aceste dispozitii, majorarea cu 10 % din salariul de baza pentru activitatea de diriginte si cresterea cu 25% a salariului de baza ca efect al obtinerii gradatiei de merit, au fost acordate corect doar in perioada ianuarie 2017- mai 2017, in raport de salariul de baza acordat in luna decembrie 2016.
In ce privestea aplicabilitatea O.U.G. nr.57/2015, se retine ca aceasta a fost o lege anuala de salarizare si a reglementat salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, fiind data in aplicarea legii cadru nr.284/2010.
Prin art.44 pct. 9, 23 din Legea nr.153/2017, au fost abrogate expres Legea nr.284/2010 si O.U.G. nr.20/2016 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr.57/2015, astfel ca si-au incetat aplicabilitatea si efectele deciziei nr.41/2018 ICCJ, ca efect al abrogarii dispozitiilor legale supuse interpretarii.
Asa fiind, incepand cu 01.01.2018, in calculul majorarii cu 10 % pentru functia de diriginte si a cresterii cu 25 % a salariului de baza ca efect al obtinerii gradatiei de merit, trebuie sa se aiba in vedere salariul de baza in plata de la momentul acordarii dreptului, respectiv de la 01.01.2018.
Cum in litigiile de munca sarcina probei revine angajatorului, care, potrivit art.272 coroborat cu art. 168 din Codul muncii, avea obligatia de a face dovada platii majorarii de salariu catre reclamanti si fata de situatia ca parata nu a formulat intampinare in cauza si nu a depus acte in aparare, ci mai mult prin adeverintele emise si depusa la dosar la filele 11 - 26, a recunoscut ca plata drepturilor salariale nu s-a facut la salariul de baza in plata, ci prin raportare la salariul de baza din luna decembrie 2016, instanta va admite cererea si va obliga parata la calculul si plata catre fiecare reclamant a drepturilor salariale neacordate reprezentand diferente salariale rezultate din neaplicarea la salariul de baza aflat in plata a majorarilor/cresterilor salariale acordate diferentiat in raport de functia detinuta/dreptul obtinut ( o majorare a salariului de baza cu 10% avand in vedere calitatea lor de diriginte precum si cresterea salariului de baza cu 25 %, efect al obtinerii gradatiei de merit prin concurs), incepand cu data de 01.07.2017, actualizate cu rata inflatiei la data platii; va obliga parata sa plateasca fiecarui reclamant si pentru viitor drepturile salariale cuvenite reprezentand majorari/cresteri ale salariului de baza de baza cu 10% avand in vedere calitatea acestuia de diriginte, respectiv pe perioada cat indeplineste conditiile pentru acordarea drepturilor in cauza si a mentinerii prevederilor legale care instituire acordarea majorarilor salariale solicitate; va obliga parata sa plateasca fiecarui reclamant si pentru viitor drepturile salariale cuvenite reprezentand cresteri ale salariului de baza cu 25 %, efect al obtinerii gradatiei de merit prin concurs, respectiv pe perioada cat indeplineste conditiile pentru acordarea drepturilor in cauza si a mentinerii prevederilor legale care instituire acordarea majorarilor salariale solicitate, pentru o perioada de maxim 5 ani de la data atribuirii gradatiei de merit.
Totodata, conform art.1 alin. (3) din O.G. nr. 13/2011 „dobanda datorata de debitorul obligatiei banesti pentru neindeplinirea obligatiei respective la scadenta, este denumita dobanda penalizatoare”, astfel ca, pentru acoperirea prejudiciului rezultat din lipsa de folosinta a drepturilor salariale de catre fiecare reclamant, parata va fi obligata si la plata dobanzilor legale aferente.