Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Statutul asistentului social, modificat [2019]

Legea nr. 466/2004 privind statutul asistentului social ar urma sa fie modificata printr-o initiativa legislativa care atrage mai multe critici.

Actul normativ amintit nu a suferit nicio modificare de la aprobarea din 2004. In ultimii 14 ani de implementare legea a generat mai multe obstacole si conflicte. Deputati si senatori USR impreuna cu cativa independenti vor sa solutioneze aceste situatii prin introducerea de modificari si completari care "nu au impact financiar asupra bugetului de stat".

In primul rand, la art. 8, Legea nr. 466/2004 nu face referire la un statut diferit al asistentului social decat cel detinut prin diploma de absolvire a unui program universitar acreditat in domeniul asistentei sociale. In acest caz se dubleaza atributiile, chiar si cele exclusive, ale Ministerului Educatiei. Asistentii sociali sunt in situatia de a plati taxe suplimentare la Colegiul Asistentilor Sociali pentru a primi reconfirmarea unui titlu deja detinut potrivit legislatiei in vigoare si care revine Ministerului Educatiei.

Initiatorii propun ca asistentii sociali sa nu mai fie obligati sa treaca prin niciun fel de procedura suplimentara cu costuri financiare asociate pentru a le fi recunoscut titlul acordat prin diploma, mentinand posibilitatea Colegiului de a reglementa libera practica pentru asistentii sociali care doresc sa exercite profesia independent, in conditii de libera practica.

Opiniile nu au intarziat sa apara. Emilia Maria Sorescu, lector universitar la Facultatea de Stiinte Sociale a Universitatii din Craiova, arata ca "orice profesie presupune un corpus de cunostinte, un set de abilitati practice si un cod deontologic. Profesiile a caror activitate influenteaza direct bunastarea fizica, psihica, sociala a fiintei umane (profesori, psihologi, medici, asistenti sociali, farmacisti, asistente medicale, avocati) sunt reglementate prin lege (la noi Legea nr. 200/2004) si necesita supravegherea respectarii codului deontologic, precum si a bunelor practici. Colegiile profesionale au rolul de a proteja profesiile de exercitare ilegala, de a oferi expertiza in caz de rele practici si de a sanctiona abaterea de la codul deontologic, precum si de a promova profesia si a-ti proteja membrii in interesele lor profesionale. Colegiul National al Asistentilor Sociali a promovat profesia de asistent social si a fost parte a evolutiei acestei profesii in Romania in ultimii 15 ani. A lasa la latitudinea angajatorilor promovarea pe trepte profesionale si corectitudinea angajarii pe posturi specifice a celor calificati inseamna a perpetua neprofesionalismul si nepotismul. Ca asistent social si detinator al unei forme independente de exercitare a acestei profesii, implicat de aproape 20 de ani in promovarea acestei profesii, consider ca acest proiect de lege aduce atingeri grave intereselor asistentilor sociali din Romania, este fundamentat pe ignorarea rolului colegiilor profesionale in general si pe anumite interese neprofesionale, de ordin personal ale initiatorilor. Este un non sens ca un colegiu profesional sa gestioneze doar exercitarea independenta a unei profesii, in care activeaza mai putin de 100 de asistenti sociali si a ignora pe ceilalti peste 6000. In conditiile in care verificarea intrunirii conditiilor de acces in profesie, precum si a exercitarii deontologice a acesteia nu este necesara pentru un asistent social angajat, a profesa independent poate fi asemenea practicarii unei meserii sub forma unui PFA. V-as ruga sa analizati acest proiect de lege avand o viziune globala asupra rolului colegiilor profesionale, asupra necesitatii sistemului de asistenta sociala din Romania de a avea personal calificat si a ceea ce a insemnat CNASR in ultimii 15 ani".

statut asistent social modificare

In al doilea rand, legea in forma actuala prevede ca asistentul social isi poate desfasura activitatea intr-o institutie publica sau privata numai dupa inscrierea ca membru in Colegiul Asistentilor Sociali. In mod normal, reglementarea unei profesii nu inseamna limitarea accesului la un loc de munca pentru cei care detin titlul profesiei, ci din contra, inseamna protejarea lor. Pentru a evita situatiile in care o organizatie neguvernamentala are drept asupra unei profesii si este finantata din bugetul de stat, initiatorii propun ca asistentii sociali sa nu mai aiba obligatia sa devina membri ai unei organizatii neguvernamentale pentru a lucra in institutii publici si mai mult, nu vor fi in situatia de a pierde locul de munca atunci cand nu isi platesc taxele la o organizatie neguvernamentala.

In al treilea rand, initiatorii modificarilor arata ca obligatia de a deveni membru al Colegiului Asistentilor Sociali incalca dreptul la libera asociere prevazut in Constitutia Romaniei si OG nr. 26/2000 cu priviri la asociatii si fundatii cu modificari ulterioare. Asadar, acestia propun ca asistentii sociali sa poata deveni membrii oricarei asociatii de reprezentare profesionala, constituita in mod legal si pot sa participe la ocuparea oricarui post vacant de asistent social, in baza Codului Muncii si a regulamentelor de functionare a institutiilor publice. Astfel se delimiteaza clar dreptul de libera practica a profesiei de asistent social de exercitarea acestei profesii in cadrul unui contract de munca. 

In al patrulea rand, Colegiul Asistentilor Sociali ia decizii si le impune inclusiv asupra angajatilor institutiilor publice, chiar daca acesti asistenti sociali nu sunt membri ai acestei organizatii neguvernamentale. Promotorii proiectului de modificare arata ca noutatile propuse vor oferi asistentilor sociali dreptul la libera asociere prevazut in Constitutie, iar Colegiul Asistentilor Sociali ramane in lege cu responsabilitatea de reglementare a liberei practici pentru asistentii sociali care dores sa beneficieze de libera practica.

Finalmente, toate modificarile propuse Legii nr. 466/2004 pot fi vizualizate cu explicatii dand click AICI.

Proiectul de lege poate fi descarcat in format .PDF dand click AICI!

Mentionam ca avizele de la Consiliul Economic si Social si Consiliul Legislativ au fost negative. 

de

Data aparitiei: 06 Mai 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Statutul asistentului social, modificat [2019]":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016