Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Se pregateste modificarea Codului penal


Romania beneficiaza in prezent, dupa cum s-a aratat, de un cadru legislativ coerent si cuprinzator, ce permite confiscarea produselor unei infractiuni de la autorul acesteia in conditiile impuse de standardele europene privind dreptul la un proces echitabil si respecta totodata cerinta unor norme eficiente.

Nu in toate cazurile insa se poate proba legatura directa si concreta existenta intre infractiunea pentru care persoana a fost condamnata si anumite bunuri ale acesteia, desi provenienta de natura infractionala a acestor bunuri este evidenta. Pentru a da o eficienta sporita masurii a confiscarii bunurilor provenite din infractiuni, Consiliul Uniunii Europene a conceput instrumentul juridic al confiscarii extinse, instrument ce presupune confiscarea bunurilor provenite din activitati infractionale fara a fi necesara dovedirea pentru fiecare bun in parte a legaturii nemijlocite existente intre infractiunea care conduce la condamnare si bunul confiscat.

Preluarea in dreptul intern a confiscarii extinse presupune reglementarea acelor cazuri expres si limitativ prevazute, in care desfasurarea de catre o persoana in mod constant pe o anumita perioada de timp de activitati cu caracter infractional de o gravitate sporita, cumulata cu lipsa altor venituri licite, este considerata ca fiind un probatoriu suficient pentru a permite instantei sa constate caracterul ilicit al veniturilor obtinute pe perioada derularii activitatilor cu caracter infractional, instituind astfel o noua viziune asupra sarcinii probei in materia dobandirii in mod licit a averii.

In conditiile in care aceasta opereaza exclusiv in proceduri penale, vizeaza o lista de infractiuni deosebit de grave si se aplica exclusiv unei persoane deja condamnate - introducerea confiscarii extinse nu este incompatibila cu prezumtia caracterului licit al averii, cuprinsa la art. 44 pct. 8 din Constitutia Romaniei, republicata. Aceasta prezumtie este una relativa, asa incat ea va fi rasturnata, de la caz la caz, prin administrarea probelor care vor crea convingerea instantei ca bunurile detinute de persoana condamnata sunt obtinute din savarsirea de infractiuni.

In acest context, conditiile prevazute prin prezentul proiect, si care trebuie dovedite in prealabil, sunt suficiente pentru a rasturna prezumtia fara a se incalca totusi principiul constitutional amintit.

Procurorul ar fi astfel obligat sa probeze doar faptul ca o persoana anume, intr-un interval de timp, a fost implicata in savarsirea anumitor infractiuni, spre exemplu fapte de crima organizata. Din acel moment, judecatorul poate prezuma ca bunurile dobandite sunt rezultatul unor activitati infractionale desfasurate de persoana condamnata in cursul unei perioade anterioare condamnarii care este considerata rezonabila de catre instanta. In aceasta ipoteza ar reveni persoanei condamnate sarcina probei privind caracterul licit al averii dobandite. Daca judecatorul ajunge la concluzia ca valoarea bunurilor detinute este disproportionata in raport cu veniturile legale poate dispune confiscarea acestora de la persoana condamnata.  

In sprijinul celor argumentate in cuprinsul expunerii de motive, poate fi invocata si constatarea Curtii Constitutionale, care in Decizia nr. 799 din 17 iunie 2011 asupra proiectului de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei, cu prilejul pronuntarii asupra neconstitutionalitatii eliminarii prezumtiei dobandirii licite a averii, a aratat si ca reglementarea acestei prezumtii nu impiedica legiuitorul primar sau delegat ca, in aplicarea dispozitiilor art. 148 din Constitutie - Integrarea in Uniunea Europeana, sa adopte reglementari care sa permita deplina respectare a legislatiei Uniunii in domeniul luptei impotriva criminalitatii.

Este ceea ce isi propune si prezentul proiect de lege, si anume transpunerea art. 3 al Deciziei - cadru 2005/212/JAI a Consiliului din 24 februarie 2005 privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea, cu respectarea totodata a principiilor constitutionale privind dreptul de proprietate.

Trebuie de asemenea precizat ca prezentul proiect reprezinta o continuare a demersurilor Guvernului pentru transpunerea Deciziei-cadru amintite, demersuri pornite inca de la inceputul anului 2009, an in care a fost adoptat de catre Guvern proiectul noului Cod penal, proiect ce cuprindea si institutia confiscarii extinse.


LEGE
PENTRU COMPLETAREA CODULUI PENAL SI A LEGII NR. 286/2009 PRIVIND CODUL PENAL


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Articolul I - Codul penal, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 16 aprilie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 112, dupa litera g) se introduce o noua litera, lit.h), cu urmatorul cuprins:
„h) confiscarea extinsa.”

2. Dupa art. 1181, se introduce un nou articol, art. 1182, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1182 Confiscarea extinsa
(1) In cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea unei infractiuni pentru care legea prevede o pedeapsa cu inchisoarea mai mare de 5 ani si care este susceptibila sa ii procure un folos material, instanta poate dispune si confiscarea altor bunuri decat cele mentionate la art. 118 daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de cinci ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii pana la data punerii in miscare a actiunii penale, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;
b) instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati de natura celor care au atras condamnarea.
(2) Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (1) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata sau de un tert unui membru al familiei sau unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul.
(3) Confiscarea nu poate depasi valoarea bunurilor dobandite in perioada mentionata aratata la alin. (1) care excede nivelului veniturilor licite ale persoanei condamnate.”

Articolul II - Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 108, dupa litera e) se introduce o noua litera, lit.f), cu urmatorul cuprins:
„f) confiscarea extinsa.”

2. Dupa art. 112, se introduce un nou articol, art. 1121, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1121 Confiscarea extinsa
(1) In cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea unei infractiuni pentru care legea prevede o pedeapsa cu inchisoarea mai mare de 5 ani si care este susceptibila sa ii procure un folos material, instanta poate dispune si confiscarea altor bunuri decat cele mentionate la art. 112 daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de cinci ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii pana la data punerii in miscare a actiunii penale, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;
b) instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati de natura celor care au atras condamnarea.
(2) Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (1) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata sau de un tert unui membru al familiei sau unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul.
(3) Confiscarea nu poate depasi valoarea bunurilor dobandite in perioada mentionata aratata la alin. (1) care excede nivelului veniturilor licite ale persoanei condamnate.”

Art. III - Ori de cate ori prin legi speciale se face trimitere la art. 118 din Codul penal, trimiterea se va considera facuta la art. 118 si art. 1182.

Art. IV - Ori de cate ori prin legi speciale se face trimitere la art. 112 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, trimiterea se va considera facuta la art. 112 si art. 1121.

Art. V - Dispozitiile art. II si IV intra in vigoare la data intrarii in vigoare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.

Prezenta lege transpune in legislatia nationala art. 3 din Decizia-cadru 2005/212/JAI a Consiliului privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 68 din 15 martie 2005.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 06 Iulie 2011
Votati articolul "Se pregateste modificarea Codului penal":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016