Reducerea accizei cu 50% la carburanti si reducerea pentru o perioada de 6 luni a cotei standard de TVA la 5% incalca normele UE si ar putea atrage masuri de infringement la adresa Romaniei, anunta Ministerul Finantelor, intr-un raspuns la o interpelare facuta in Parlamentul Romaniei.
Totodata, o astfel de masura ar putea genera un impact negativ semnificativ asupra bugetului de stat, se mai arata in raspunsul semnat de secretarul de stat in Ministerul Finantelor Lucian - Ovidiu Heius.
Ministerul Finantelor subliniaza ca Romania are obligatia de a respecta acquis-ul comunitar in domeniul TVA, a carui componenta principala este reprezentanta de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoare adaugata. Astfel, cotele reduse de TVA aplicabile in Romania sunt stabilite cu respectarea prevederilor Directivei Tva.
Reducerea accizei cu 50% la carburanti contravine normelor UE
"In acest sens, mentionam ca, potrivit art.98 alin.(2) din Directiva TVA, statele membre pot aplica o cota redusa de TVA doar pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute in Anexa III a acestei Directive, iar potrivit art.99 alin.(1) din aceeasi Directiva, cotele reduse se fixeaza ca procent din baza de impozitare, care nu poate fi mai mic de 5%", se arata in
raspunsul Ministerului Finantelor.
Prin urmare, livrarea de carburanti, benzina si motorina, nu se regaseste in Anexa III, care cuprinde lista livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii carora le pot fi aplicate cotele reduse de TVA.
De asemenea, noteaza Ministerul Finantelor, "referitor la diminuarea cu 50% a nivelului accizelor pentru produsele energetice - benzina fara plumb si motorina, pe o perioada de 6 luni este prevazut in legislatia nationala la titlul VIII "Accize si alte taxe speciale" din legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si reprezinta transpunerea prevederilor directivelor UE in domeniu, respectiv Directiva 2008/118/CE (..) si Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice si a electricitatii.
In ceea ce priveste nivelul accizelor aplicabil benzinei fara plumb si motorinei, precizam ca Directiva 2003/96/CE stabileste ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele membre si nu prevede posibilitatea unui mecanism de derogare pentru reducerea temporara a nivelului accizelor pentru benzina fara plumb si motorina" se arata in raspunsul Ministerului Finantelor.
Impact negativ asupra economiei
Nivelul accizelor este in permanenta monitorizare de catre Comisia Europeana, astfel ca nerespectarea nivelurilor minime de impozitare prevazute de directivele UE ar atrage masuri de infringement impotriva Romaniei.
De altfel, impactul la bugetul de stat al unor astfel de masuri ar fi unul semnificativ negativ: de - 9,7 miliarde lei, din care -4,6 miliarde lei impact asupra veniturilor din accize si -5,1 miliarde de lei asupra veniturilor din TVA, la un pret de 8 lei/litru, atat la benzina fara plumb, cat si la motorina, se mai arata in raspunsul de la Ministerul Finantelor.
Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.