Vis devenit realitate? Pentru conducatorii auto nemti, da. In Germania mai multe modele electrice apartinand constructorului francez Renault pot fi cumparate complet gratuit.
Informatia a fost verificata de Bloomberg care arata ca prin stimulentele pentru achizitionarea de vehicule electrice, cumparatorii au luat cu asalt reprezentantele. Unele modele sunt complet gratuite, in timp ce pentru altele se achita mai putin decat pentru un abonament de telefonie mobila.
Un astfel de exemplu este redat de metoda de vanzare pusa in practica de Autohaus Koenig, un dealer auto cu peste 50 de reprezentante in Germania. Acestia au lansat o oferta prin care contractul de leasing pentru un model Renault Zoe este acoperit integral de subventii. In ultimele 20 de zile de la lansarea ofertei, peste 300 de persoane au semnat contractele pentru propria lor masina noua gratuita.
"Daca am fi avut mai multi angajati in vanzari am fi semnat chiar mai multe contracte", spune Wolfgang Huber, director de vanzari pentru automobilele electrice la reprezentanta Autohaus Koenig din Berlin. "Ne asteptam la o crestere a vanzarilor in urma subventiilor insa aceasta aglomeratie chiar ne-a luat prin surprindere", a adaugat Wolfgang Huber.
Cancelarul Angela Merkel si presedintele Emmanuel Macron au incercat sa diminueze impactul pandemiei de coronavirus asupra industriilor auto din tarile lor. Vanzarile de automobile in Europa si-au revenit mai lent in Europa decat in China sau America de Nord, ceea ce i-a presat pe decidenti sa sprijine industria auto, un domeniu important de locuri de munca si activitate economica.
In consecinta, in Franta vanzarile de automobile model Renault Zoe se vor dubla in acest an iar in Olanda un fond de 10 milioane de euro destinat sprijinirii achizitiei de automobile electrice s-a terminat in doar opt zile.
"Exista foarte multe oferte atractive acum ca urmare a subventiilor mari iar asta stimuleaza cererea. UE vrea sa mearga spre decarbonizarea transportului iar criza coronavirusului a permis statelor membre sa accelereze aceasta tranzitie", spune analistul BloombergNEF, Aleksandra O'Donovan.
In Germania, subventiile guvernamentale de pana la 9.000 de euro pentru un vehicul electric au majorat de zece ori vanzarile Carfellows, un site de vanzari auto.
"Acesta este o varsta de aur pentru noi", spune Rainer Westdoerp, un purtator de cuvant de la Carfellows, firma care incepand de miercuri va incepe sa ofere contracte de leasing pentru modelul electric Smart EQ cu o valoare de 9,90 euro pe luna.
Carfellows a fost nevoit sa scoata o oferta similara pentru modelul Smart in luna iunie, dupa ce 1.000 de clienti au contactat firma in primele trei zile de la lansarea ofertei iar constructorul auto nu a putut furniza automobilele suficient de rapid, a precizat Westdoerp.
Chiar daca cele mai bune oferte, inclusiv cea pentru modelul Smart a celor de la Carfellows, sunt rezervate in mod traditional pentru clientii de tip firme, datorita si altor avantaje precum reduceri de taxe si riscuri mai mici, soferii privati din Germania pot si ei inchiria un automobil electric de pe un site cu 39 de euro pe luna. In Franta, unde Guvernul a majorat subventiile pana la 7.00 de euro pe automobil, clientii pot inchiria un Renault Zoe pentru 79 de euro pe luna.
Insa, analistul BloombergNEF, Aleksandra O'Donovan, spune ca guvernele vor trebui sa fie atente cand vor renunta la aceste subventii pentru ca risca sa provoace un efect de prabusire a vanzarilor. O veste buna este ca va veni un moment in care subventiile de la stat nu vor mai fi atat de importante. "Scaderea pretului bateriilor sugereaza ca automobilele electrice ar trebui sa fie mai ieftine decat cele pe benzina de la mijlocul deceniului 2020. Atunci cand se va intampla asta, piata va accelera chiar si fara subventii".