Guvernul Romaniei a aprobat Memorandumul cu tema „Adoptarea masurilor necesare asigurarii unui cadru normativ care sa raspunda exigentelor referitoare la accesibilitatea si previzibilitatea normei de drept. Implicatiile adoptarii Legii nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a noului Codul penal asupra republicarii unor acte normative”
Ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, a prezentat in sedinta Guvernului din data de 27 noiembrie, un memorandum cu tema "Adoptarea masurilor necesare asigurarii unui cadru normativ care sa raspunda exigentelor referitoare la accesibilitatea si previzibilitatea normei de drept. Implicatiile adoptarii Legii nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a noului Codul penal asupra republicarii unor acte normative".
Memorandumul a avut ca punct de plecare analiza efectuata la nivelul Ministerului Justitiei, cu sprijinul Consiliului Legislativ in legatura cu realitatea normativa cu care se confrunta Romania in ultima perioada.
In mod concret, in urma analizei cadrului normativ incepand cu anul 2000 si pana in prezent s-a constatat ca fost adoptate aproximativ 49.000 de acte normative, dintre care:
5.881 legi;
2.154 ordonante de urgenta ale Guvernului;
821 ordonante ale Guvernului;
20.528 hotarari ale Guvernului;
19.616 ordine.
Potrivit datelor furnizate de Consiliul Legislativ, fondul activ al legislatiei Romaniei cuprinde 13.317 acte normative de baza, in vigoare sau neabrogate expres, dintre care:
4206 legi si decrete-lege;
826 ordonante de urgenta ale Guvernului;
575 ordonante ale Guvernului;
7424 hotarari ale Guvernului;
56 hotarari ale consiliului de ministri.
230 alte acte normative (decrete ale Consiliului de Stat, decrete prezidentiale, decrete).
Multe dintre aceste norme reglementeaza situatii juridice similare sau chiar identice pentru care nu s-ar justifica emiterea unor reglementari distincte. De asemenea, foarte multe acte normative au suferit multiple modificari in intervale de timp foarte scurte, facand dificila urmarirea evolutiei legislative de catre destinatarul normei.
Astfel, se poate concluziona ca suntem in prezenta unui exces legislativ, de natura sa determine lipsa de previzibilitate a normei de drept si dificultatea aplicarii acesteia.
In aceste conditii, Memorandumul propune elaborarea si punerea in aplicare a unei strategii sistematice si coerente, sustinuta de Guvernului Romaniei – Strategia privind asanarea cadrului legislativ in vigoare.
Strategia ar urma sa fie pusa in aplicare pe durata a 3 ani de la data aprobarii ei, demersurile institutionale urmand a fi coordonate de Secretariatul General al Guvernului, prin Directia pregatire sedinte ale Guvernului.
Ministerul Justitiei va sprijini aplicarea acestei Strategii, alaturi de Consiliul Legislativ, principala institutie cu competente in domeniu.
Strategia privind asanarea cadrului legislativ in vigoare este structurata pe urmatoarele categorii de masuri:
- Folosirea institutiei republicarii, in scopul simplificarii aplicarii reglementarilor care au suferit modificari multiple si succesive;
- Inlaturarea paralelismelor in reglementare;
- Asanarea legislatiei, in conditiile in care, la acest moment, in legislatia nationala exista o serie de dispozitii legale cazute in desuetudine sau care inregistreaza aspecte de contradictorialitate cu reglementarea in vigoare;
- Alte masuri pentru indeplinirea obiectivelor Strategiei privind asanarea cadrului legislativ in vigoare, precum:
* inventarierea tuturor actelor normative, la nivel de lege, ordonante si ordonante de urgenta ale Guvernului asupra carora s-a intervenit legislativ in ultimii ani si care nu contin dispozitii de republicare;
* inlocuirea unor acte normative care, datorita numeroaselor interventii legislative prezinta dificultati in aplicare;
* promovarea unui act legislativ care sa constituie temei de republicare pentru toate actele normative modificate substantial, avand in vedere ca unele dintre aceste acte nu au un astfel de temei;
* concentrarea unor acte normative dintr-un anumit domeniu intr-o reglementare unica
O situatie speciala prezentata in cadrul Memorandumului o constituie actele normative modificate/completate prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.
Cu privire la acest aspect, avand in vedere intervalul de timp pana la intrarea in vigoare a noilor reglementari in materie penala (1 februarie 2014), memorandumul propune doua categorii de masuri de ordin legislativ:
- pentru evitarea aparitiei unor eventuale tulburari in procesul de aplicare a legilor speciale, republicarea actelor normative modificate prin art. 23 – 234 din Legea nr. 187/2012 sa aiba loc dupa intrarea in vigoare a noii reglementari in materia dreptului penal substantial.
- orice modificare, completare sau abrogare a normelor juridice cuprinse in actele normative prevazute la art. 23 – 234 din Legea nr. 187/2012, precum si orice republicare a acestor acte normative sa aiba in vedere solutiile deja agreate si adoptate prin legea de punere in aplicare a noului Cod penal.
Textul integral al Memorandumului poate fi accesat pe site-ul Ministerului Justitiei.