In sedinta din data de 22 noiembrie a.c., Plenul CSM a analizat punctul de vedere al Directiei legislatie, documentare si contencios cu privire la propunerile Inspectiei Judiciare vizand acoperirea unui vid de reglementare existent in materia redactarii hotararilor judecatoresti, situatie ce genereaza serioase dificultati in cadrul completelor necolegiale, in cazul decesului, pensionarii sau aplicarii sanctiunii excluderii din magistratura a magistratului respectiv.
Prin modificarile propuse se urmareste imbunatatirea calitatii actului de justitie si asigurarea dreptului partilor la un proces echitabil
Plenul CSM si-a insusit punctul de vedere in sensul:
1. Sesizarii ministrului justitiei cu propunerile de modificare a dispozitiilor privind redactarea hotararilor judecatoresti, respectiv art. 264 alin. 1 din Codul de procedura civila si art. 420 din noul Cod de procedura civila, art. 310 alin.2 din Codul de procedura penala si art. 406 din noul Cod de procedura penala, in sensul ca „la momentul inchiderii dezbaterilor judecatoresti, membrii completului sa fixeze un termen (cuprins intre 1 luna si 3 luni) in care sa se pronunte hotararea, pentru situatiile in care nu este prevazut de lege un termen de solutionare diferit, fie el si unul implicit, dar hotararea astfel pronuntata sa cuprinda si considerentele.
Avantajele unor asemenea modificari legislative sunt date de:
- Potentialul de eficientizare a muncii, parcurgerea intregului dosar efectuandu-se o singura data, nu de doua ori, cum se intampla in prezent;
- Pronuntarea hotararii – ca regula – la un interval de timp de la data inchiderii dezbaterilor judecatoresti este necesara unui act de justitie rational si echilibrat;
- S-ar elimina/reduce posibilitatea de eroare judiciara cauzata de termenul redus de pronuntare actual;
- Pronuntarea unei solutii mai bine argumentate, justificate de toate probatoriile din dosar, evitandu-se producerea unor erori datorate grabei in motivare.
2. Modificarii Regulamentului de organizare si functionare a CSM prin includerea unor dispozitii care sa prevada ca „in cazul in care judecatorul isi da demisia sau solicita eliberarea din functie prin pensionare, sa se inainteze catre Presedintele Romaniei propunerea de eliberare din functie, decat la momentul la care conducerea instantei comunica faptul ca judecatorul respectiv si-a redactat toate hotararile pronuntate”. Pentru a fi posibila modificarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii este necesar ca, in prealabil, sa fie modificata si completata Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor.
3. Sesizarii ministrului justitiei cu propunerea de modificare si completare a art. 65 alin. 5 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, dupa cum urmeaza: „In cazul in care judecatorul sau procurorul cere eliberarea din functie prin demisie sau pensionare, Consiliul Superior al Magistraturii poate stabili un termen de cel mult 60 de zile de la care demisia sau pensionarea sa devina efectiva, daca prezenta judecatorului sau procurorului este necesara”.
4. Modificarii si completarii art. 104 din Sectiunea III a Capitolului III din Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti, aprobat prin Hotararea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, prin introducerea unui nou alin. (21), dupa cum urmeaza: „In intervalul de timp cuprins intre data de la care Plenul CSM a hotarat sa inainteze Presedintelui Romaniei propunerea de eliberare din functie a unui judecator, prin pensionare sau demisie, si data eliberarii din functie, magistratul este degrevat de activitatea de judecata si orice alte atributii pe care le are in instanta, cu exceptia motivarii hotararilor”.