Redam mai jos noi precizari privind avizul Consiliului Superior al Magistraturii referitor la proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
Avand in vedere interesul manifestat de mass media in legatura cu unele aspecte ale avizului acordat de catre Plenul Consiliul Superior al Magistraturii in sedinta de azi, 28 iunie 2016, asupra proiectului de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, pentru o informare corecta a celor interesati, Biroul de Informare Publica si Relatia cu Mass Media este abilitat sa faca urmatoarele precizari:
La data de 22 iunie 2016, Ministerul Justitiei a transmis Consiliului Superior al Magistraturii proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, in vederea avizarii acestuia conform dispozitiilor art.38 alin.(4) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
In sedinta din 28 iunie 2016, Plenul Consiliului a avizat favorabil proiectul de ordonanta de urgenta mentionat, cu propunerea ca solutia acordarii unui beneficiu de 20 de zile considerate ca executate sa fie avuta in vedere pentru fiecare lucrare stiintifica elaborata sau inventie brevetata, fara insa a depasi limita care rezulta din aplicarea art. 96 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 254/2013 (“Art. 96 - Partea din durata pedepsei care este considerata ca executata pe baza muncii prestate si/sau a instruirii scolare si formarii profesionale (1) Pedeapsa care este considerata ca executata pe baza muncii prestate sau a instruirii scolare si formarii profesionale, in vederea acordarii liberarii conditionate, se calculeaza dupa cum urmeaza: a) in cazul in care se presteaza o munca remunerata, se considera 5 zile executate pentru 4 zile de munca;").
In sustinerea solutiei propuse, Plenul CSM a apreciat ca acordarea a 20 de zile considerate ca executate pe intreaga durata a executarii pedepsei, inclusiv in cazul pedepselor contopite, indiferent de numarul lucrarilor stiintifice sau a inventiilor realizate, poate conduce la situatia in care acest beneficiu devine nesemnificativ, in raport de valoarea stiintifica pe care o pot avea unele lucrari elaborate sau inventii brevetate, semnaland si o posibila contradictie intre o astfel de prevedere restrictiva si art. 961 alin. (7) din proiectul de act normativ, care prevede posibilitatea elaborarii de lucrari stiintifice sau inventii in mod succesiv.
De asemenea, Plenul CSM a avut in vedere ca o abordare restrictiva in ceea ce priveste acordarea zilelor considerate ca executate pentru elaborarea mai multor lucrari sau inventii brevetate nu se impune, in conditiile in care, spre deosebire de reglementarea actuala, proiectul de act normativ instituie mecanisme clare si eficiente de verificare si stabilire a caracterului stiintific a lucrarilor elaborate de persoanele private de libertate, mecanisme ce vor fi dezvoltate si la nivelul reglementarii secundare, conform prevederilor art. II alin. (2) din proiectul de ordonanta de urgenta.
O alta propunere formulata de CSM asupra textului ordonantei de urgenta in cauza vizeaza prevederea, in mod expres, ca beneficiul liberarii conditionate, in cazul lucrarilor stiintifice sau inventiilor brevetate multiple, nu se poate acorda decat dupa executarea efectiva a unei parti din pedeapsa, similar dispozitiilor art. 100 alin. (3) si (4) teza finala din Codul penal (“Art. 100 - Conditiile liberarii conditionate in cazul pedepsei inchisorii (3) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin jumatate din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin doua treimi, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.(4) in calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. in acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.").
Sursa: CSM
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri