UPDATE: Motociclistii nu vor mai fi obligati sa aiba la ei extinctor si trusa medicala. Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea, dupa ce aceasta a fost adoptata de Parlament.
Actul normativ are ca obiect de reglementare completarea art. 8 din ordonanta de urgenta a Guvernului 195/2002, prin introducerea unui nou alineat care sa prevada exceptarea posesorilor de permis pentru categoriile AM, A1, A2 si A de la obligatia de a detine asupra lor triunghiuri reflectorizante, trusa de prim-ajutor si extinctor.
Pana acum, legislatia nu facea distinctie intre vehicule si ii obliga pe toti conducatorii sa detina doua triunghiuri reflectorizante, o trusa medicala si extinctor. Nerespectarea acestei obligatii inseamna amenda de pana la 825 lei.
Insa mopedele si motocicletele sunt vehicule de mici dimensiuni, cu spatii limitate pentru compartimentare, astfel ca soferii sunt nevoiti, pentru a fi dotati cu toate obiectele specificate, sa ataseze spatii suplimentare, care pot dezechilibra si pot duce la accidente, atrag atentia initiatorii proiectului de lege.
Totodata, ei semnaleaza si asupra abuzurilor politistilor din trafic, cand "motociclisti asupra carora nu se putea retine o alta ilegalitate" au fost amendati pentru ca nu aveau trusa medicala sau extinctorul la ei.
Desigur, trusa medicala si extinctorul se pot dovedi de un real ajutor in cazul unui accident, mai ales cand motociclistul nu este implicat, ci doar actioneaza pentru binele civic. Insa initiatorii legii sustin ca riscurile la care se supun motociclistii care poarta la ei astfel de echipamente de prim ajutor, intre care notam fracturi la coloana, paralizie si alte tipuri de handicap, sunt prea mari in comparatie cu avantajele pe care le-ar aduce.
"In ciuda acestor argumente, ne intrebam, oare sunt aceste motive suficiente pentru a obliga soferii de mopede sau motociclete sa isi puna viata in pericol? Multe dintre aceste vehicule sunt de mici dimensiuni si au spatii limitate pentru compartimentare. In practica, lipsa de spatiu se traduce prin necesitatea soferului de a isi atasa spatii de compartimentare suplimentare, care pot dezechilibra motocicleta si pot duce la accidente. O alta posibilitate este depozitarea acestor obiecte intr-un ghiozdan pe care soferul sa il poarte in spate pe timpul calatoriei. In cazul unui accident, indiferent de gravitate, soferul catapultar de pe motocicleta, carand in spate un extinctor, se supune unui risc suplimentar de impact cu un obiect contondent, care poate duce la fracturi de coloana, paralizie si alte tipuri de handicap permanent", se arata in expunerea de motive a actului legislativ.