Dezbaterile s-au incheiat si Parlamentul Romaniei si-a dat acordul. Legea carantinei sau, mai exact, Legea privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic a fost adoptata prin votul decizional al senatorilor.
In urma aflarii vestii ca avem o Lege a carantinei, seful DSU a avut o reactie care e menita sa clarifice pentru fiecare persoana ce presupune noul act normativ ce urmeaza a intra in vigoare, dupa ce seful statului o promulga si apare in Monitorul Oficial.
"Nici nu s-a publicat Legea si au inceput atacurile impotriva ei si a persoanei mele parca eu sunt cel care a scris-o singur, a dezbatut-o singur si a votat-o singur. Incercarea de a lega cu orice pret numele meu de orice este negativ si orice este neplacut in relatie cu COVID-19 este evidenta, mai ales in ultima perioada.
Am auzit cum cineva isi batea joc de un termen folosit de noi in ultima perioada, si anume “comandantul actiunii”, zicand ca este o inventie care nu se regaseste in legislatie. De fapt termenul se refera la persoana care coordoneaza integrat actiunea de raspuns si se regaseste in Hotararea de Guvern numarul 557 din 2016. Termenul se refera la cel care comanda interventia la nivel judetean, acesta fiind de regula inspectorul sef ISU sau chiar prefectul, iar la nivel national termenul se refera la seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau persoana care il inlcouieste, de regula aceasta fiind inspectorul general al IGSU. In cadrul noii legi, s-a dorit ca sa fie trecut direct seful DSU sau persoana desemnata in locul de a scrie comandantul actiunii, ce in final nu schimba modul de lucru stabilit in domeniul situatiilor de urgenta.
Altul, spunea ca dr. Arafat va controla totul dupa ce se promulga Legea! Chiar asa? Au votat toti o Lege care da putere absoluta dr-lui Arafat?
Doar o citire atenta a Legii poate clarifica cititorului ce pargii de control sunt si ce face fiecare persoana sau institutie", a spus doctorul Raed Arafat, fondatorul SMURD si actual conducator al DSU.
Iata cele 7 noutati de retinut despre Legea carantinei, conform lui Raed Arafat:
- Internarea pacientului se face la recomandarea medicului si prin act emis de Directia de Sanatate Publica in cazul in care acesta refuza internarea iar medicul fiind de parerea ca acesta trebuie sa fie internat in cazul unei boli contagioase. Iar aici vorba nu este despre COVID 19, regula fiind una generala in cazul bolilor transmisibile. Deci dr. Arafat nu decide nimic in aceasta privinta. Protocoalele medicale sunt realizate de specialistii Ministerului Sanatatii si nu de DSU;
- Carantinarea individuala a persoanelor suspecte se face de catre personalul Directiei de Sanatate Publica prin act emis pentru fiecare persoana, deci din nou nu dr. Arafat decide acest lucru, si nici nu da aprobarea in acest sens;
- Izolarea la domiciliu a persoanelor pozitive poate fi decisa de medic in conditia in care riscul de a infecta pe alte persoane este redus. Din nou, nu dr. Arafat decide acest lucru;
- Carantinarea persoanelor care vin din alte tari poate fi decisa de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, format din ministri, scretari de stat si sefi de institutii, in baza unei analize a grupului de suport tehnico-stiintific, in care sunt peste 15 persoane inclusiv epidemiologi si medici de boli infectioase. Deci, nu dr. Arafat decide acest lucru de capul lui;
- Dr. Arafat poate semna un ordin de detasare, dar acest lucru poate fi semnat si de ministrul sanatatii sau de conducatorul unei institutii;
- Dr. Arafat poate semna ordinul de carantina pe o zona anume pe baza recomandarii directiei de sanatate public judeteana sau a Municipiului Bucuresti si a votului de aprobare al comitetului judetean pentru situatii de urgenta sau al mun. Bucuresti, precum si al avizului Institutului de Sanatate Publica (INSP) din cadrul Ministerului Sanatatii. Cu alte cuvinte, dr. Arafat nu poate semna astfel de ordin de capul lui pana nu are propunerea Dir. de Sanatate Publica, acordul Comitetului Jud. Pentru Situatii de Urgenta si avizul INSP. Totodata astfel de ordin trebuie validat in termen de 48 de ore de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta. Legea stabileste si criteriile pe baza carora se iau astfel de decizii;
- Toate deciziile luate in baza acestei legi pot fi contestate in instanta astfel incat deciziile sa fie anulate daca un judecator considera acest lucru necesar.
"In concluzie, Legea nu da puteri supreme nici dr.-ului Arafat si nici unei alte persoane. Doar ca aceasta ne permite sa putem actiona prompt si sa putem lua decizii bazate pe analize si recomandari fara pierdere de timp", a mai spus fondatorul SMURD.
Legea carantinei. Informatiile de retinut
Lasand la o parte presiunile publice si miscarile sociale ivite cu ocazia legiferarii acestor noutati de care medicii si salvatorii aveau nevoie pentru a putea lupta cu pandemia, ne concentram acum asupra variantei finale a legii.
Acum actul trebuie sa treaca de controlul de constitutionalitate, sa fie promulgat de presedintele Romaniei si va intra in vigoare la trei zile dupa publicarea in Monitorul Oficial.
Legea carantinei reglementeaza unele masuri necesare in domeniul sanatatii publice cu caracter temporar, in situatii de risc epidemiologic si biologic pentru prevenirea introducerii si limitarea raspandirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul Romaniei.
Masurile incluse in act "se dispun si se aplica in situatiile prevazute mai sus, exclusiv pentru apararea sanatatii publice, cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si a ordinii publice. Toate masurile dispuse in baza prezentei legi vor fi proportionale cu situatia care le-a determinat, limitate in timp la aceasta si aplicate in mod nediscriminatoriu".
Cum se defineste carantina - Legea carantinei
Carantina este de doua feluri:
- carantina persoanelor - masura de prevenire a raspandirii bolilor infectocontagioase, constand in separarea fizica a persoanelor suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen, de alte persoane, in spatii special desemnate de catre autoritati, la domiciliu sau la locatia declarata de catre persoana carantinata, stabilita prin decizie individuala motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege;
- carantina zonala - masura de prevenire a raspandirii bolilor infectocontagioase, prin care se urmareste separarea fizica a persoanelor si activitatilor, inclusiv limitarea circulatiei, dintr-un perimetru afectat de o boala infectocontagioasa, de perimetrele invecinate, astfel incat sa se previna raspandirea infectiei sau contaminarii in afara acestui perimetru.
Conform legii, carantina persoanelor se instituie pe baza informatiilor stiintifice oficiale si a definitiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locatie declarata de aceasta sau dupa caz, intr-un spatiu special desemnat de autoritati, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen, care:
- sosesc din zone in care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel national, european si international de catre organismele competente in domeniu;
- au intrat in contact direct cu cel putin o persoana confirmata cu o boala infectocontagioasa.
Carantina este instituita doar pe durata perioadei de incubatie specifice bolii infectocontagioase suspicionate.
Daca se refuza carantina sau se incalca masurile aferente carantinarii la domiciliu, atunci autoritatile pot muta persoana intr-un spatiu al statului.
Important! Cand masura carantinei sau a izolarii a fost luata fata de o persoana in a carei ocrotire se afla un minor, o persoana pusa sub interdictie, o persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela ori o persoana care, datorita varstei, bolii sau altei cauze, din orice alt motiv, ramane fara supraveghere si ingrijire, parintele, ocrotitorul legal, personalul medical sau reprezentantul directiei de sanatate publica anunta serviciul public de asistenta sociala, in vederea monitorizarii acestora si daca se impune, in vederea luarii masurilor legale de ocrotire temporara pentru persoanele respective.
De aceste modificari v-am anuntat inca de joi
aici, inainte ca ele sa fie aprobate de plenul Senatului prin vot decizional.
Izolarea este definita drept masura care consta in separarea fizica a persoanelor afectate de o boala infectocontagioasa sau a persoanelor purtatoare ale agentului inalt patogen chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive, la domiciliu, la locatia declarata de persoana izolata, intr-o unitate sanitara sau la o locatie altemativa atasata unitatii sanitare, in vederea monitorizarii starii de sanatate si aplicarii unui tratament, dupa caz, masura instituita in scopul vindecarii si reducerii gradului de contagiozitate pe baza consimtamantului persoanelor sau, in lipsa acestuia, prin decizia individuala motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. Aceasta se instituie pentru persoanele bolnave cu semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, precum si pentru persoanele purtatoare ale agentului inalt patogen, chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive.
Legea carantinei va fi aplicata atunci cand se constata una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
- epidemie declarata prin ordin al ministrului sanatatii;
- urgenta de sanatate publica de importanta internationala, certificata prin hotararea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, in baza declaratiei Organizatiei Mondiale a Sanatatii;
- pandemie declarata de Organizatia Mondiala a Sanatatii si certificata prin hotarare de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta;
- cazul de risc epidemiologic si biologic iminent identificat si constatat de structurile aflate in coordonarea Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau de catre institutiile aflate in subordinea Ministerului Sanatatii.
Conform legii, carantina persoanelor se instituie pe baza informatiilor stiintifice oficiale si a definitiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locatie declarata de aceasta sau dupa caz, intr-un spatiu special desemnat de autoritati, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen, care:
- sosesc din zone in care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel national, european si international de catre organismele competente in domeniu;
- au intrat in contact direct cu cel putin o persoana confirmata cu o boala infectocontagioasa.
Autoritalile publice centrale sau locale au obligatia de a asigura pentru persoanele aflate in carantina sau in izolare la domiciliu sau in locatia declarata de acestea, necesarul de hrana ori, dupa caz, si tratament in functie de varsta si starea de sanatate a persoanei, precum si livrarea acestora daca persoanele se afla in imposibilitatea de a-si asigura procurarea hranei ori, dupa caz, a tratamentului.
Termenele de judecata pentru contestarea actelor privind aplicarea Legii carantinei au fost reduse la 5 zile, lasandu-se posibilitatea extinderii pana la 10 zile in situatii exceptionale.
Finalmente, durata concediilor medicale pentru carantina sau izolare nu se cumuleaza cu durata concediilor medicale acordate unui asigurat pentru alte afectiuni.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.