UPDATE 31.01.2022 - Guvernul a aprobat Hotararea de punere in aplicare a recensamantului si, simultan, amenzile care sunt incluse in act!
"Primul recensamant fara hartie din istoria recensamintelor din Romania! Guvernul a detaliat mecanismul de realizare on-line a recensamantului pentru populatie si locuinte, proces ce va incepe maine, 1 februarie 2022. Chestionarul este conceput in format electronic, in doua versiuni corespunzatoare celor doua metode de colectare directa a datelor de la populatie: autorecenzare online si interviu fata-n fata asistat de calculator. Totodata, se aduc clarificari si simplificari, astfel incat recensamantul sa se realizeze fara sincope si sa se incheie cu rezultate relevante privind populatia rezidenta a Romaniei. Desi desfasurarea recensamantului a fost amanata cu un an, din 2021 in 2022, termenul de finalizare si de diseminare a rezultatelor preliminare a ramas cel initial, respectiv 30 decembrie 2022", transmite Executivul.
Odata cu aprobarea acestei Hotarari, Guvernul pune in aplicare prevederile OUG nr. 19/2020. Pe langa amenzi, avem si formularele necesare efectuarii recensamantului.
Important! Recensamantul este doar pentru statistica! Nimeni, indiferent de calitatea avuta, nu poate utiliza aceste date impotriva celui recenzat.
Amenzi recensamant 2022
Conform actului mentionat, avem urmatoarele sanctiuni aferente recensamantului:
- pentru persoane fizice:
- impiedicarea persoanelor implicate in actiunea de recensamant pentru efectuarea inregistrarilor ce fac obiectul recensamantului in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta sau a desfasurarii, in orice mod, a lucrarilor recensamantului - 1.000 - 3.000 lei;
- refuzul furnizarii informatiilor solicitate sau furnizarea de date eronate sau incomplete - 1.000 - 3.000 lei;
- nerespectarea de catre personalul de recensamant prevazut la art. 16 alin. (4) a dispozitiilor legale si a instructiunilor privind modul de inregistrare si prelucrare a datelor populatiei si de pastrare a caracterului confidential al datelor personale declarate de cetateni - 1.500 - 5.000 lei;
- impiedicarea accesului in interiorul complexurilor rezidentiale aflate in proprietate privata, precum si in cele apartinand cultelor religioase a personalului de recensamant in vederea desfasurarii tuturor activitatilor aferente recensamantului - 1.500 - 5.000 lei;
- utilizarea de catre personalul de recensamant a datelor obtinute in alte scopuri decat cele statistice - 1.500 - 5.000 lei.
- pentru persoane juridice:
- refuzul transmiterii datelor solicitate - 15.000 - 50.000 lei;
- refuzul transmiterii datelor in mod gratuit - 15.000 - 50.000 lei;
- refuzul transmiterii datelor in forma solicitata - 15.000 - 50.000 lei;
- transmiterea datelor cu intarziere fata de termenul solicitat - 15.000 - 50.000 lei;
- comunicarea de date incorecte si incomplete din propria culpa - 15.000 - 50.000 lei;
- impiedicarea accesului in interiorul complexurilor rezidentiale aflate in proprietate privata, precum si in cele apartinand cultelor religioase a personalului de recensamant in vederea desfasurarii tuturor activitatilor aferente recensamantului - 15.000 - 50.000 lei;
- impiedicarea sau ingreunarea activitatilor recensamantului - 15.000 - 50.000 lei;
- refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de catre conducerea I.N.S. documentele si evidentele necesare verificarii datelor - 15.000 - 50.000 lei.
Toate Hotararile adoptate de Guvern luni urmeaza a fi publicate in Monitorul Oficial, iar de maine, 1 februarie 2022, poate incepe recensamantul.
Ramane de vazut cum va fi efectuat acest intreg proces online si cat de bine vor coopera cetatenii Romaniei.
Pana acum stim ca autorecenzarea asistata se aplica in toate unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale. Numarul recenzorilor pentru autorecenzarea asistata se stabileste in functie de dimensiunea unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conform populatiei tinta estimate la data de 1 decembrie 2021, publicata pe www.recensamantromania.ro, potrivit instructiunilor Unitatii de coordonare si implementare a recensamantului, denumita in continuare UCIR si prin consultarea unitatilor judetene privind implementarea recensamantului, denumite in continuare UJIR.
Plata recenzorilor se face in functie de numarul de chestionare completate prin interviu fata-in-fata, la un tarif de 7 lei pentru "Sectiunea pentru recenzarea persoanei" si de 3,5 lei pentru "Sectiunea pentru recenzarea locuintei", inclusiv "Sectiunea pentru recenzarea spatiului colectiv de locuit". Pentru orasele si comunele izolate sau dispersate teritorial, plata recenzorilor pentru recenzarea propriu-zisa se face in functie de tipul de chestionar la un tarif de 9 lei pe "Sectiunea pentru recenzarea persoanei" si de 5 lei pentru "Sectiunea pentru recenzarea locuintei", inclusiv "Sectiunea pentru recenzarea spatiului colectiv de locuit."
Finalmente, Guvernul vrea sa afle si daca pandemia v-a afectat.
Informatii initiale,
publicate in 11.07.2019
Institutul National de Statistica (INS), Guvernul si Parlamentul Romaniei se pregatesc pentru recensamant. Sanctiunile au fost deja stabilite.
In primul rand, intelegem ca responsabilitatea constatarii contraventiilor si aplicarea acestora se afla la personalul INS imputernicit pentru aceste actiuni prin ordin al presedintelui INS si la personalul directiilor teritoriale de statistica imputernicit de catre directorii executivi din intreaga tara a INS. Acest lucru este precizat la art. 59 din Legea privind organizarea si desfasurarea Recensamantului Populatiei si Locuintelor din Romania in anul 2021.
Actul este disponibil pentru descarcare in format .PDF la finalul articolului.
In al doilea rand, aflam ca sunt trei categorii de contraventii prevazute in proiectul de act normativ:
- fapte comise de persoanele fizice;
- fapte comise de persoanele juridice;
- fapte comise de institutiile de mass-media.
In al treilea rand, observam ca persoanele fizice pot primi o amenda de:
- la 1.000 lei pana la 3.000 lei pentru impiedicarea persoanelor implicate in actiunea de recensamant pentru efectuarea inregistrarilor ce fac obiectul recensamantului in conformitate cu prevederile prezentei legi sau a desfasurarii, in orice mod, a lucrarilor recensamantului;
- la 1.000 lei pana la 3.000 lei pentru refuzul furnizarii informatiilor solicitate sau furnizarea de date eronate sau incomplete;
- la 1.500 lei pana la 5.000 lei pentru nerespectarea dispozitiilor legale si a instructiunilor privind modul de inregistrare si prelucrare a datelor populatiei si de pastrare a caracterului confidential al datelor personale declarate de cetateni;
- la 1.500 lei pana la 5.000 lei pentru impiedicarea accesului in interiorul complexelor rezidentiale aflate in proprietate privata, precum si in cele apartinand cultelor religioase a personalului de recensamant in vederea desfasurarii tuturor activitatilor aferente recensamantului;
- la 1.500 lei pana la 5.000 lei pentru utilizarea de catre personalul de recensamant a datelor obtinute in alte scopuri decat cele statistice.
In al patrulea rand, avem in vedere ca persoanele juridice pot primi o amenda de la 15.000 de lei pana la 50.000 de lei pentru:
- refuzul transmiterii datelor solicitate;
- refuzul transmiterii datelor in mod gratuit;
- refuzul transmiterii datelor in forma solicitata;
- transmiterea datelor cu intarziere fata de termenul solicitat;
- comunicarea de date incorecte si incomplete din propria culpa;
- impiedicarea accesului in interiorul complexelor rezidentiale aflate in proprietate privata, precum si in cele apartinand cultelor religioase a personalului de recensamant in vederea desfasurarii tuturor activitatilor aferente recensamantului;
- impiedicarea sau ingreunarea activitatilor recensamantului;
- refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de catre conducerea I.N.S. documentele si evidentele necesare verificarii datelor.
In al cincilea rand, intelegem ca institutiile mass-media pot primi o amenda de la 15.000 de lei pana la 50.000 de lei pentru:
- neorganizarea sau refuzul explicit de a organiza, in functie de specific, emisiuni de informare a publicului privind desfasurarea recensamantului, distincte, special dedicate acestei teme, inclusiv prin asigurarea interpretarii acestora in limbaj mimico-gestual;
- netransmiterea sau refuzul explicit de a transmite stiri privind desfasurarea recensamantului in cadrul emisiunilor informative;
- nedifuzarea sau refuzul explicit de a difuza gratuit spoturile necomerciale de popularizare a recensamantului, puse la dispozitie de catre I.N.S., cu frecventa zilnica, incepand cu cel putin 4 luni inainte de perioada de colectare a datelor si pana la finalizarea acesteia, inclusiv prin asigurarea interpretarii acestora in limbaj mimico-gestual, conform prevederilor art. 38 lit. c) din prezenta lege;
- nepublicarea sau refuzul explicit de a publica articole de informare a publicului privind desfasurarea recensamantului, conform prevederilor art. 39 lit. a) din prezenta lege;
- nepublicarea sau refuzul explicit de a publica mesajele de popularizare a recensamantului cu frecventa ridicata, incepand cu cel putin 4 luni inainte de perioada de colectare a datelor si pana la finalizarea acesteia, conform prevederilor art. 39 lit. b) din lege;
- neindeplinirea de catre Societatea Romana de Televiziune S.A. sau de catre Societatea Romana de Radiodifuziune S.A. a obligatiilor ce le revin potrivit prevederilor art. 42 din lege;
- prezentarea publicului de informatii false referitoare la recensamant;
- impiedicarea sau ingreunarea activitatilor recensamantului, prin actiunile intreprinse sau informatiile transmise.
Finalmente, la toate tipurile de amenda prevazute mai sus se adauga si prevederile OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Atentie! Legea nu se afla inca in vigoare. Ea va trebui adoptata de ambele camere ale Parlamentului, promulgata de presedinte si publicata in Monitorul Oficial pentru a se aplica. Vom actualiza acest articol cu toate informatiile relevante imediat ce acestea vor fi disponibile.
Proiectul de act normativ din care putem afla ce fel de amenda riscam pentru anumite actiuni sau inactiuni poate fi descarcat in format .PDF dand click AICI!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.