Conform prevederilor art.16 alin.(4) Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc. In cazul in care la sediul directiei exista dosarele personale (respectiv contractele individuale de munca) ale tuturor salariatilor (in numar de 1700), mai este necesar sa trimitem o copie a contractului individual de munca si la centrele de plasament care fac parte din organigrama directiei, aceste centre aflându-se in localitati diferite de sediul directiei? Cum procedam in cazul asistentilor maternali care isi desfasoara activitatea la domiciliu, in localitati diferite de sediul directiei? Mentionam ca la angajare acestia au primit cate un exemplar din contractul individual de munca, neavand insa certitudinea ca-si pastreaza documentele eliberate.
Iata raspunsul specialistului!
Intr-adevar, dupa cum ati mentionat si dumneavoastra, la art. 16 alin. (4) din Legea nr.53/2003 Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca ”Angajatorul este obligat sa pastreze la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc”.
In Nota de fundamentare a O.U.G. nr. 53/2017, prin care a fost introdusa aceasta reglementare in Codul muncii, se precizeaza ca stabilirea obligatiei angajatorului de a pastra la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc, se face in vederea eficientizarii controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate prin verificarea in timp real a formei de angajare a persoanelor care desfasoara activitate la locul de munca controlat, prin confruntarea pe loc a datelor existente in documente cu cele transmise in registrul general de evidenta a salariatilor.
Prevedereade la art. 16 alin. (4) are o formulare generala si nu contine exceptii. Prin urmare, apreciem ca trebuie sa existe in centrele de plasament copii ale contractelor individuale de munca ale salariatilor care isi desfasoara activitatea acolo.
In ceea ce priveste asistentii maternali care isi desfasoara activitatea la domiciliu, aplicand strict textul din Codul muncii, rezulta ca exista obligatia de a pastra o copie a contractului de munca, insa totusi, apreciem ca prevederea legala este acoperita de faptul ca, la respectivul loc de munca exista (sau ar trebui sa existe) originalul contractului de munca, respectiv exemplarul salariatului, luand in considerare si caracterul aparte al situatiei privind munca la domiciliu.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Cartea verde a contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Insa pentru lamurirea acestor aspecte, avand in vedere ca aceasta reglementare a fost introdusa pentru eficientizarea controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate, iar institutia competenta in acest domeniu este Inspectia Muncii, apreciem ca este util sa solicitati un punct de vedere oficial al acestei institutii.
Raspuns oferit pe portalcodulmuncii.ro de Adina Popescu – consilier juridic.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri