Toti trecem printr-o perioada de proba atunci cand ne incepem un loc de munca nou. Cati dintre noi sunt la curent cu tot ceea ce inseamna aceasta perioada din punct de vedere legislativ atat ca angajat, cat si ca angajator?
Vom afla in continuare care este perioada duratei de proba, asa cum este reglementata in art. 31 – 33 din Codul Muncii, si care sunt consecintele daca se renunta in acest timp la locul de munca.
De regula, atunci cand se semneaza contractul individual de munca, salariatul este instiintat ca urmeaza o perioada de proba pentru el, timp in care ii vor fi verificate aptitudinile. Numarul acestor zile se stabileste in functie de postul ce urmeaza sa fie ocupat, dupa cum urmeaza:
• cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie
• cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.
In ceea ce priveste verificarea aptitudinilor profesionale la incadrarea persoanelor cu handicap se realizeaza exclusiv prin modalitatea perioadei de proba de maximum 30 de zile calendaristice.
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Putini salariati isi cunosc drepturile in perioada de proba, asa ca este necesara o informare in acest sens.
Pe durata perioadei de proba salariatul beneficiaza de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in legislatia muncii, in contractul colectiv de munca aplicabil, in regulamentul intern, precum si in contractul individual de munca.
Nu uitati ca perioada de proba constituie vechime in munca.
Exista cazuri in care angajatii observa in timpul perioadei de probe ca nu se potrivesc cu locul de munca respectiv ori ca nu sunt multumiti de anumite informatii. Ce se intampla in aceasta situatie?
Este important de stiut ca in acest timp contractul individual de munca poate inceta exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia.
Asadar, daca nu va mai doriti sa continuati activitatea la firma respectiva, este suficient sa anuntati angajatorul in scris. Nu sunteti obligat sa ramaneti in preaviz si nici sa oferiti diverse justificari. La capatul celalalt, si angajatorul poate sa ia aceleasi decizii in ceea ce priveste angajatul incompatibil cu postul respectiv.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri