Ministerul Afacerilor Interne (MAI) introduce o noua schimbare pentru Codul rutier prin intermediul careia pietonii vor fi amendati pentru traversarea drumului cu ochii in telefon.
"Din practica, s-a constatat ca un procent semnificativ din numarul accidentelor rutiere implica eroarea umana a participantilor la trafic. Pietonii reprezinta o categorie vulnerabila in trafic, iar un comportament imprudent al acestora poate spori numarul deceselor rezultate din accidentele de circulatie in care acesti participanti la trafic sunt implicati", arata MAI.
Cu titlu de exemplu, MAI mentioneaza ca, in perioada 01.01.2019-15.09.2020, s-au inregistrat 1.711 de accidente de circulatie grave avand drept cauza principala a producerii traversarea neregulamentara a drumului public de catre pietoni. In urma producerii acestora, a rezultat, conform sursei mentionate, decesul a 457 de persoane si ranirea grava a altor 1272 de persoane, toate aceste persoane avand calitatea de pietoni.
"Din aceasta perspectiva, este necesara imbunatatirea inclusiv a legislatiei rutiere, astfel incat riscul rutier sa se reduca", argumenteaza institutia.
In prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de catre pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzator, iar in lipsa acestora, in localitati, pe la coltul strazii, numai dupa ce s-au asigurat ca o pot face fara pericol pentru ei si pentru ceilalti participanti la trafic.
MAI arata ca in fapt, uneori, aceasta asigurare nu se realizeaza, intrucat pietonul desfasoara o activitate de natura a-i distrage atentia, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie ca se vorbeste sau se scriu mesaje (distragere mentala), se asculta muzica (distragere auditiva) sau se acceseaza diverse aplicatii de ghidare precum harti (distragere vizuala), influenteaza capacitatea de atentie a pietonului in momentul angajarii acestuia in traversarea drumului public.
"Mai mult, distragerea atentiei poate constitui un factor concurent in producerea accidentului rutier chiar si atunci cand traversarea drumului public de catre pietoni urmeaza sa se faca prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzator. Distragerea atentiei la nivel mental (cognitiv) este cel mai des intalnita, intrucat, spre exemplu, o discutie telefonica poate fi palpitanta, astfel ca atentia se canalizeaza catre aceasta activitate, pietonul mergand practic mecanic, fara a constientiza locul efectiv de traversare. De asemenea, prin distragerea auditiva, pietonul nu mai percepe sunetele traficului rutier ori semnalele speciale de avertizare sonora folosite de autovehiculele cu regim prioritar de circulatie precum cele apartinand politiei ori serviciului de ambulanta", explica MAI.
Avand lucrurile expuse mai sus in vedere, prin noua modificare a
Codului rutier se reglementeaza interdictia pietonilor de a efectua activitati de natura a le distrage atentia atunci cand se angajeaza in traversarea drumului public. De altfel, o astfel de interdictie exista deja, insa numai in ceea ce priveste conducatorii de vehicule, acestora fiindu-le interzis a efectua activitati de natura a le distrage atentia de la conducere, precum si de a folosi telefoanele mobile atunci cand se afla in timpul deplasarii pe drumurile publice.
Pentru ca pietonii sa fie amendati pentru traversarea drumului cu ochii in telefon se modifica art. 167 la alin. (1) prin adaugarea unei noi litere, lit. h) care prevede urmatoarele:
In cazul in care constata incalcari ale normelor rutiere, agentul constatator incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei, potrivit modelului prevazut la art.109 alin.(4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care va cuprinde in mod obligatoriu: data, ora si locul unde este incheiat; gradul profesional, numele si prenumele agentului constatator, unitatea din care acesta face parte; numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta contravenientului, numarul si seria actului de identitate ori, in cazul cetatenilor straini, al persoanelor fara cetatenie sau al cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent; descrierea faptei contraventionale, cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia; numarul punctelor-amenda aplicate si valoarea acestora, posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, sanctiunea contraventionala complementara aplicata si/sau masura tehnico-administrativa dispusa; indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale; termenul de exercitare a caii de atac, instanta la care se depune plangerea si semnatura agentului constatator.
Proiectul de Hotarare de Guvern de-abia a fost pus in dezbatere publica de catre MAI, asadar ramane de vazut cand Executivul il va dezbate.
Momentan, prevederile nu se aplica.
Revenim cu actualizari.