Obligativitatea pentru partile unui conflict de a se prezenta la sedinta de informare cu privire la mediere a fost introdusa prin Legea 115/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.
Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea 192/2006, astfel cum a fost modificat de Legea 115/2012, daca legea nu prevede altfel, partile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate sa participe la sedinta de informare privind avantajele medierii, inclusiv, daca este cazul, dupa declansarea unui proces in fata instantelor competente, in vederea solutionarii pe aceasta cale a conflictelor in materie civila, de familie, in materie penala, precum si in alte materii, in conditiile prevazute de lege.
In litigiile prevazute de art. 601 din Legea 192/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, partile sunt tinute sa faca dovada participarii la sedinta de informare cu privire la
avantajele medierii.
Asadar, anterior declansarii unui proces In fata instantelor de judecata, dar si ulterior acestui moment, daca este cazul, partile au obligatia sa participe la sedinta de informare privind avantajele medierii. Mediatorul face informarea partilor desprea avantajele medierii, scopul medierii, efectele juridice ale medierii si ale acordului de mediere fara a pretinde onorariu.
Partile pot apela la un mediator pentru realizarea sedintei de informare atat din proprie initiativa, cat si la recomandarea instantei de judecata. Astfel cum prevede art. 43 din Legea 192/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, partile aflate In conflict pot apela la un mediator prezentandu-se impreuna la acesta.
De asemenea, se poate ca numai una dintre parti sa se prezinte in fata mediatorului, situatie in care mediatorul, la cererea partii, va adresa celeilalte parti invitatia scrisa, in vederea informarii si acceptarii medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitatia se transmite prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului. Partea solicitanta va furniza mediatorului datele necesare contactarii celeilalte parti.
In cazul imposibilitatii de prezentare a vreuneia dintre partile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia, o noua data In vederea informarii si acceptarii medierii. In cazul acceptarii medierii, partile In disputa si mediatorul vor semna contractul de mediere.
Medierea se considera neacceptata, asa cum prevede art. 43 alin. (3) din Legea 192/2006, astfel cum a fost modificat prin Legea 370/2009 cand:
- una dintre parti refuza, In scris, In mod explicit, medierea;
- una dintre parti nu raspunde invitatiei scrise, In vederea informarii si acceptarii medierii;
- una dintre parti nu se prezinta de doua ori la rand la datele fixate pentru semnarea contractului de mediere.
De retinut!
Acceptarea participarii sau participarea la sedinta de informare nu constituie o recunoastere a dreptului ce ar face obiectul litigiului si nu intrerupe cursul prescriptiei.
sursa: Manualul Mediatorului - Succes Garantat >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma de IT din Romania doreste sa trimita doi salariati pentru cate 3 zile, o data la 3 luni, unul in UK si unul in Germania pentru o intalnire de afaceri cu colegi dintr-o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi la nivel global. Salariatii nu vor desfasura activitate pentru compania in care se deplaseaza, nu va exista un raport de munca intre salariati si compania in care se deplaseaza, iar rezultatele si informatiile acumulate in urma intalnirii vor fi aplicate ulterior pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<