Obligativitatea pentru partile unui conflict de a se prezenta la sedinta de informare cu privire la mediere a fost introdusa prin Legea 115/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.
Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea 192/2006, astfel cum a fost modificat de Legea 115/2012, daca legea nu prevede altfel, partile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate sa participe la sedinta de informare privind avantajele medierii, inclusiv, daca este cazul, dupa declansarea unui proces in fata instantelor competente, in vederea solutionarii pe aceasta cale a conflictelor in materie civila, de familie, in materie penala, precum si in alte materii, in conditiile prevazute de lege.
In litigiile prevazute de art. 601 din Legea 192/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, partile sunt tinute sa faca dovada participarii la sedinta de informare cu privire la
avantajele medierii.
Asadar, anterior declansarii unui proces In fata instantelor de judecata, dar si ulterior acestui moment, daca este cazul, partile au obligatia sa participe la sedinta de informare privind avantajele medierii. Mediatorul face informarea partilor desprea avantajele medierii, scopul medierii, efectele juridice ale medierii si ale acordului de mediere fara a pretinde onorariu.
Partile pot apela la un mediator pentru realizarea sedintei de informare atat din proprie initiativa, cat si la recomandarea instantei de judecata. Astfel cum prevede art. 43 din Legea 192/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, partile aflate In conflict pot apela la un mediator prezentandu-se impreuna la acesta.
De asemenea, se poate ca numai una dintre parti sa se prezinte in fata mediatorului, situatie in care mediatorul, la cererea partii, va adresa celeilalte parti invitatia scrisa, in vederea informarii si acceptarii medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitatia se transmite prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului. Partea solicitanta va furniza mediatorului datele necesare contactarii celeilalte parti.
In cazul imposibilitatii de prezentare a vreuneia dintre partile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia, o noua data In vederea informarii si acceptarii medierii. In cazul acceptarii medierii, partile In disputa si mediatorul vor semna contractul de mediere.
Medierea se considera neacceptata, asa cum prevede art. 43 alin. (3) din Legea 192/2006, astfel cum a fost modificat prin Legea 370/2009 cand:
- una dintre parti refuza, In scris, In mod explicit, medierea;
- una dintre parti nu raspunde invitatiei scrise, In vederea informarii si acceptarii medierii;
- una dintre parti nu se prezinta de doua ori la rand la datele fixate pentru semnarea contractului de mediere.
De retinut!
Acceptarea participarii sau participarea la sedinta de informare nu constituie o recunoastere a dreptului ce ar face obiectul litigiului si nu intrerupe cursul prescriptiei.
sursa: Manualul Mediatorului - Succes Garantat >>>