Grupul statelor impotriva coruptiei (GRECO), organism al Consiliului Europei, a publicat, miercuri, al Treilea Raport Interimar de Conformitate in cadrul rundei a patra de evaluare ”Prevenirea coruptiei cu privire la membrii Parlamentului, judecatori si procurori”.
Organismul face trimitere la recomandarile formulate anterior si da detalii despre modul in care Romania s-a conformat la aceste recomandari.
”Acest al Treilea Raport Interimar de Conformitate care include Raportul de follow-up la Raportul ad-hoc (Regula 34) privind Romania evalueaza masurile luate de autoritatile din Romania in vederea implementarii recomandarilor formulate in Raportul de evaluare a acestei tari aferent rundei a patra de evaluare cu tema "Prevenirea coruptiei cu privire la membrii Parlamentului, judecatori si procurori” si in Raportul ad-hoc (Regula 34) care evalueaza aspecte strans legate de obiectul Raportului de evaluare aferent rundei a patra”, a transmis, miercuri, GRECO.
GRECO concluzioneaza ca, in ceea ce priveste atat judecatorii, cat si procurorii, o evolutie principala este ca autoritatile romane au desfiintat Sectia speciala pentru investigarea infractiunilor din justitie, puternic contestata de GRECO.
GRECO mai recunoaste ca autoritatile au depus eforturi pentru a spori rolul Consiliului Suprem al Magistraturii si al Inspectiei Judiciare ca raspuns la riscurile la adresa integritatii judecatorilor si procurorilor, inclusiv prin formare si acces la informatii.
Raportul observa, de asemenea, eforturile de a introduce o noua legislatie pentru judecatori si procurori, pentru a le asigura independenta. Adoptarea Legilor Justitiei sunt pasi importanti inainte, care trebuie urmati de o serie de masuri de implementare.
GRECO concluzioneaza ca nivelul de conformitate al Romaniei nu mai este „nesatisfacator la nivel global”.
Concluziile raportului GRECO privind Romania
"GRECO concluzioneaza ca Romania a implementat satisfacator sau a tratat in mod satisfacator sapte din cele treisprezece recomandari cuprinse in Raportul de evaluare aferent Rundei a patra si trei din cele cinci recomandari din Raportul de Follow-up la Raportul Ad-hoc (Raportul adoptat conform Regulii 34).
In concret, recomandarile ii, v, vii, viii, x, xi si xii au fost implementate satisfacator sau tratate intr-o maniera satisfacatoare. Recomandarile i si xiii au fost partial implementate, iar recomandarile iii, iv, vi, si ix au ramas neimplementate. Recomandarile i, ii si iv din Raportul ad-hoc conform Regulii 34 au fost implementate satisfacator sau tratate intr-o maniera satisfacatoare iar recomandarile iii si v din Raportul ad-hoc conform Regulii 34 au fost partial implementate.
Cu privire la membrii Parlamentului, o usoara imbunatatire a fost constatata prin introducerea unui cod de conduita pentru membrii Parlamentului impreuna cu un sistem pentru aplicarea lui si au fost depuse eforturi pentru abordarea problematicii ridicarii imunitatii membrilor Parlamentului. Cu toate acestea, transparenta procesului parlamentar, per ansamblu, trebuie imbunatatita in continuare si utilizarea procedurilor de urgenta ar trebui redusa. Suplimentar, trebuie facut mai mult pentru abordarea conflictelor de interese si introducerea regulilor privind interactiunea membrilor Parlamentului cu lobbyistii. In cele din urma, trebuie implementat un sistem de consiliere independenta pentru ca membrii Parlamentului sa solicite consiliere in materie de integritate.
Cu privire la judecatori si procurori, o problema principala care a fost tratata o reprezinta desfiintarea sectiei speciale pentru investigarea infractiunilor din sistemul judiciar, cu privire la care GRECO s-a opus puternic la infiintare. Au fost depuse eforturi pentru cresterea rolului Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare ca raspuns la riscurile de integritate a judecatorilor si procurorilor prin, inter alia, formare si acces la informatii. Eforturi au fost, de asemenea, dedicate stabilirii noii legislatii pentru judecatori si procurori pentru a le asigura independenta.
Adoptarea de catre Senat, la data de 17 octombrie 2022, a noii Legi privind statutul judecatorilor si procurorilor, a noii Legi privind organizarea judiciara si a noii Legi privind Consiliul Superior al Magistraturii si promulgarea lor la data de 15 noiembrie 2022, de catre Presedintele Romaniei, reprezinta pasi inainte importanti, care trebuie sa fie urmati de un numar de masuri de implementare.
GRECO apreciaza ca actualul nivel de conformitate cu recomandarile nu mai este „global nesatisfacator” in sensul Regulii 31 revizuite, paragraful 8.3 din Regulile de Procedura. Prin urmare, GRECO decide sa nu mai continue aplicarea Regulii 32 referitoare la membrii care nu sunt in conformitate cu recomandarile incluse in Raportul de Evaluare", se arata la concluziile raportului.
Ca urmare a acestui raport, Romania trebuie sa transmita un raport cu privire la masurile luate pentru implementarea recomandarilor care nu au fost inca solutionate pana la data de 31 decembrie 2023.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<