Grupul statelor impotriva coruptiei (GRECO), organism al Consiliului Europei, a publicat, miercuri, al Treilea Raport Interimar de Conformitate in cadrul rundei a patra de evaluare ”Prevenirea coruptiei cu privire la membrii Parlamentului, judecatori si procurori”.
Organismul face trimitere la recomandarile formulate anterior si da detalii despre modul in care Romania s-a conformat la aceste recomandari.
”Acest al Treilea Raport Interimar de Conformitate care include Raportul de follow-up la Raportul ad-hoc (Regula 34) privind Romania evalueaza masurile luate de autoritatile din Romania in vederea implementarii recomandarilor formulate in Raportul de evaluare a acestei tari aferent rundei a patra de evaluare cu tema "Prevenirea coruptiei cu privire la membrii Parlamentului, judecatori si procurori” si in Raportul ad-hoc (Regula 34) care evalueaza aspecte strans legate de obiectul Raportului de evaluare aferent rundei a patra”, a transmis, miercuri, GRECO.
GRECO concluzioneaza ca, in ceea ce priveste atat judecatorii, cat si procurorii, o evolutie principala este ca autoritatile romane au desfiintat Sectia speciala pentru investigarea infractiunilor din justitie, puternic contestata de GRECO.
GRECO mai recunoaste ca autoritatile au depus eforturi pentru a spori rolul Consiliului Suprem al Magistraturii si al Inspectiei Judiciare ca raspuns la riscurile la adresa integritatii judecatorilor si procurorilor, inclusiv prin formare si acces la informatii.
Raportul observa, de asemenea, eforturile de a introduce o noua legislatie pentru judecatori si procurori, pentru a le asigura independenta. Adoptarea Legilor Justitiei sunt pasi importanti inainte, care trebuie urmati de o serie de masuri de implementare.
GRECO concluzioneaza ca nivelul de conformitate al Romaniei nu mai este „nesatisfacator la nivel global”.
Concluziile raportului GRECO privind Romania
"GRECO concluzioneaza ca Romania a implementat satisfacator sau a tratat in mod satisfacator sapte din cele treisprezece recomandari cuprinse in Raportul de evaluare aferent Rundei a patra si trei din cele cinci recomandari din Raportul de Follow-up la Raportul Ad-hoc (Raportul adoptat conform Regulii 34).
In concret, recomandarile ii, v, vii, viii, x, xi si xii au fost implementate satisfacator sau tratate intr-o maniera satisfacatoare. Recomandarile i si xiii au fost partial implementate, iar recomandarile iii, iv, vi, si ix au ramas neimplementate. Recomandarile i, ii si iv din Raportul ad-hoc conform Regulii 34 au fost implementate satisfacator sau tratate intr-o maniera satisfacatoare iar recomandarile iii si v din Raportul ad-hoc conform Regulii 34 au fost partial implementate.
Cu privire la membrii Parlamentului, o usoara imbunatatire a fost constatata prin introducerea unui cod de conduita pentru membrii Parlamentului impreuna cu un sistem pentru aplicarea lui si au fost depuse eforturi pentru abordarea problematicii ridicarii imunitatii membrilor Parlamentului. Cu toate acestea, transparenta procesului parlamentar, per ansamblu, trebuie imbunatatita in continuare si utilizarea procedurilor de urgenta ar trebui redusa. Suplimentar, trebuie facut mai mult pentru abordarea conflictelor de interese si introducerea regulilor privind interactiunea membrilor Parlamentului cu lobbyistii. In cele din urma, trebuie implementat un sistem de consiliere independenta pentru ca membrii Parlamentului sa solicite consiliere in materie de integritate.
Cu privire la judecatori si procurori, o problema principala care a fost tratata o reprezinta desfiintarea sectiei speciale pentru investigarea infractiunilor din sistemul judiciar, cu privire la care GRECO s-a opus puternic la infiintare. Au fost depuse eforturi pentru cresterea rolului Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare ca raspuns la riscurile de integritate a judecatorilor si procurorilor prin, inter alia, formare si acces la informatii. Eforturi au fost, de asemenea, dedicate stabilirii noii legislatii pentru judecatori si procurori pentru a le asigura independenta.
Adoptarea de catre Senat, la data de 17 octombrie 2022, a noii Legi privind statutul judecatorilor si procurorilor, a noii Legi privind organizarea judiciara si a noii Legi privind Consiliul Superior al Magistraturii si promulgarea lor la data de 15 noiembrie 2022, de catre Presedintele Romaniei, reprezinta pasi inainte importanti, care trebuie sa fie urmati de un numar de masuri de implementare.
GRECO apreciaza ca actualul nivel de conformitate cu recomandarile nu mai este „global nesatisfacator” in sensul Regulii 31 revizuite, paragraful 8.3 din Regulile de Procedura. Prin urmare, GRECO decide sa nu mai continue aplicarea Regulii 32 referitoare la membrii care nu sunt in conformitate cu recomandarile incluse in Raportul de Evaluare", se arata la concluziile raportului.
Ca urmare a acestui raport, Romania trebuie sa transmita un raport cu privire la masurile luate pentru implementarea recomandarilor care nu au fost inca solutionate pana la data de 31 decembrie 2023.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<