Guvernul a aprobat, in sedinta de miercuri, 4 mai, proiectul de Lege privind registratorii comerciali si activitatea de inregistrare in registrul comertului, solicitand Parlamentului ca acest act normativ sa fie aprobat in procedura de urgenta.
„Prin aprobarea acestui proiect de lege se finalizeaza, din perspectiva legislativa, reforma Registrului Comertului, demarata in decembrie 2009 prin restrangerea rolului judecatorului delegat”, a precizat secretarul de stat in Ministerul Justitiei, Alina Bica.
Astfel, toate atributiile care tin de inregistrarea societatilor comerciale, divizarea/fuziunea acestora si incetarea activitatii lor, precum si autorizarea persoanelor fizice vor reveni unei categorii noi de persoane - registratorii comerciali.
Registratorii comerciali sunt functionari in cadrul Registrului Comertului avand statutul de personal contractual, dar care sunt investiti cu putere de autoritate publica. Acestia se vor substitui in tot ceea ce inseamna partea introductiva de atributii care ii revenea judecatorului-delegat in legatura cu societatile comerciale si persoanele fizice autorizate, urmand ca orice nemultumire a tertelor persoane in legatura cu inregistrarea unei societati comerciale sa fie solutionata de instanta de judecata, in mod obisnuit, prin contestarea actului intocmit de registratorul comercial.
Registratorii comerciali vor avea toate drepturile si obligatiile pe care le au magistratii, fara sa fie magistrati, ci doar persoane care exercita autoritatea publica de stat. In acest scop, incepand din decembrie 2009 o parte din personalul Registrului Comertului a fost selectat si urmeaza cursuri de perfectionare, iar pentru posturile care raman neocupate a fost prevazuta procedura de selectie.
O alta modificare importanta introdusa prin actul normativ aprobat astazi de Guvern este aceea ca, in termen de 2 ani, se va renunta la publicarea in Monitorul Oficial a actelor care tin de infiintarea societatilor comerciale si modificarile aduse in cadrul acestora, in schimb va fi creata o platforma electronica prin intermediul careia toate persoanele interesate vor putea, la costuri minime, sa aiba acces la baza de date respectiva.
Orice mentiuni referitoare la o noua societate comerciala sau o noua persoana fizica autorizata trebuie incluse obligatoriu in aceasta baza de date in termen de 3 zile de la momentul inregistrarii.
Tot in aceasta baza de date, pentru prima data, se va regasi cazierul asociatului, actionarului sau administratorului, daca acesta a fost condamnat penal si pentru ce fapte. Platforma electronica va include si informatii referitoare la societatile comerciale care sunt inactive din punct de vedere fiscal, astfel incat o societate comerciala care doreste sa intre in relatii de afaceri cu o alta societate comerciala va putea sa acceseze aceasta baza de date pentru a vedea daca are, intr-adevar, un partener de afaceri viabil.
Actul normativ simplifica, totodata, tot ceea ce inseamna proceduri in legatura cu fuziunea, divizarea si incetarea activitatii unei societati comerciale, eliminand diferentele existente la ora actuala intre proceduri in functie de tipul societatii comerciale.
Practic, prin aceasta simplificare sunt transpuse in legislatia romaneasca reglementarile europene care prevad armonizarea procedurilor respective, iar societatile comerciale vor avea posibilitatea de a se inregistra folosind semnatura electronica, nemaifiind necesara deplasarea la sediul Registrului Comertului pentru a depune fizic documentele necesare.