Comisia a decis sa introduca actiune in instanta impotriva Consiliului pentru neadoptarea regulamentului Consiliului privind ajustarea anuala a remuneratiilor si a pensiilor personalului UE, asa cum s-a prevazut in Statutul functionarilor.
In temeiul Statutului functionarilor, salariile si pensiile functionarilor UE sunt ajustate conform deciziilor politice luate de statele membre cu privire la salariile functionarilor lor publici nationali. Atunci cand salariile functionarilor nationali cresc sau scad, aceeasi schimbare se aplica si personalului UE.
De data aceasta, cinci din cele opt state membre luate in considerare in calcul au majorat salariile functionarilor lor nationali in termeni nominali: Belgia (3,6 %), Franta si Olanda (2 %), Germania si Marea Britanie (1,3 %). Au existat reduceri salariale mici in Italia, Spania si Luxemburg. In medie, acest lucru a insemnat ca functionarii nationali au pierdut 1,8 % din puterea lor de cumparare in termeni reali. Exact aceeasi reducere este propusa pentru functionarii UE, indiferent de locul unde isi desfasoara activitatea.
Prin urmare, Comisia, in stricta conformitate cu legea, a propus Consiliului aplicarea aceleiasi reduceri functionarilor UE. Propunerea Comisiei prevede, de asemenea, o reducere de -1,8 % in termeni reali, care, pentru personalul din Bruxelles, unde inflatia este de 3,6 %, inseamna o ajustare nominala de 1,7 %.
Asa cum Curtea Europeana de Justitie a confirmat deja, de mai multe ori (ultima data la 24 noiembrie 2010 in cauza C-40/10), conform Statutului functionarilor, Consiliul nu dispune de nicio marja de apreciere, dar trebuie sa adopte valoarea ajustarii calculata de Comisie.
Singura posibilitate de derogare de la aceste norme este utilizarea clauzei de exceptare, clauza care, dupa cum a subliniat Curtea, poate fi folosita numai in circumstante exceptionale, in cazul in care, in cadrul metodei, remuneratia functionarilor nu ar fi ajustata suficient de repede. La cererea Consiliului, Comisia a analizat in doua ocazii daca s-ar putea aplica clauza de exceptare care se refera la o deteriorare brusca si grava a situatiei economice si sociale din Uniunea Europeana. Comisia a concluzionat ca scaderea puterii de cumparare a personalului UE, care corespunde scaderii puterii de cumparare a functionarilor nationali, pare a corespunde situatiei economice si sociale actuale. Orice masura suplimentara care depaseste aceasta scadere ar incalca Statutul functionarilor si jurisprudenta Curtii de Justitie.
In schimb, Comisia a luat in considerare nevoia de austeritate, propunand reduceri de personal de 5 % in toate institutiile UE, precum si schimbari majore ale Statutului functionarilor, cum ar fi cresterea timpului de lucru saptamanal de la 37,5 la 40 de ore, fara compensatie, prelungirea varstei de pensionare la 65 (sau 67 in anumite conditii) si reconfigurarea structurilor de cariera pentru secretari si asistenti. Toate aceste masuri vor avea drept rezultat economii in valoare de peste 1 miliard € in urmatorii sapte ani si de 1 miliard € anual, pe termen lung, in cazul in care sunt adoptate.
In pofida considerentelor de mai sus, Consiliul a luat decizia oficiala de a nu adopta propunerea Comisiei. Comisia considera ca aceasta decizie incalca Statutul functionarilor si, prin urmare, are obligatia, in calitate de gardian al tratatelor, de a o contesta inaintea Curtii de Justitie.
Vicepresedintele Maros Sefcovic a afirmat: „Comisia regreta ca este din nou, dupa o situatie similara in 2009, obligata sa introduca actiune in justitie impotriva Consiliului in aceasta chestiune. Atat Consiliul, cat si Comisia recunosc necesitatea unor economii in ceea ce priveste costurile administrative. Cu toate acestea, astfel de economii trebuie realizate in conformitate cu legea si, in cazul in care este necesar, prin modificarea legislatiei, nu prin incalcarea ei. Aceasta este abordarea pe care Comisia o pregateste de opt luni deja si al carei rezultat este propunerea oficiala din decembrie 2011 catre Parlamentul European si Consiliu care va conduce la economii in ceea ce priveste cheltuielile administrative de peste 1 miliard € pana in 2020 si de 1 miliard € anual, pe termen lung, daca este adoptata. "
Context
Ajustarea anuala se calculeaza in fiecare an de catre Eurostat, pe baza datelor statistice furnizate de statele membre privind majorarile sau reducerile salariale din administratiile publice nationale. In 2004, Consiliul a decis ca ar trebui folosit un esantion compus din opt state membre (Germania, Franta, Marea Britanie, Italia, Spania, Olanda, Belgia si Luxemburg). Prin urmare, personalul UE castiga sau pierde la fel ca functionarii nationali din aceste tari.
In 2010 s-a inregistrat o mica reducere a salariilor nete in institutiile UE, deoarece cresterea ratei contributiei la sistemul de pensii (de la 11,3 % la 11,6 %) si a prelevarii sociale (de la 5,07 % la 5,5 %) a depasit cresterea minima a salariului brut (0,1 %).