Codul aerian al Romaniei - Capitolul XIV - Sanctiuni
Art. 111. - Incalcarea prevederilor prezentului Cod aerian atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanelor vinovate.
Art.112. – (1)Incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu prevazute de actele normative cu putere de lege sau neindeplinirea lor, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta unei aeronave in zbor, se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5ani.
(2)Savarsirea din culpa a faptei prevazute la alin. (1) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
Art. 113. - (1) Incredintarea comenzilor aeronavei civile de catre pilotul comandant unei persoane neautorizate se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Parasirea fara aprobare a postului de catre orice membru al echipajului de conducere sau de catre personalul ce asigura direct informarea, dirijarea si controlul traficului aerian, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavei in zbor, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Art. 115. - (1) Pilotarea unei aeronave de catre o persoana care nu poseda documentele de certificare prevazute de reglementarile in vigoare pentru pilotarea aeronavei respective se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
(2) Operarea unei aeronave fara pilot la bord de catre o persoana care nu poseda documentele de certificare prevazute de reglementarile in vigoare pentru operarea aeronavei respective se pedepseste cu inchisoare de la trei luni la 3 ani sau cuamenda.
(3) Daca prin fapta prevazuta la alin. (1) si (2) s-a pus in pericol siguranta altor zboruri, sanatatea publica sau protectia mediului, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7ani.
Art. 116. - (1) Se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmatoarele fapte:
a) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede certificatul de inmatriculare sau, dupa caz, de identificare, emis potrivit dispozitiilor legale;
b) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede certificatul de navigabilitate sau, dupa caz, documentul echivalent de navigabilitate, emis potrivit dispozitiilor legale;
c) inscriptionarea neconforma cu certificatul de inmatriculare sau identificare ori suprimarea marcilor de inscriptionare.
(2) Faptele prevazute la alin. (1) lit. a) si b), savarsite dupa comunicarea refuzului eliberarii certificatului de inmatriculare sau, dupa caz, de identificare, respectiv a certificatului de navigabilitate sau a documentului echivalent de navigabilitate, se pedepsesc cu inchisoare de la unu la 5ani.
(3) Se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda urmatoarele fapte:
a) nerespectarea restrictiilor impuse prin reglementarile specifice referitoare la zonele supuse servitutilor aeronautice si la zonele de interes militar sau prin avizele emise de Autoritatea Aeronautica Civila Romana si/sau, dupa caz, de Ministerul Apararii Nationale, de catre persoanele fizice si juridice prevazute la art. 89, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavelor in zbor;
b) efectuarea unei operatiuni de transport aerian comercial fara detinerea licentei de operare si/sau a certificatului de operator prevazute la art. 53 alin. (1), daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavei in zbor.
Art. 117.- (1) Operarea unei aeronave civile fara pilot la bord care transporta bunuri periculoase incadrate, conform documentului Doc 9284 al Organizatiei pentru Aviatia Civila Internationala, instituita prin Conventia privind aviatia civila internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, la care Romania a aderat prin Decretul nr. 194/1965, in categoriile substante infectioase (Clasa 6, Diviziunea 6.2) si gaze toxice (Clasa 2, Diviziunea 2.3) se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda.
(2) Operarea unei aeronave intr-o zona interzisa, instituita si publicata conform reglementarilor specifice, se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
Art. 118. - Comunicarea de informatii false, care pune in pericol siguranta unei aeronave in zbor, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 119. - (1) Savarsirea fara drept a oricarui act de violenta fizica sau psihica asupra unei persoane aflate la bordul unei aeronave civile in zbor ori in pregatire de zbor, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta acestei aeronave, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 de ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita asupra unui membru al echipajului aeronavei, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 120. - (1) Distrugerea, degradarea sau aducerea in stare de neintrebuintare, cu ajutorul unui dispozitiv, al unei arme sau al unei substante, a infrastructurii sau instalatiilor unui aeroport civil ori a unei aeronave care nu este in serviciu, dar se afla pe un aeroport civil, sau perturbarea serviciilor aeroportului, daca fapta a pus in pericol sau este de natura a pune in pericol siguranta si securitatea in acest aeroport, se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Distrugerea, degradarea sau aducerea in stare de neintrebuintare a instalatiilor ori a serviciilor de navigatie aeriana sau perturbarea functionarii acestora, daca fapta a pus in pericol sau este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavelor in zbor, se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (2) se sanctioneaza si distrugerea unei aeronave in serviciu sau cauzarea de deteriorari care o fac indisponibila de zbor ori care sunt de natura sa ii puna in pericol siguranta inzbor.
(4) Plasarea pe o aeronava in serviciu, prin orice mijloc, a unui dispozitiv ori a unei substante capabile sa distruga acea aeronava sau sa ii produca deteriorari care o fac inapta de zbor ori care sunt de natura sa pericliteze siguranta acesteia in zbor se pedepseste cu inchisoare de la 7 la 18 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 121. - Preluarea fara drept a unei aeronave in serviciu, prin orice mijloace, precum si exercitarea fara drept, prin orice mijloace, a controlului asupra aeronavei se pedepsesc cu inchisoare de la 7 la 18 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 122. - Daca faptele prevazute la art. 112, 113, 116 si 118 au avut ca urmare moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este inchisoarea de la 15 la 25 ani ori detentiunea pe viata si interzicerea unor drepturi.
Art. 123.- (1) Tentativa la infractiunile prevazute in prezentul capitol se pedepseste.
(2) Se considera tentativa si producerea sau procurarea mijloacelor ori instrumentelor, precum si luarea de masuri in vederea comiterii infractiunilor prevazute in prezentul capitol.
Art. 124. - Cercetarea faptelor prevazute la art.112 -123, precum si punerea in miscare a actiunii penale sunt de competenta procurorului de pe langa curtea de apel in a carei raza teritoriala au fost savarsite acestea.
Art. 125.– In intelesul prevederilor art. 118 - 121:
a) o aeronava se considera a fi in serviciu din momentul in care personalul de la sol sau echipajul incepe sa o pregateasca in vederea unui anumit zbor pana la expirarea unui termen de 24 de ore dupa orice aterizare; perioada de serviciu cuprinde intregul timp in care aeronava se afla in zbor, in sensul prevederilor lit.b);
b) o aeronava se considera a fi in zbor din momentul in care, imbarcarea fiind terminata, toate usile exterioare au fost inchise si pana in momentul in care una dintre aceste usi a fost deschisa in vederea debarcarii; in caz de aterizare fortata se considera ca zborul se continua pana cand autoritatea competenta preia in sarcina aeronava, persoanele si bunurile de la bord.
c) termenii aeronava in zbor si aeronava in serviciu se refera exclusiv la aeronave cu echipaj de conducere la bord.
Art. 126.- (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea de catre operatorul unei aeronave fara pilot la bord a obligatiei de a inceta activitatea de zbor si de a aduce aeronava la sol in situatia prevazuta la art. 13 alin.(4);
b) dareaspreutilizare,decatreproprietarulsau,dupacaz,decatreadministratorulprevazutlaart.14alin.
(2) lit.b), catre un operator aerian a unui teren ori a unei suprafete de apa, altul/alta decat un aerodrom certificat, care nu indeplineste conditia prevazuta la art. 14 alin. (2) lit. a);
c) aterizarea pe si, respectiv, decolarea de pe un teren ori suprafata de apa, altul/alta decat un aerodrom certificat, cu incalcarea dispozitiilor art. 14 alin. (2) sau(4);
d) efectuarea unui zbor in spatiul aerian national cu o aeronava civila sau de stat, cu incalcarea dispozitiilor art. 14 alin. (6) sau(10);
e) nerespectarea interdictiilor prevazute la art. 15 alin. (1) lit. c), d) si f) si alin.(3);
f) efectuarea unui zbor deasupra unei zone dens populate sau deasupra unei adunari organizate de oameni in aer liber, cu incalcarea dispozitiilor art. 15 alin.(2);
g) refuzul operatorului unei aeronave civile fara pilot la bord de a aduce aeronava la sol la solicitarea personalului autoritatilor competente prevazute la art. 128 alin. (1), in conformitate cu dispozitiile art. 15 alin.(5);
h) lansarea de catre o persoana fizica sau juridica, in spatiul aerian national, a unor corpuri materiale care pot constitui un pericol pentru siguranta zborurilor aeronavelor, fara autorizatia prevazuta la art. 16 alin. (1) sau utilizarea de fascicule luminoase indreptate catre aeronave aflate intr-una din fazele zborului sau catre turnuri de control al traficului aerian, cu incalcarea restrictiilor stabilite conform art. 16. alin.(3);
i) efectuarea unui zbor pe o ruta internationala spre/dinspre Romania cu incalcarea cerintei de la art. 28 alin. (1);
j) refuzul comandantului unei aeronave civile, respectiv, al persoanei care asigura controlul de la distanta al unei aeronave civile fara pilot la bord de a prezenta persoanelor imputernicite, in conditiile legii, certificatul de inmatriculare sau, dupa caz, de identificare al aeronavei, respectiv certificatul de navigabilitate sau, dupa caz, documentul echivalent de navigabilitate;
k) efectuarea de catre persoane fizice sau juridice a unei operatiuni de transport aerian comercial fara detinerea licentei de operare si/sau a certificatului de operator conform dispozitiilor art. 53 alin.(1);
l) efectuarea de catre persoane fizice sau juridice a activitatilor aeronautice civile prevazute la art. 72, fara detinerea unui document de certificare valabil conform reglementarilor specifice aplicabile;
m) operarea unei aeronave civile cu nerespectarea conditiilor si limitarilor inscrise in certificatul de navigabilitate conform prevederilor art. 81 alin.(2);
n) neindeplinirea de catre administratorul aerodromului civil sau de catre administratorul echipamentelor serviciilor civile de navigatie aeriana a obligatiei ce ii revine in conformitate cu dispozitiile art. 85 alin. (1), in termenul prevazut la art. 134;
o) neindeplinirea de catre autoritatile administratiei publice locale a obligatiei ce le revine conform dispozitiilor art. 85 alin. (2), in termen de 6 luni de la primirea de la administratorul aerodromului sau, dupa caz, al echipamentelor serviciilor civile de navigatie aeriana a documentatiilor complete privind zonele supuse servitutilor aeronautice civile si restrictiile asociate acestora, determinate conform prevederilor art. 85 alin.(1);
p) efectuarea, de catre orice persoana fizica sau juridica, a unei lucrari sau schimbarea destinatiei/utilizarii unui teren intr-o zona supusa servitutilor aeronautice civile fara obtinerea avizelor prevazute la art. 87 alin. (1), respectiv, intr-o zona supusa servitutilor aeronautice militare sau zona de interes militar, fara obtinerea avizelor prevazute la art. 88;
q) nerespectarea restrictiilor impuse prin avizele emise de Autoritatea Aeronautica Civila Romana si/sau, dupa caz, de Ministerul Apararii Nationale conform art. 87 si88;
r) nerespectarea de catre orice persoana fizica sau juridica a obligatiilor prevazute la art. 91 alin. (3), respectiv,(4);
s) neaplicareadecatreuntransportatoraerian,incazulunuiaccident,a masurilor prevazute la art.102 alin. (2) pentru victimele unui accident si rudele acestora;
s) obstructionarea de catre orice persoana fizica sau juridica a investigatorilor Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile sa isi indeplineasca sarcinile de serviciu si refuzul nejustificat al furnizarii inregistrarilor, informatiilor si documentelor relevante in cadrul unei investigatii, conform cerintei de la art. 105. alin (2);
t) neraportarea evenimentelor de aviatie civila, de catre cei care au aceasta obligatie in conformitate cu prevederile art. 106 alin.(3);
t) efectuarea unui salt cu parasuta de catre o persoana care nu este in posesia unui document de certificare valabil sau utilizand o parasuta pentru care nu a fost emis un document de admisibilitate la salt sau un document echivalent in conformitate cu prevederile reglementarilor specifice;
u) modificarea, de catre orice persoana, a situatiei de la locul unui accident de aviatie, prelevarea de probe din acesta, miscarea, mutarea sau indepartarea aeronavei, a continutului sau resturilor acesteia ori prelevarea de probe din aeronava, continutul sau resturile acesteia, cu incalcarea dispozitiilor art. 107 alin.(2);
v) nerespectarea de catre persoanele fizice sau juridice care inchiriaza, distribuie, comercializeaza sau pun la dispozitia altor persoane, sub orice forma, pe teritoriul Romaniei, aeronave fara pilot la bord a cerintei de informare conform dispozitiilor art.131;
w) efectuarea de catre operatorul aeronavei, in mod repetat si intentionat, a operatiunilor de transport aerian comercial pe un aeroport desemnat ca fiind coordonat, la ore cu mult diferite fata de sloturile alocate sau utilizarea acestor sloturi intr-un mod substantial diferit fata de cel indicat in momentul alocarii, avand drept urmare perturbarea activitatile pe aeroport sau a serviciilor de trafic aerian.
(2) Prin hotarare a Guvernului se pot stabili si alte fapte contraventionale din domeniul aviatiei civile.
Art. 127.- (1) Contraventiile prevazute la art. 126 alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) contraventiile prevazute la lit. b), g) - j), n) si s) - v) cu amenda de la 8.000 lei la 16.000lei;
b) contraventiile prevazute la lit. a), c ) - f), l), m) si o) cu amenda de la 25.000 lei la 50.000lei;
c) contraventiile prevazute la lit. k) si p) - r) cu amenda de la 50.000 lei la 100.000lei;
d) contraventia prevazuta la lit. s) si w) cu amenda de la 300.000 la 400.000lei.
(2) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (1) se poate actualiza prin hotarare a Guvernului.
Art. 128. - (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art.126 alin. (1), precum si aplicarea amenzilor se fac, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare, de catre:
a) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, pentru contraventiile prevazute la lit.i), l) - n), r), s) sit);
b) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, respectiv, Ministerul Apararii Nationale pentru contraventiile prevazute la lit. d) si e) in cazul aeronavelor civile, respectiv, al aeronavelor destat;
c) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, respectiv, Ministerul Apararii Nationale pentru contraventiile prevazute la lit. p) si q), in cazul zonelor supuse servitutilor aeronautice civile, respectiv, al zonelor supuse servitutilor aeronautice militare sau al zonelor de interes militar;
d) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile pentru contraventiile prevazute la lit. s), t) siu);
e) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane, ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane, precum si politistii locali, pentru contraventiile prevazute la lit. b), c), f) – h), j) sik);
f) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, Ministerul Apararii Nationale, ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane, ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane pentru contraventia prevazuta la lit. a);
g) persoanele desemnate in acest scop de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, pentru contraventia prevazuta la lit. o);
h) persoanele desemnate in acest scop de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, pentru contraventia prevazuta la lit. v);
i) persoanele desemnate in acest scop de catre Ministerul Transporturilor, pentru contraventia prevazuta la lit. w).
(2) Contraventiilor prevazute la art.126 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
REVINO LA CUPRINSUL CODULUI AERIAN AL ROMANIEI DAND CLICK AICI!
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri