Codul aerian al Romaniei - Capitolul VIII - Protectia mediului
Art. 59. - In sensul prezentului cod aerian, protectia mediului reuneste toate activitatile care au ca scop reducerea impactului negativ al aviatiei civile asupra mediului si sanatatii populatiei, datorat zgomotului produs de miscarile aeronavelor civile pe aerodromurile civile certificate si in vecinatatile acestora, emisiilor motoarelor aeronavelor civile si ale echipamentelor cu motoare cu ardere interna, substantelor folosite in cadrul activitatilor aeronautice civile si deseurilor rezultate in urma desfasurarii acestor activitati, precum si prevenirea, reducerea si inlaturarea poluarilor si/sau contaminarilor rezultate in perimetrul aerodromurilor civile ca urmare a unor evenimente de aviatie in care sunt implicate bunuri periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian.
Art. 60 - Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin autoritatile publice din subordine, este autoritatea competenta responsabila cu monitorizarea implementarii la nivelul unitatilor de aviatie civila a dispozitiilor reglementarilor nationale si europene din domeniul protectiei mediului, inclusiv a reglementarilor referitoare la evaluarea si gestionarea zgomotului ambiant pentru aerodromurile civile certificate din Romania.
Art. 61 - Restrictiile de operare a unor categorii de aeronave civile pe toate aerodromurile civile certificate din Romania sau in spatiul aerian national, precum si de inmatriculare a acestora in Romania in functie de standardul de emitere a certificatului de zgomot, se aproba prin hotarare a Guvernului, la initiativa Ministerului Transporturilor, in conditiile in care nu sunt stabilite prin reglementari europene direct aplicabile.
Art. 62 - Furnizorul de servicii de navigatie aeriana are ca prioritate obligatia indeplinirii obiectivelor de siguranta a traficului aerian, fluidizarea fluxurilor de trafic aerian si aplicarea, ori de cate ori este posibil, a unor masuri de limitare a impactului traficului aerian asupra mediului, atunci cand astfel de masuri nu contravin obiectivelor de siguranta sus mentionate.
Art. 63. - (1) Aerodromurile civile certificate din Romania pentru care exista obligatia realizarii hartilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune aferente, precum si criteriile care stau la baza realizarii acestora, sunt stabilite prin hotarare a Guvernului, la initiativa autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Administratorii aerodromurilor civile certificate din Romania prevazute la alin. (1) au obligatia ca, atunci cand elaboreaza programe de dezvoltare a infrastructurii de aerodrom, sa utilizeze cartarea zgomotului in vederea previzionarii impactului activitatilor viitoare asupra vecinatatilor aerodromurilor.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia integrarii in documentatiile de urbanism si de amenajare a teritoriului a hartilor strategice de zgomot prevazute la alin. (1), precum si a programelor de dezvoltare specificate la alin. (2), impreuna cu rezultatele cartarii zgomotului.
(4) Metodologia de cartare a zgomotului in vederea previzionarii impactului activitatilor existente si viitoare de pe un aerodrom asupra vecinatatilor acestuia, se aproba prin hotarare a Guvernului, la initiativa autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Art. 64. - (1) Autoritatile administratiei publice locale care administreaza teritoriile aflate in vecinatatea aerodromurilor au obligatia realizarii unei zonari acustice a vecinatatilor aerodromurilor civile prin utilizarea metodologiei de cartare a zgomotului prevazuta la art. 63 alin.(4).
Memorator Gramatica Gimnaziu
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Art. 65. - (1) Administratorul fiecarui aerodrom civil certificat, deschis sau inchis utilizarii publice, are obligatia elaborarii si implementarii, cu respectarea reglementarilor si procedurilor legale aplicabile, a unui plan operational de interventie pentru inlaturarea contaminarilor rezultate in perimetrul aerodromului ca urmare a unor evenimente de aviatie in care sunt implicate substante periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian.
(2) In cazul in care operatiunile aeriene se desfasoara pe un teren dintre cele prevazute la art. 14 alin. (2) sau (4), operatorul aeronavei are obligatia inlaturarii, cu respectarea reglementarilor si procedurilor legale aplicabile, a oricarei contaminari rezultate pe terenul respectiv ca urmare a unor evenimente de aviatie civila in care sunt implicate substante periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian, cu suportarea integrala a costurilor aferente, conform principiului „poluatorul plateste”.
Art. 66. - Ministerul Transporturilor impreuna cu autoritatea publica centrala pentru protectia mediului elaboreaza si actualizeaza planul national de actiune pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera rezultate ca urmare a activitatilor specifice aviatiei civile, care se aproba prin ordin comun al celor doua autoritati.
REVINO LA CUPRINSUL CODULUI AERIAN AL ROMANIEI DAND CLICK AICI!
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri