Codul aerian al Romaniei - Capitolul IX - Siguranta
SECTIUNEA 1
Generalitati
Art. 67. - (1) Siguranta reprezinta o cerinta obligatorie si, totodata, un criteriu de performanta fundamental pentru orice activitate aeronautica civila sau cu aeronave de stat.
(2) Siguranta in aviatie se realizeaza prin:
a) emiterea de reglementari specifice, inclusiv stabilirea obiectivelor de siguranta, precum si a nivelurilor de siguranta cerute sau minim acceptabile;
b) asigurarea cadrului de implementare a reglementarilor, obiectivelor si nivelurilor de siguranta;
c) exercitarea functiei de supervizare asigurantei.
(3) Stabilirea obiectivelor de siguranta in aviatia civila la nivel national, precum si a nivelurilor de siguranta cerute sau minim acceptabile prevazute la alin. (2) lit. a) se realizeaza prin Programul national de siguranta in aviatia civila, care se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Art. 68. - (1) Functia de supervizare a sigurantei in aviatia civila la nivel national se indeplineste de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana in calitate de organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor si autoritate nationala de supervizare, care functioneaza independent de agentii aeronautici civili supusi supervizarii. Atributiile ce revin Autoritatii Aeronautice Civile Romane in calitate de autoritatea nationala de supervizare se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al acesteia, aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Ministerul Transporturilor nu poate interveni in activitatile desfasurate de Autoritatea Aeronautica Civila Romana in exercitarea functiei de supervizare a sigurantei sau in exercitarea atributiilor delegate prevazute la art. 6 alin.(1).
(3) In indeplinirea functiei de supervizare a sigurantei, Autoritatea Aeronautica Civila Romana poate propune Ministerului Transporturilor restrictionarea sau interzicerea temporara a traficului aerian general intr-o portiune sau in intreg spatiul aerian national atunci cand constata ca siguranta zborului este in pericol.
Art. 69. - (1) Autoritatea Aeronautica Civila Romana poate interzice temporar sau poate restrictiona efectuarea de zboruri in spatiul aerian national de catre aeronavele civile despre care sunt detinute informatii ca operarea ori intretinerea acestora nu corespunde standardelor minime de siguranta stabilite in baza prevederilor Conventiei de la Chicago.
(2) In cazul in care astfel de neconformitati cu standardele minime de siguranta stabilite in baza prevederilor Conventiei de la Chicago sunt sesizate cu ocazia inspectiilor la sol efectuate pe aerodromurile din Romania, conform reglementarilor specifice aplicabile, iar masurile corective subsecvente nu sunt aplicate inaintea efectuarii zborului urmator sau sunt necorespunzatoare, Autoritatea Aeronautica Civila Romana poate decide retinerea la sol a aeronavei civile respective, pana la remedierea deficientelor semnalate, urmand a informa imediat Ministerul Transporturilor si alte autoritati romane interesate, operatorul aeronavei, precum si, dupa caz, autoritatea aeronautica a statului de inmatriculare a aeronavei retinute.
(3) Masurile necesare pentru retinerea la sol a aeronavei civile prevazute la alin. (2) vor fi luatede administratorul aerodromului, la solicitarea Autoritatii Aeronautice Civile Romane.
Art. 70. - Functia de supervizare a sigurantei in aviatia militara se indeplineste de catre Autoritatea Aeronautica Militara Nationala care isi exercita atributiile de natura tehnica stabilite prin acte normative specifice.
Art. 71. – Ministerul Apararii Nationale poate interzice temporar sau poate restrictiona efectuarea zborurilor operationale in spatiul aerian national de catre aeronavele de stat despre care sunt detinute informatii verificate sau confirmate ca operarea ori intretinerea acestora nu corespunde standardelor minime de siguranta stabilite prin reglementari militare specifice.
SECTIUNEA a 2-a
Certificarea agentilor aeronautici
Art. 72. – (1) In scopul realizarii sigurantei, urmatoarele categorii de agenti aeronautici civili sunt supusi certificarii si/sau supravegherii continue de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, potrivit reglementarilor specifice nationale si/sau, dupa caz, europene:
a) operatorii aeronavelor civile, corespunzator cu operatiunile aeriene civile pe care le desfasoara;
b) agentii aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea, fabricatia, intretinerea si reparatia aeronavelor, motoarelor, elicelor, pieselor si echipamentelor asociate;
c) agenti aeronautici civili care asigura administrarea aerodromurilorcivile;
d) agenti aeronautici civili care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigatie aeriana, precum si a serviciilor aferente gestionarii activitatilor si deplasarii aeronavelor si vehiculelor pe platforma unui aerodrom;
e) agentii aeronautici civili care se ocupa cu pregatirea personalului aeronautic civil;
f) agentii aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea procedurilor de zbor;
g) alte categorii de agenti aeronautici civili, potrivit reglementarilor specifice aplicabile.
(2) Documentele de certificare emise pentru agentii aeronautici prevazuti la alin. (1) de catre statele membre ale Uniunii Europene sau de alte state cu care Uniunea Europeana are incheiate tratate specifice, sunt recunoscute automat pe teritoriul Romaniei, in conditiile in care este astfel stabilit prin reglementarile europene aplicabile si/sau prin tratatele la care Romania este parte.
Art. 73. - In scopul realizarii sigurantei, urmatoarele categorii de agenti aeronautici sunt supusi certificarii si supravegherii continue de catre Autoritatea Aeronautica Militara Nationala:
a) operatorii aeronavelor de stat corespunzator cu operatiunile aeriene pe care le desfasoara;
b) agentii aeronautici care au ca obiect de activitate proiectarea, fabricatia si intretinerea aeronavelor de stat, motoarelor, elicelor, pieselor si echipamentelor asociate, precum si cei care au ca obiect de activitate procesele specializate, inclusiv incercarile de tip, testarile specializate si distribuirea produselor aeronautice utilizate de operatorii aeronavelor de stat;
c) agentii aeronautici care desfasoara activitati de proiectare, constructii, montaj, reparatii si intretinere pentru elemente de infrastructura si echipamente necesare desfasurarii activitatilor aeronautice militare si care concura direct la siguranta zborului;
d) agentii aeronautici care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigatie aeriana militare, precum si activitatile aeroportuare pe aerodromuri militare;
e) agentii aeronautici care se ocupa cu pregatirea personalului aeronautic militar;
f) agentii aeronautici care au ca obiect de activitate selectia, evaluarea, testarea sau expertizarea medicala si psihologica a personalului aeronautic militar;
g) alte categorii de agenti aeronautici militari, potrivit reglementarilor specifice aplicabile.
SECTIUNEA a 3-a
Certificarea personalului aeronautic
Art. 74. - (1) Categoriile de personal aeronautic civil, documentele de certificare obligatorii pentru exercitarea de catre personalul aeronautic civil a activitatilor aeronautice civile, precum si cerintele pentru obtinerea documentelor de certificare sunt stabilite prin reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor si/sau prin reglementari europene.
(2) Documentele de certificare obligatorii pentru exercitarea de catre personalul aeronautic militar a activitatilor aeronautice militare, precum si cerintele pentru obtinerea documentelor de certificare se stabilesc prin reglementari specifice emise de Ministerul Apararii Nationale.
(3) Orice persoana care face dovada indeplinirii cerintelor prevazute in reglementarile specifice aplicabile poate solicita certificarea ca personal aeronautic.
Art. 75. - Documentele de certificare ale personalului aeronautic sunt documente nominale individuale, obligatorii pe intreaga durata a desfasurarii activitatii ca personal aeronautic.
Art. 76. – (1) In conditiile in care tratatele internationale la care Romania este parte nu prevad altfel, documentele de certificare emise de alte state pot fi recunoscute sau validate in Romania numai daca criteriile in baza carora au fost eliberate se situeaza cel putin la nivelul standardelor si practicilor recomandate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale si in conditiile indeplinirii cerintelor reglementarilor nationale specifice aplicabile si/ sau ale tratatelor la care Romania este parte.
(2) Documentele de certificare emise de catre statele membre ale Uniunii Europene sau de alte state cu care Uniunea Europeana are incheiate tratate specifice, sunt recunoscute automat pe teritoriul Romaniei, in conditiile in care este astfel stabilit prin reglementarile europene aplicabile si/sau prin tratatele la care Romania este parte.
Art. 77. – Pregatirea personalului aeronautic civil se efectueaza in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor si/sau cu reglementarile europene.
Art. 78. - Examinarea medicala a candidatilor care solicita certificarea ca personal aeronautic civil se efectueaza, in conditiile legii, in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor si/sau cu reglementarile europene aplicabile.
SECTIUNEA a 4-a
Certificarea aeronavelor si a parasutelor
Art. 79. - (1) Aeronavele care se inmatriculeaza in Romania, motoarele si elicele acestora trebuie sa detina un certificat de tip emis potrivit reglementarilor specifice aplicabile, care sa acopere produsul complet, inclusiv toate piesele si echipamentele instalate pe acesta.
(2) In certificatul de tip se inscriu conditiile si limitarile care sunt cerute in interesul sigurantei zborului.
Art. 80. - Piesele si echipamentele pot detine un certificat specific in urma demonstrarii ca acestea sunt conforme cu specificatiile detaliate de navigabilitate stabilite.
Art. 81. - (1) Fiecare aeronava trebuie sa detina un certificat de navigabilitate emis in urma demonstrarii ca aeronava este conforma cu proiectul de tip aprobat in certificatul de tip si ca intreaga documentatie, inspectiile si incercarile relevante demonstreaza ca aeronava este in conditie de operare in siguranta.
(2) In certificatul de navigabilitate se inscriu categoriile de activitati pentru care aeronava poate fi utilizata, precum si alte conditii si limitari impuse de sigurantazborului.
(3) Fiecare parasuta utilizata de personalul aeronautic civil in spatiul aerian national trebuie sa detina un document de admisibilitate la salt. Tipul documentelor de admisibilitate la salt si procedura de emitere a acestora se stabilesc prin reglementari specifice emise de MinisterulTransporturilor.
(4) Prin reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor sau, dupa caz, prin reglementari europene pot fi stabilite categorii de aeronave civile care pot fi utilizate fara sa detina certificat de tip si/ sau de navigabilitate, in baza unor documente echivalente de navigabilitate sau fara nici un astfel de document.
(5) Ministerul Transporturilor poate stabili, prin reglementari specifice, categorii de parasute care, prin exceptie de la prevederile alin. (3), pot fi utilizate fara sa detina un document de admisibilitate la salt, in baza unor documente echivalente sau fara nici un astfel de document.
Art. 82. - (1) Certificarea aeronavelor civile se face in conformitate cu reglementarile specifice, emise de Ministerul Transporturilor si/sau, dupa caz, cu reglementarile europene aplicabile.
(2) Certificatul de navigabilitate sau documentul echivalent de navigabilitate trebuie sa se afle in permanenta la bordul aeronavei civile sau al aeronavelor de stat de transport; in cazul aeronavei fara pilot la bord, certificatul de navigabilitate sau documentul echivalent trebuie sa se afle in permanenta asupra persoanei care asigura controlul acesteia de la distanta.
Art. 83. – (1) Certificarea aeronavelor de stat si a parasutelor utilizate de personalul aeronautic militar se face in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Apararii Nationale.
(2) Ministerul Apararii Nationale poate stabili categorii si/sau tipuri de aeronave de stat si parasute care pot fi utilizate fara sa detina certificat de tip si/ sau de navigabilitate.
SECTIUNEA a 5-a
Zone supuse servitutilor aeronautice
Art. 84. – Avand in vedere dispozitiile art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 2018/1139, in scopul asigurarii sigurantei zborului se stabilesc, in conformitate cu reglementarile specifice emise, la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, de Ministerul Transporturilor cu respectarea standardelor si practicilor recomandate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale in baza dispozitiilor art. 37 al Conventiei de la Chicago si prevazute in anexele la aceasta Conventie, zone supuse servitutilor aeronautice civile aferente aerodromurilor civile certificate si echipamentelor serviciilor civile de navigatie aeriana, precum si restrictii asociate acestor zone legate de regimul constructiilor, destinatia si utilizarea terenurilor.
Art. 85. - (1) Limitele zonelor supuse servitutilor aeronautice civile si restrictiile asociate acestor zone se determina de catre administratorul aerodromului civil sau, dupa caz, de catre cel al echipamentelor serviciilor civile de navigatie aeriana, in conformitate cu reglementarile specifice prevazute la art. 84, se avizeaza de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, in exercitarea functiei de supervizare a sigurantei ce revine acesteia, si se transmit autoritatilor administratiei publice locale si judetene pe teritoriul carora se extind aceste zone, pentru a fi incluse in documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului, iar pentru informare si institutiei Prefectului. Emiterea avizului Autoritatii Aeronautice Civile Romane se realizeaza in conformitate cu procedura aprobata de directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, publicata pe site-ul acesteiautoritati.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia integrarii in documentatiile de urbanism si de amenajare a teritoriului, in conditiile legii, a zonelor supuse servitutilor aeronautice determinate si transmise conform alin. (1), impreuna cu restrictiile asociate acestorzone.
(3) Autorizatia de construire a unui aerodrom civil nou va puteafiemisa numai in conditiile in care zonele supuse servitutilor aeronautice civile si restrictiile asociate, determinate in conformitate cu reglementarile specifice prevazute la art. 84, sunt incluse in documentatiile de urbanism si de amenajare a teritoriului aprobate in conditiile legii, cu avizul prealabil al Autoritatii Aeronautice CivileRomane.
Art. 86. - (1) Ministerul Apararii Nationale, in scopul asigurarii sigurantei zborului, stabileste prin reglementarile specifice zone de interes militar si zone supuse servitutilor aeronautice militare aferente aerodromurilor militare, radarelor militare de supraveghere si control al utilizarii spatiului aerian, precum si echipamentelor serviciilor de navigatie aeriana militare.
(2) Ministerul Apararii Nationale stabileste limitele zonelor de interes militar si ale zonelor supuse servitutilor aeronautice militare pentru aerodromurile militare, si pentru pozitiile echipamentelor radarelor militare de supraveghere si control al utilizarii spatiului aerian sau de navigatieaeriana.
(3) Zonele supuse servitutilor aeronautice militare se determina de catre administratorul aerodromului sau de catre cel al echipamentelor serviciilor de navigatie aeriana, in conformitate cu reglementarile specifice prevazute la art.86, alin.(1), se avizeaza de catre Autoritatea Aeronautica Militara Nationala, se inscriu in cartea funciara si se transmit, impreuna cu restrictiile asociate legate de regimul constructiilor, destinatia si utilizarea terenurilor, autoritatilor administratiei publice locale si judetene pe teritoriul carora se extind aceste zone, pentru a fi cuprinse in documentatiile de urbanism si amenajare ateritoriului
(4) Autoritatile administratiei publice locale si judetene au obligatia integrarii in documentatiile de urbanism si de amenajare a teritoriului, in conditiile legii, a zonelor supuse servitutilor aeronautice determinate conform alin.(1), impreuna cu restrictiile asociate acestorzone.
Art. 87. – (1) Orice modificare a regulamentului local de urbanism, precum si orice lucrare sau schimbare a destinatiei si/sau utilizarii unui teren in zonele supuse servitutilor aeronautice civile se face numai cu avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane, emis in exercitarea functiei de supervizare a sigurantei ce revine
acesteia, iar in cazul aerodromurilor civile utilizate si ca baze de operare pentru aeronave de stat, cu avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane si al Ministerului Apararii Nationale. Avizului Autoritatii Aeronautice Civile Romane, precum si celui al Ministerului Apararii Nationale nu i se aplica dispozitiile legislatiei privind aprobarea tacita.
(2) Autoritatile administratiei publice locale pe raza carora se gasesc zone supuse servitutilor aeronautice civile au obligatia de a supraveghea respectarea restrictiilor asociate acestor zone si de a transmite Autoritatii Aeronautice Civile Romane, administratorului aerodromului sau al echipamentului de navigatie aeriana din zonele respective, documentul de receptie a lucrarilor aferente constructiilor autorizate in baza avizului Autoritatii Aeronautice CivileRomane.
Art. 88. –- In zonele de interes militar si cele supuse servitutilor aeronautice militare orice modificare a regulamentului local de urbanism, precum si orice lucrare sau schimbare a destinatiei si/sau utilizarii unui teren poate fi efectuata numai cu avizul Ministerului Apararii Nationale iar in cazul aerodromurilor militare certificate si pentru operatiuni cu aeronave civile, cu avizul Ministerului Apararii Nationale si al Autoritatii Aeronautice Civile Romane.
Art. 89. - Orice persoana fizica sau juridica are obligatia respectarii restrictiilor impuse prin reglementarile specifice referitoare la zonele supuse servitutilor aeronautice sau, dupa caz, la zonele de interes militar, precum si prin avizele prevazute la art. 87 si 88.
SECTIUNEA a 6-a
Date de teren si obstaculare
Art. 90 - Administratorii aerodromurilor civile certificate unde sunt aplicate proceduri de zbor instrumental au obligatia sa asigure baze de date de teren si obstaculare in format electronic, in conformitate cu standardele si practicile recomandate prevazute inAnexa 15 – Servicii de informare aeronautica,la Conventia de la Chicago si cu reglementarile europene aplicabile.
Art. 91. - (1) Obligatia prevazuta la art. 90 in sarcina administratorului aerodromului, se limiteaza la zonele 2, 3 si 4 astfel cum sunt acestea definite inAnexa 15 – Servicii de informare aeronautica,la Conventia de la Chicago si poate fi dusa la indeplinire prin contractarea unor furnizori de servicii specifice sau prin incheierea, in conditiile legii, a unor aranjamente cu autoritati si institutii publice cu atributii in domeniul colectarii si intretinerii bazelor de date de teren si obstaculare la nivelnational.
(2) Entitatile care asigura serviciile de proiectare a procedurilor de zbor si, respectiv, de elaborare a hartilor aeronautice aferente unui aerodrom au acces la bazele de date de teren si obstaculare, in baza unor aranjamente incheiate cu administratorulaerodromului.
(3) Persoanele fizice si juridice care realizeaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea legislatiei specifice, constructii cu inaltimea de la sol mai mare sau egala cu 45 de metri, au obligatia notificarii Autoritatii Aeronautice Civile Romane cu privire la natura constructiei, inaltimea si coordonatele acesteia, in termen de 48 de ore de la finalizarea constructiei. Notificarea se realizeaza in conformitate cu procedura aprobata de directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane si publicata pe site-ul acesteia. Autoritatea Aeronautica Civila Romana informeaza in mod corespunzator, dupa caz, administratorul aerodromului civil certificat in vecinatatea caruia este amplasata constructia, precum si Ministerul AparariiNationale.
(4) Constructiile prevazute la alin. (3) trebuie balizate si, dupa caz, marcate in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Transporturilor, la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane.
SECTIUNEA a 7-a
Transferul responsabilitatilor de supraveghere a sigurantei
Art. 92. - In cazul unei aeronave civile inmatriculate intr-un alt stat si operate de un operator aerian civil roman, Ministerul Transporturilor prin Autoritatea Aeronautica Civila Romana poate incheia, conform Conventiei de la Chicago si cu respectarea legislatiei nationale in domeniul tratatelor internationale, acorduri bilaterale cu autoritatile aeronautice din acel stat, prin care se preiau, in totalitate sau in parte, functiile si obligatiile ce revin statului de inmatriculare aaeronavei.
Art. 93. - In cazul unei aeronave civile inmatriculate in Romania si operate de un operator aerian civil dintr- un alt stat, Ministerul Transporturilor prin Autoritatea Aeronautica Civila Romana poate incheia, conform Conventiei de la Chicago si cu respectarea legislatiei nationale in domeniul tratatelor internationale, acorduri bilaterale cu autoritatile aeronautice din acel stat prin care se transfera, in totalitate sau in parte, functiile si obligatiile ce revin statului roman in calitate de stat de inmatriculare aaeronavei.
Art. 94. - Acordurile de transfer de responsabilitate incheiate intre state parte la Conventia de la Chicago, in baza articolului 83bis al Conventiei, se recunosc de Romania.
REVINO LA CUPRINSUL CODULUI AERIAN AL ROMANIEI DAND CLICK AICI!
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri